لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

روسیه شهروند آمریکایی بازداشتی را رسما به جاسوسی متهم کرد


پل ویلان به جاسوسی متهم شده است
پل ویلان به جاسوسی متهم شده است

به گزارش خبرگزاری اینترفکس یک تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا در روسیه رسما به جاسوسی متهم شده و در صورت محکومیت ممکن است به تا ۲۰ سال زندان محکوم شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز اداره امنیت فدرال روسیه روز جمعه گذشته پل ویلان ۴۸ ساله را به ظن جاسوسی در شهر مسکو بازداشت کرد. این پرونده ممکن است تنش‌های دیپلماتیک بین مسکو و واشنگتن را تشدید کند.

اداره امنیت فدرال روسیه پرونده تحقیقات در مورد پل ویلان را گشوده ولی در مورد فعالیت‌های جاسوسی او تاکنون هیچ شواهد و اطلاعاتی ارائه نداده است.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از فردی که او را یک منبع مطلع توصیف کرد گزارش داد که روز پنجشنبه مقامات روسی رسما این شهروند آمریکایی را تفهیم اتهام کرده اند.

وکیل روسی آقای ویلان حاضر نشد در مورد اتهامات موکلش اظهار نظر کند ولی به خبرگزاری رویترز گفت که طبق حکم بازداشتی که صادر شده او حداقل تا پایان ماه فوریه بايد در مسکو زندانی باشد.

او افزود:«به نظر ما دستگیری و زندانی کردن او بی‌اساس است و براساس فرضیه بازپرسان تنظیم شده که معتقدند آزادی او ممکن است به روند تحقیقات لطمه بزند. ما خواستار آزادی او به قید ضمانت هستیم.»

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این کشور در مورد بازداشت پل ویلان از دولت روسیه توضیح خواسته و اگر تشخیص دهیم که بازداشت او نادرست است خواستار آزادی و بازگشت بلادرنگ او به آمریکا خواهیم شد.

خانواده آقای ویلان گفتند او برای شرکت در مراسم ازدواج یک تفنگدار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا به مسکو رفته بود و اتهام جاسوسی علیه او حقیقت ندارد.

طبق قوانین روسیه مجازات جاسوسی بین ۱۰ تا ۲۰ سال زندان است.

وکیل پل ویلان گفت روحیه موکلش بسیار خوب است و یک مترجم تمام جزییات پرونده و روند قضایی را برای او تشریح کرده است. او افزود در این پرونده تمامی حقوق او و قوانین بین المللی رعایت می شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که تحت تاثیر درگیری‌های شرق اوکراین و ضمیمه شدن ناحیه کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ مناسبات واشنگتن و مسکو به شدت متشنج شده است. در عین حال به دلیل تداوم تحقیقات قضایی و کنگره آمریکا در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا و احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسیه مناسبات رییس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین زیر ذره بین قرار گرفته است.

دانیل هوفمن رییس سابق دفتر سازمان سیا در مسکو معتقد است که بازداشت پل ویلان «احتمالا» به دستور ولادیمیر پوتین صورت گرفته تا از این طریق امکان معاوضه او با ماریا بوتینا یک شهروند روسیه که در آمریکا به جرم جاسوسی در زندان است را فراهم کند.

ماریا بوتینا روز ۱۳ دسامبر به جاسوسی برای حکومت روسیه با هدف تاثیر گذاری بر گروههای سیاسی محافظه کار در آمریکا اعتراف کرد. اما دولت روسیه می گوید خانم بوتینا تحت فشار قرار گرفته تا به جاسوسی برای مسکو اعتراف کند.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه در نامه‌ای برای دونالد ترامپ نوشت مسکو حاضر است «در مورد مسایل گوناگون» با آمریکا مذاکره کند.

با وجود اقدامات متعدد دو طرف تاکنون زمینه ملاقات ديگری بين روسای جمهور دو کشور فراهم نشده است.

دونالد ترامپ در پایان ماه نوامبر دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین را به دلیل عملیات تعرضی روسیه علیه نیروی دریایی اوکراین لغو کرد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG