لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

واکنش ظریف به سوءقصد در دانمارک؛ «توطئه موساد» عزم ما را راسخ‌تر می‌کند


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۹ آبان به اتهامات مطرح شده توسط دانمارک در خصوص دست داشتن وزارت اطلاعات ایران در طرح سوءقصد به یک مخالف جمهوری اسلامی، گفته است، مطرح شدن این موضوع توطئه سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، است.

محمد جواد ظریف در توئیتر خود نوشته است: «اقدام خیره‌سرانه و لجوجانه موساد برای گمراه کردن افکار، تنها عزم ما را راسخ‌تر می‌کند تا با جهان به نحو سازنده‌ای تعامل کنیم.»

دانمارک روز گذشته وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور یک فعال مخالف جمهوری اسلامی بوده است. در همین زمینه گفته می شود، یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای «جنبش الاحواز» بازداشت شده است، اما این فرد اتهامات وارده را رد کرده است.

در همین حال، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با ایرنا گفته است، آنچه که توسط مقامات دانمارک در خصوص تلاش برای حمله به یک مخالف جمهوری اسلامی مطرح شد، «کاملاً بی اساس و نادرست است و اطلاعاتی که گردآوری شده نیز این نکته را نشان می دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است:« گفته می‌شود فردی ایرانی‌الاصل با تابعیت نروژی قرار بوده علیه مخالفان ایران اقدام تروریستی انجام دهد؛ این شخص کاملاً موهوم و بی نام و نشان است.»

بهرام قاسمی می‌گوید، هیچ دلیل و مدرکی در این زمینه به ایران ارائه نشده است.

آقای قاسمی اضافه کرده است، پیش از ارایه هرگونه سند و مدرک و برگزاری محکمه‌ای، این اتهام به ایران نسبت داده شده که چنین کاری خلاف روابط دوستانه و تمام موازین حقوقی و قضایی شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید: قراین نشان می دهد که آمریکا،اسرائیل و« کانون بدنام دیگری که امروز با اتهامات بسیار سنگین مواجه است، تلاش می‌کنند در این جنگ روانی ایران را مورد اتهام قرار داده و از این طریق روابط ایران و اتحادیه اروپا را در آستانه مرحله دوم تحریم های آمریکا تخریب کنند.»

آقای قاسمی با این حال از اتحادیه اروپا، مسؤول عالی سیاست خارجی این اتحادیه و دیگران خواسته است تا در این مورد دخالت کنند و اسناد مورد «ادعای طرف دانمارکی را دقیقاً مورد بررسی قرار دهند.»

این در حالی است که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرزنش کردن تهران در مورد تلاش برای طراحی «حمله» در دانمارک، این اقدام را محکوم کرده است.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت ما هر تهدیدی را در مورد امنیت اتحادیه اروپا محکوم می‌کنیم و هر حادثه‌ای را در این باره جدی می‌گیریم.

او اضافه کرد که بنابراین ما در همبستگی با همه اعضای اتحادیه اروپا نگران تهدیدهای امنیتی و بویژه در دانمارک هستیم.

در همین زمینه، نخست‌وزیر دانمارک نیزاعلام کرد که کشور در تماس با متحدان اروپایی است و ابراز امیدواری کرد که در ارتباط با اتهام تلاش جمهوری اسلامی برای طراحی یک حمله در خاک دانمارک، پاسخی یکپارچه به ایران داده شود.

با استفاده از توییتر و گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG