لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

نخست‌وزیر دانمارک خواستار «پاسخ یکپارچه» اتحادیه اروپا به ایران شد


لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک
لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک

نخست‌وزیر دانمارک روز چهارشنبه ۹ آبان اعلام کرد که کشور در تماس با متحدان اروپایی است و ابراز امیدواری کرد که در ارتباط با اتهام تلاش جمهوری اسلامی برای طراحی یک حمله در خاک دانمارک، پاسخی یکپارچه به ایران داده شود.

همزمان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرزنش کردن تهران در مورد تلاش برای طراحی «حمله» در دانمارک، این اقدام را محکوم کرده است.

پس از آنکه روز سه‌شنبه رئیس سرویس امنیتی دانمارک، با متهم کردن ایران به طراحی یک «حمله» در خاک این کشور از بازداشت یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این ارتباط خبر داد، لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک اقدام منتسب به دستگاه امنیتی ایران را غیرقابل قبول خواند و تأکید کرد که موضوع را در اتحادیه اروپا طرح خواهد کرد.

دانمارک در این ارتباط سفیرش را از تهران فراخواند و مقام‌های این کشور تأکید کرده‌اند که به دنبال اقدامی مشترک در اتحادیه اروپا برای تحریم ایران هستند.

در این زمینه روز چهارشنبه نیز نخست‌وزیر دانمارک گفت لازم است به ایران نشان داد که ما از آنچه روی داده آگاهیم و آن را نخواهیم پذیرفت.

آقای راسموسن که همراه با نخست‌وزیران دیگر کشورهای نوردیک در نروژ با خبرنگاران سخن می‌گفت، در عین حال تأکید کرد که همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است.

در موضعی مشابه با سخنان نخست‌وزیر دانمارک، یک سخنگوی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه ضمن سرزنش جمهوری اسلامی در مورد طراحی «حمله» در این کشور، این اقدام را محکوم کرد، اما همزمان تأکید کرد که این رویداد نباید تلاش‌های این اتحادیه را در حمایت از توافق هسته‌ای ایران تضعیف کند.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت ما هر تهدیدی را در مورد امنیت اتحادیه اروپا محکوم می‌کنیم و هر حادثه‌ای را در این باره جدی می‌گیریم.

او اضافه کرد که بنابراین ما در همبستگی با همه اعضای اتحادیه اروپا نگران تهدیدهای امنیتی و بویژه در دانمارک هستیم.

آمریکا که تصمیمش به خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های ایران، نگرانی‌هایی را در شرکت‌های اروپایی برای ادامه تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران رقم زده، روز سه‌شنبه از زبان وزیر خارجه‌اش مایک پومپئو تأکید کرده بود: «نزدیک به ۴۰ سال است که اروپا هدف حملات تروریستی مورد حمایت ایران بوده و ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا به منظور صلح و امنیت، با دامنه وسیع تهدیدات ایران مقابله کنند».

در این زمینه اما سخنگوی فدریکا موگرینی تأکید کرد که تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به این معنا نیست اروپا از مسائل دیگری چون برنامه موشکی بالستیک و و دخالت ایران در مناقشه‌های منطقه‌ای خواهد گذشت.

او در عین حال گفت معتقدیم برجام که هدف مشخصی را دنبال می‌کند، باید بر جا بماند، زیرا در حالی که دیگر مسائل باید با جدیت مورد نظر باشند، توافق هسته‌ای خود از عناصر امنیت است.

وزارت خارجه ایران که پیشتر به دانمارک به دلیل اقامت برخی از هواداران و اعضای جنبش جدایی‌طلب «الاحواز» اعتراض کرده بود، ضمن رد اتهام‌ها در مورد طراحی حمله در دانمارک، سفیر این کشور را ساعاتی پیش از عزیمت‌اش به دانمارک احضار کرد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که حسن روحانی دستور «بررسی دقیق» این ماجرا را صادر کرده و نتایج این تحقیقات پس از پایان آن اعلام خواهد شد.

آقای واعظی طرح این اتهام در آستانه ۱۳ آبان، زمان آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را «مشکوک» خواند و بدون ذکر نام مدعی شد که برخی به دنبال ضربه زدن به مذاکرات ایران و اروپا درباره حفظ برجام هستند.

دانمارک اما تنها کشور اروپایی نیست که در ماه‌های اخیر نهادهای امنیتی ایران متهم به طراحی حمله در خاک آن شده‌اند.

پیشتر بلژیک از بازداشت چند ایرانی‌تبار به اتهام طراحی حمله به نشست شورای ملی مقاومت در پاریس خبر داده بود و همزمان اعلام شد که آلمان هم یک دیپلمات ایرانی مأمور در اتریش را در این رابطه بازداشت کرده است.

در همین زمینه فرانسه هم از دستگیری‌هایی در ارتباط با این پرونده خبر داد، گرچه امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اخیراً گفت که مشخص نیست کدام بخش از حاکمیت ایران مسئول این اقدام بوده است.

علاوه بر این هلند نیز اخیراً دو تن از کارکنان سفارت ایران در این کشور را اخراج کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان/ م.ا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG