لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

سه تشکل کارگری:‌ حداقل دستمزد کارگران باید هفت میلیون تومان باشد


یکی از تجمعات بازنشستگان مقابل وزارت کار
یکی از تجمعات بازنشستگان مقابل وزارت کار

سه تشکل مستقل کارگری در بیانیه مشترکی خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال آینده شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری و انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در بیانیه خود به سخنان هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، اشاره کردند که در بهمن ماه اعلام کرد که هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران به پنج میلیون تومان رسیده است.

این تشکل‌ها با توصیف نشست‌های شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد به عنوان «خیمه‌شب‌بازی» نوشتند که در این جلسات،‌ به توصیف آنها، به معدلی رسیده می‌شود که نتیجه‌اش، تحمیل فقر بیشتر به کارگران و دستمزدهای چند بار زیر خط فقر است.

در حال حاضر،حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است و این در شرایطی است که کمیته مزد شورای عالی کار در اسفند سال ۹۶،‌ هزینه ماهانه سبد معیشت یک خانوار کارگری را دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

پیش از این هم شمار دیگری از تشکل‌های مستقل کارگری مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده بودند.

XS
SM
MD
LG