(rm) صدا | [ 6:10 mins ]
سرانجام انتظارها به پايان رسيد و هفته گذشته 50 Cent رپر rapper نيويورکي، آلبوم Massacre يا قتل عام، دومين آلبوم خود را منتشر کرد. آلبوم اول 50 Cent با نام «پولدار شويد يا در راه پولدار شدن بميريد» يکي از پرفروشترين آلبومهاي تاريخ هيپهاپ بود که طي دو سال اخير 11 ميليون نسخه فروش کرد. هرچند 50Cent مثل دیگر نمایندگان هیپ هاپ گنگستری به هفت تیرکشی و گلوله خوردن در نزاع های خیابانی می بالد، اما آنچه ترانه های او را اعتیادآور می سازد، صدای آرام و بی عجله و خونسرد اوست که با تنبلی و اندکی پشت سر ضرباهنگ، از عشق لاتی و لذتهای هماغوشی می گوید. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): کرتيس جکسن Curtis Jackson ترانهسرا و مجري 28 ساله موسيقي rap که به نام 50 Cent کار ميکند، به عنوان بزهکار، قدارهبند و کوکائينفروش سابق و به خاطر 9 گلولهاي که مدعي است در نزاع با تبهکاران رقيب در بدنش نشسته است، براي خود شهرت و اعتبار خيابانياي کسب کرد که در ترانههاي آلبوم جديد خود قتل عام يا Massacre بارديگر روي آن تاکيد ميکند.
سرايندگان موسيقي رپ، قبل از آنکه ترانه بنويسند و واژهها و همسرائي را روي بيتهاي هيپهاپ سوارکنند، خالق شخصيتهائي هستند که از خود ميسازند. بخشي از کار آنها، خلق نمايشي است پر از صحنههاي زدوخورد و عشقبازي که شخصيت افسانهاي که از خود ميسازند در محور آن قرار دارد. آقاي 50 Cent اين کار را از آغاز با مهارت انجام داد. قبل از آنکه نخستين آلبوم خود را منتشر کند، خود را از طريق نوارهاي مجاني رپ در ميان نوجوانان مجلات سياهنشين مشهور ساخت به خصوص به خاطر آنکه در آن نوارها، ستارگان هيپهاپ وقت از جمله مثلا Ja Rule را به چالش ميطلبيد. . اما برخلاف Eminem که وقتي به شهرت رسيد، در آلبومهاي جديد شروع کرد به شکوه از شهرت و کوبيدن علاقمنداني که همه جا او را دنبال ميکنند، 50 Cent بعد از فروش 11 ميليون سي دي همچنان از زبان همان شخصيتي ترانه مينويسد که در نخستين آلبوم معرفي کرد، يعني بزهکار تيرخورده و سرسخت، هرچند زندگي کنوني او در قصري دورافتاده در ايالت کنتيکت، از خيابانهاي پراز جرم وجنايت کوئينز نيويورک که او از آن دم ميزند، بسيار دور است.
گردنکشي، قدارهبندي، بزنبهادري و سوء پيشينه ممکن است در فضاي غريب موسيقي هيپهاپ گنگستري براي هنرمند اعتبار مجازي خلق کند، اما آنچه شنوندهها را به سوي 50 Cent ميکشاند، موسيقي خلسهآميز و اعتيادآور، و صداي باريتون 50 Cent و نحوه اجراي اوست، به اضافه موسيقي دلنشيني که تهيهکننده برجسته هيپهاپ آقاي Dr. Dre آفريده است، ترکيب گوشنوازي را به وجود ميآورد. در آلبوم جديد، که زير نظر دکتر دره تهيه شده، تنها دو ترانه از خود Dr. Dre ت است اما دکتر دره در بقيه ترانهها از کار هنرمندان ديگر هيپهاپ مثل Eminem و Hi-Tek استفاده ميکند.
درآلبوم دوم Massacre برخلاف آلبوم قبلي، شمار ترانههائي که در آن 50 Cent با صدائي آرام روي ضرباهنگهائي تنبل و کشدار، معشوق را به بستر ميخواند و به جاي گلوله داغ از داغي احساسات عشقي سخن ميگويد، ميچربد. از جمله ترانه مشهور «آبنبات فروشي» يا Candy Shop سرشار از کنايههاي جنسي شيرين، که در آن 50 سنت با خواننده ريتم اند بلوز خانم Olivia همآواز شده است.
آقای کليفه سنه Kelefa Senneh منتقد هيپهاپ روزنامه نيويورک تايمز که نقد نسبتا ستايشآميزي در باره آلبوم Massacre از فيفتي سنتز منتشر کرده، افزايش ترانههاي سکسي اين آلبوم را به کار سياستمداراني تشبيه ميکند که بعد از انتخاب شدن، سياستهائي غير از آنچه در دوره انتخابات از آنها دم ميزدند را دنبال ميکنند. آقای سنه مينويسد «فيفتي سنت» هم بعد از اينکه خود را به عنوان يک مبارزه جوي خياباني تثبيت کرد، در آلبوم دوم صدا را پائين ميآورد و از دخترها با عشق لاتي دلبري ميکند و جالب اينجاست که دراين دسته از ترانهها، يعني ترانههاي سکسي، از ترانههاي جنائي موفق تر است.
با اين حال، باز هم دعواهاي زرگري و شاخه و شانه کشيدن براي رقبا است که براي تبليغ آلبوم جديد به کار ميآيد. هفته پيش تاريخ انتشار آلبوم Massacre دومين آلبوم 50 Cent را کمپاني صفحه پرکني Interscope يک هفته جلو انداخت تا از انتشار خبر هفتتيرکشي دوشنبه شب در مقابل ساختمان راديوي Hot 97 عمدهترين ايستگاه موسيقي هيپهاپ در آمريکا براي فروش آن بهرهبرداري کند، هر چند که براي همه روشن بود که دعواي زرگري که آقاي 50 Cent با نوچه خود Game، يک خواننده جوانتر رپ از گروه مشهور G Unit به راه انداخت، مانند دعواهاي قبلي، يک شگرد بازاريابي بيش نبود.