لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

ظریف: دلیل استعفایم سفر بشار اسد نبود


وزیر خارجه ایران ضمن تکذیب ارتباط استعفایش با سفر بشار اسد به تهران تائید کرد که پیش از این چندین بار از سمت خود استعفا داده است.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه الفرات عراق درباره ارتباط استعفایش با سفر بشار اسد به تهران گفت: « اصلا به این موضوع ربطی نداشت... ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان سوری دارم و در آینده نزدیک نیز به سوریه سفر خواهم کرد».

آقای ظریف هدف از استعفای خود را «حفظ شأن وزارت خارجه» ذکر کرد.

سخنان وی درحالی بیان شده که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تائید کرده بود، استعفای آقای ظریف واکنشی به سفر رئیس جمهور سوریه بدون اطلاع وزارت خارجه بوده است.

در عین حال بر اساس سخنان نمایندگان مجلس از جمله کاظم جلالی دلیل استعفای آقای ظریف حضور نداشتن در دیدار بشار اسد با رئیس جمهور ایران بوده نه اصل سفر او به تهران.

همچنین روز چهارشنبه، هشتم اسفندماه، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، با هدف دلجویی از وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که درباره غیبت آقای ظریف در دیدار با بشار اسد «تعمدی» در کار نبوده است.

با این حال یک هفته بعد اسماعیل قاآنی،جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، گفت «آنها که باید بدانند» از سفر رهبر سوریه به ایران خبر داشته‌اند و «آنهایی که نباید، نمی‌دانستند».

غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، با اشاره به پنج استعفای پیشین وزیر خارجه ایران، گفته بود، بی اطلاعی از سفر بشار اسد به تهران در استعفای آقای ظریف موثر بوده اما تنها دلیل نیست و اقدامات موازی از جمله «ده‌ها سفر و مذاکره بدون هماهنگی» دلیل این استعفا است.

وی دراین میان به سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به افغانستان و سفر علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی به ملبورن اشاره کرده بود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره اینکه تاکنون ۱۴ بار استعفا داده است، گفت: «نه این تعداد نبوده است... در مراحل مختلف احساس کردم که ممکن است اشخاص دیگری بهتر از من کار را انجام دهند، در آن مراحل با گفت‌وگو موضوع حل شد. این بار هم با اقدامات عملی موضوع حل شد».

وی همچنین گفت که «حتما» درانتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

آقای ظریف دو روز پیش از سفر حسن روحانی به عراق، به بغداد سفر کرده است.

قرار است رئیس جمهور ایران روز دوشنبه به عراق سفر کند. رسانه‌های ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر را دیدار با آیت الله علی سیستانی، مرجع تقلید شاخص شیعه، ذکر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، حسن روحانی اولین رئیس جمهور ایران است که با آقای سیستانی دیدار خواهد کرد. پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی،رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، با این مرجع تقلید شیعه دیدار کرده بود.

با استفاده از وب‌سایت‌ شبکه الفرات عراق، خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا و رادیو فردا/ ا. م/ س.ن

XS
SM
MD
LG