لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

در یک روز حکم اعدام «ده نفر» در چند شهرِ ایران اجرا شد


سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید جمهوری اسلامی با اعدام «دست‌کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است»
سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید جمهوری اسلامی با اعدام «دست‌کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است»

رسانه‌های حقوق بشری روز شنبه از اجرای حکم اعدام «دو زن» و «هشت مرد» در زندان‌های ارومیه،‌ سلماس و نیشابور در ایران خبر دادند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، نوشت: «حکم اعدام دست‌کم پنج مرد و یک زن در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.»

این سازمان با بیان این که این افراد با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، اعلام کرد که هویت آن‌ها «پروین موسوی، ۵۳ ساله، اهل مراغه، رامین لوندی، ۲۹ ساله، اهل ارومیه، منصور ناصری، ۴۵ ساله، اهل بوکان، یوسف سعیدی‌چهره، ۳۰ ساله، اهل ارومیه، پرویز میرقاسمی، اهل ارومیه و زندانی دیگری با فامیلی جبلی، اهل تبریز احراز شده است».

این سازمان همچنین نوشت حکم اعدام فاطمه عبداللهی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، در زندان نیشابور اجرا شد.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید جمهوری اسلامی با اعدام «دست‌کم ۲۲ زن در سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین اعدام‌کننده زنان در جهان است».

به گفته این سازمان، خانم عبداللهی «دهمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۴ به ثبت می‌رسد. همچنین از سال ۲۰۱۰ نیز اعدام ۲۱۹ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است».

خبرگزاری حقوق بشری هرانا نیز همزمان اعلام کرد که حکم سه زندانی با اتهامات مواد مخدر «در زندان سلماس» در استان آذربایجان غربی اجرا شده است.

بر اساس این گزارش، اصغر حاجی‌زاده،‌ اهل سلماس و دو زندانی اهل مهاباد و روستای «خرگوش»‌ از توابع سلماس اعدام شده‌اند.

حکم اعدام این زندانیان در حالی اجرا شده که عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد، کامران شیخه، زندانی اهل مهاباد و آخرین متهم پرونده‌ای که شش نفر از آنها تاکنون اعدام شده‌اند، به سلول انفرادی منتقل شده است.

پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، مسئولان جمهوری اسلامی به اجرای احکام اعدام شتاب بیشتری داده‌اند و در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۳۴ نفر در ایران اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران ۱۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد که جمهوری اسلامی در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت، هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده است.

بنابر گزارش این نهاد حقوق بشری، در دو هفته یاد شده حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های ایران به اجرا درآمده است.

XS
SM
MD
LG