لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ترامپ تاکید کرد برای دستیابی به توافق با کره شمالی «عجله‌ای نیست»


رهبران دو کشور در بهار گذشته در سنگاپور دیدار کردند
رهبران دو کشور در بهار گذشته در سنگاپور دیدار کردند

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید دولت او برای آن‌که با دستگاه رهبری کره شمالی به یک توافق نهایی برای غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره برسد، «عجله‌ای ندارد».

دونالد ترامپ ۲۳ آذر ماه، در توئیتر خود نوشته‌است: بسیاری پرسیده‌اند مذاکرات ما با کره شمالی در چه وضعیتی‌ست؛ من همیشه پاسخ می‌دهد که ما عجله‌ای نداریم.

او بار دیگر تاکید کرده است که وضعیت اقتصادی کره شمالی می‌تواند شکوفا شود و بهبود یابد: «کیم جونگ‌اون (رهبر کره شمالی) بهتر از هر کسی این را می‌داند، و از این موضوع به سود مردمش بهره خواهد برد. اوضاع خوب است».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز اظهار کرده بود در صورتی که پیونگ‌یانگ جنگ‌افزار اتمی خود را کنار بگذارد، به منافع اقتصادی آن نیز دست خواهد یافت. با این حال دولت آمریکا تاکید کرده رفع تحریم‌ها علیه کره شمالی زمانی صورت می‌گیرد که آن کشور مسیر غیر اتمی شدن را طی کرده باشد.

دونالد ترامپ در بهار گذشته دیداری با کیم جونگ‌اون در سنگاپور داشت. این دیدار چون برای نخستین بار بین رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری و رهبر کره شمالی صورت گرفته، «تاریخی» محسوب می‌شود.

دو طرف در سنگاپور بر سر حرکت به‌سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند، با این حال از آن زمان تردیدهایی در مورد نیت کره شمالی و روند این کار شکل گرفته‌است.

شماری از تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که پیونگ‌یانگ احتمالا نقشه جایگزینی در صورت ادامه تحریم‌ها آماده کرده‌است. از جمله لی جونگ‌ساک، وزیر پیشین اتحاد دو کره در کره جنوبی (وزارت‌خانه‌ ناظر بر امور مربوط به کره شمالی) روز جمعه در کنفرانسی در سئول گفت: این احتمال که کره شمالی از مذاکرات کنار بکشد کم است، ولی این کشور احتمالا طرح دیگری را هم در صورت وقوع یک بن‌بست در مذاکرات، آماده کرده‌است.

به گفته این مقام ارشد پیشین در دولت کره جنوبی: اگر تحریم‌های کره شمالی ادامه پیدا کند و پیونگ‌یانگ نتواند به رفاهی که خواستار آن است دست یابد، احتمالا به همان راهی باز می‌گردد که مردمش سه وعده غذا در روز بخورند و زنده بمانند.

بنا بر گزارش‌ها مقام‌های سئول خواستار سبک‌شدن برخی تحریم‌های کره شمالی، در روند مذاکرات شده‌اند؛ برای دولت کره جنوبی موفقیت مذاکرات با پیونگ‌یانگ از جوانب مختلف، از جمله مسائل داخلی، دستیابی احتمالی به یک پیمان صلح در جنگی که ۶۵ سال پیش به آتش‌بس رسید، و یا مسئله مرزها و روابط مردمی که در طور تاریخ یک‌پارچه بودند، نیز اهمیت دارد.

اما دولت آقای ترامپ تاکید دارد که تحریم‌ها باید تا زمانی که کره شمالی دست به اقدامی قاطع نزده و سلاح‌های خود را برنچیده ادامه پیدا کند.

دونالد ترامپ اخیر از احتمال دیدار تازه‌ای با کیم جونگ‌اون خبر داده و گفته این دیدار شاید اوایل سال آینده میلادی برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه، توئیتر، یون‌هاپ، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG