لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

آیت‌الله بیات زنجانی: کودک‌همسری نامشروع است


در حالی که تعدادی از مراجع تقلید شیعه طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران را «غیر شرعی» دانسته‌اند، آیت الله اسدالله بیات زنجانی، مرجع تقلید شیعه، کودک همسری را «غیرمشروع» و «موجب وهن مذهب» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آیت الله اسدالله بیات زنجانی گفت: «ازدواج با کودکان امری ناعادلانه است و چون ناعادلانه است مشروع نیست».

وی با بیان اینکه ازدواج موجب «آرامش»می‌شود، افزود که «آیا واقعا کودکان با ازدواج سکون و آرامش و امنیت می‌یابند؟»

طرح تعدادی از نمایندگان مجلس ایران برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران به ۱۶ سال بار دیگر بحث‌ها درباره کودک همسری در ایران را دامن زده است.

در همین حال برخی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتا بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران درباره این طرح، با تعیین حداقلی برای سن ازدواج دختران مخالفت کرده‌اند.

از جمله آیت الله حسین نوری همدانی اعلام کرده که «اگر دختر بالغه و رشیده باشد، با اجازه پدرش می‌تواند ازدواج» کند.

همچنین بر اساس پاسخ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، دیگر مرجع تقلید شیعه، «به طور کلی اختیار ازدواج با دختر و ولی شرعی اوست و الزام افراد به ازدواج در سنین خاص فی نفسه وجاهت شرعی ندارد».

آیت الله جعفر سبحانی نیز اعلام کرده که ازدواج دختران از سن ۹ سالگی مجاز است. این مرجع تقلید شیعه تاکید کرده که دختران در مناطق گرمسیر برای ازدواج زودتر «استعداد مزاجی» پیدا می‌کنند و به همین دلیل «بالا بردن این معدل و میانگین شرعیت نداشته و می‌تواند سبب بروز فساد در جامعه شود».

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طرح افزایش حداقل سن ازدواح را «به طور کلی» رد کرده و یحیی کمالی‌پور، عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی، گفته که یکی از دلایل رد این طرح «مخالفت مراجع تقلید» بوده است.

بر اساس آئین نامه مجلس، گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره رد این طرح، در صورت درخواست ۱۵ نماینده ارائه دهنده طرح، در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

با این وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، روز جمعه ۵ بهمن، خبر داده بود که این طرح پس از رد در این کمسیون، مسکوت مانده است.

فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون زنان مجلس، اما روز چهارشنبه ۱۷ بهمن، خبر داده بود که قرار است اعضای این فراکسیون با علی لاریجانی، رئیس مجلس، درباره این طرح دیدار کنند.

اعضای فراکسیون زنان مجلس پیش از این نیز با تعدادی از مراجع تقلید شیعه دیدار و برای جلب نظر موافق آنان درباره این طرح تلاش کرده بودند. برخی از مراجع تقلید، از جمله ناصر مکارم شیرازی با این طرح موافقت کرده بودند.

این طرح عنوان می‌کند که «حداقل سن ازدواج برای دخترها ۱۶ سال تمام شمسی و برای پسر ۱۸ سال تمام شمسی است. عقد ازدواج بین سنین ۱۳ تا ۱۶ در دختران و ۱۶ تا ۱۸ در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشک قانونی است».

بر اساس آمارها سالانه حدود ۴۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال طلاق می‌گیرند.

آذر ماه امسال فرحناز مینایی‌پور، مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، خبر داده بود که ۴۲ دانش‌آموز در استان خراسان شمالی در دوره ابتدایی ازدواج کردند و به همین دلیل از ادامه تحصیل بازماندند.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا، وب‌سایت خانه ملت، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن
XS
SM
MD
LG