لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

خروج صدها غیرنظامی از «آخرین قلمرو تحت کنترل داعش» در سوریه


غیر نظامیان در حال فرار منطقه جنگ بین نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش (ژانوبه ۲۰۱۹)
غیر نظامیان در حال فرار منطقه جنگ بین نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش (ژانوبه ۲۰۱۹)

کاروانی با صدها زن و مرد غیرنظامی و کودکان روز چهارشنبه ۱ اسفند آخرین مقر گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش در سوریه را ترک کردند.

خبرنگاران آسوشیتدپرس که اطراف باغوز، دهکده‌ای نزدیکی مرز عراق، مستقر شده‌اند، می‌گویند که طی این هفته دست‌کم ۱۷ کامیون مردم را از آخرین مقری که داعش در کناره رود فرات هنوز در اختیار دارد، خارج کرده‌اند.

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه که با حمایت ایالات متحده علیه داعش می‌جنگندند، تایید کرده که این کامیون‌ها حامل غیرنظامیانی هستند که از قلمرو تحت تسلط داعش می‌گریزند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که اما به این راحتی نمی‌توان گفت که آیا شبه‌نظامیان داعش نیز همراه غیرنظامیان سوار کامیون‌ها شده‌اند یا نه. در عین حال تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰ نفر از اعضای داعش همچنان آخرین سنگر خود را حفظ کرده باشند.

مصطفی بالی روز سه‌شنبه گفت کهاگر اعضای داعش خود را تسلیم نکنند، عملیات نظامی برای بیرون راندن آنها از منطقه آغاز می‌شود. وی سپس تاکید کرد که چنین عملیاتی متعاقب آن صورت می‌گیرد که شهروندان غیرنظامی از شبه‌نظامیان تفکیک شوند.

یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه نیز گفته، باقی‌مانده داعشی‌ها که همچنان مقاومت می‌کنند به شدت مجروح یا مریض شده‌اند.

گروه خودخوانده «خلافت اسلامی» که در سال‌های اخیر بخش‌های گسترده‌ای از سوریه و عراق را تحت تسلط خود درآورده بود، اکنون تنها محدوده بسیار کوچکی را در اختیار دارد و آن گونه که نیروهای دموکراتیک سوریه و مقامات آمریکا وعده داده‌اند، به زودی آن را از دست خواهد داد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG