لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

امارات دانشجوی بریتانیایی متهم به جاسوسی را به حبس ابد محکوم کرد


متیو هجز همراه با همسرش دانیلا تیادا.
متیو هجز همراه با همسرش دانیلا تیادا.

دادگاهی در امارات متحده عربی روز چهارشنبه ۳۰ آبان متیو هجز، دانشجوی بریتانیایی، را به اتهام جاسوسی برای دولت آن کشور به حبس ابد محکوم کرد.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا این حکم را «ناامید کننده» توصیف کرد.

خانواده آقای هجز گفتند دادگاه فقط پنج دقیقه طول کشید و وکیل او در جلسه حضور نداشت.

ترزا می در جلسه پارلمان بریتانیا گفت: «ما از حکمی که امروز صادر شد نگران و ناامید هستیم».

خانم می و جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا گفتند این موضوع را با عالی‌ترین مقامات حکومت امارات متحده عربی در میان خواهند گذاشت.

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «حکم قضایی امروز چیزی نیست که ما از یک حکومت دوست و شریک قابل اعتماد بریتانیا انتظار داریم و با تضمین‌هایی که قبلا در مورد این پرونده داده شده بود در تناقض است».

او افزود نحوه برخورد حکومت امارات متحده عربی با این پرونده روی روابط دو کشور تاثیر خواهد گذاشت و از آن کشور خواست که در این حکم تجدیدنظر کنند.

متیو هجز دانشجوی ۳۱ ساله مقطع دکترا در دانشگاه دورهام روز پنجم ماه مه امسال پس از اقامت دو هفته‌ای برای پژوهش‌های دانشگاهی، در فرودگاه دوبی بازداشت شد.

خانواده او می‌گویند مدارکی که در دادگاه علیه او ارائه شده بخش‌هایی از پژوهش‌های مربوط به پایان‌نامه دکترای اوست.

دانیلا تیادا، همسر آقای هجز، که در جلسه دادگاه حضور داشته است گفت: «من کاملا شوکه شده و نمی‌دانم باید چکار کنم».

به خبرنگار رویترز اجازه داده نشد در جلسه دادگاه که غیرعلنی برگزار شد، شرکت کند.

بیانیه دادگاه در روزنامه دولتی «نشنال» منتشر شد. به گفته این روزنامه، در امارات متحده عربی حکم حبس ابد برای اتباع خارجی به معنای حداکثر ۲۵ سال زندان و مسترد کردن فرد به کشورش است.

در بخش دیگری از بیانیه دادگاه گفته می‌شود که وسایل و پژوهش‌های متیو هجز مصادره خواهند شد و او برای تقاضای فرجام ۳۰ روز فرصت دارد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید حکومت امارات متحده عربی تاکنون در این مورد موضع‌گیری نکرده است.

خانواده آقای هجز می‌گویند او اواخر ماه اکتبر به قید ضمانت آزاد شد ولی قبل از آن بیش از پنج ماه در سلول انفرادی زندانی بود. به گفته آنها، آقای هجز را مجبور کرده‌اند اعترافاتی را به زبان عربی که بلد نیست امضا کند و در مدت زندان وضعیت جسمی و روانی او بسیار وخیم بوده است.

روزنامه اماراتی نشنال در گزارش خود نوشت پس از آنکه یک شهروند اماراتی به پلیس گزارش داد که او به دنبال اطلاعات حساس است متیو هجز بازداشت شد و در جریان بازجویی به جرایم خود اعتراف کرد.

طبق اطلاعات وبسایت دانشگاه دورهام، متیو هجز دانشجوی مقطع دکترای مدرسه حکومت و روابط بین‌الملل است و در زمینه مناسبات نظامی -غیرنظامی، اقتصاد سیاسی و قبیله‌گرایی مشغول پژوهش بوده است.

بیش از ۱۲۰ دانشگاهی از سراسر جهان با امضای طوماری از حکومت امارات متحده عربی خواسته‌اند آقای هجز را آزاد کند.

دانشگاه دورهام و دانشگاه اکستر که آقای هجز تحصیلات کارشناسی خود را آنجا به پایان رسانده است در یک بیانیه مشترک در مورد وضعیت او اظهار نگرانی کرده و یادآوری کردند او پژوهش‌های خود را طبق سیاست‌های دانشگاه انجام داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG