لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

واکنش آمریکا و عفو بین الملل به حکم زندان و شلاق برای نسرین ستوده


نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، ۲۳ خردادماه امسال با حکم جلب، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.
نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، ۲۳ خردادماه امسال با حکم جلب، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

آمریکا و عفو بین الملل به گزارش‌ها در خصوص حکم«۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق» برای ​نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، واکنش نشان داده‌اند.

رضا خندان، همسر خانم ستوده، وکیل زندانی، روز دوشنبه اعلام کرد: «نسرین ستوده، در آخرین پرونده‌اش که حکم آن در زندان به او ابلاغ شده است، به ۳۳ سال زندان و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق، محکوم شده است.»

این در حالی است که محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، گفته، نسرین ستوده «به هفت سال حبس محکوم شده است».

رابرت پالدینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته است: «همزمان با گرامی‌داشت حقوق زنان توسط سایر جهان، رژیم ایران برای نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق بشر و زنان ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق صادر می کند. آیا این است «فصل جدید اجرای عدالت» که خامنه‌ای با افتخار موعظه می کند؟

عفو بین الملل حکم تازه علیه نسرین ستوده را « شدیدترین حکمی» که در سال های اخیر برای یک مدافع حقوق بشر در ایران صادر شده، دانسته است.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید، حکم تازه علیه خانم ستوده نشان می‌دهد مقا‌م‌های ایران سرکوب مدافعان حقوق بشر را تشدید کرده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل نیز در این زمینه گفته است: این کاملا هولناک است که نسرین ستوده به دلیل فعالیت مسالمت آمیز خود برای دفاع از حقوق بشر از جمله دفاع از معترضان به حجاب اجباری به تقریبا چهار دهه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

این مقام عفو بین الملل تصریح کرده است: کشورهایی که بر ایران نفوذ دارند، می بایست برای آزادی نسرین ستوده اقدام کنند. جامعه بین‌المللی به ویژه اتحادیه اروپا، که هم اکنون در حال گفت‌وگو با ایران است، می‌بایست اقدامی قاطع و علنی علیه این حکم شرم آور انجام داده و برای آزادی بدون قید و شرط نسرین ستوده اقدام کنند.

فیلیپ لوتر در ادامه گفته است: نسرین ستوده زندگی خود را وقف دفاع از حقوق زنان کرده و در مخالفت با مجازات اعدام سخن گفته است و این بسیار شرم آور است که مقام های ایران او را به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری مجازات می‌کنند. مجازات و حکم صادره برای نسرین ستوده تاکیدی است بر وجهه ایران به عنوان یک حکومت سرکوبگر بی رحم حقوق زنان.

محمود بهزادی راد، وکیل نسرین ستوده نیز روز شنبه در توضیح روند دادرسی پرونده‌های اتهامی نسرین ستوده «از صدور حکم غیابی جدید در پرونده موکلش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی»خبر داده بود.

به گفته بهزادی راد، «نسرین ستوده دو پرونده مطرح در دادسرای امنیت داشت که یک پرونده مربوط به شکایت بازپرس دادسرای کاشان از اوست و پرونده دیگر نیز تحت عنوان اتهامیِ عضویت در کمپین لگام، لغو گام به گام مجازات اعدام، تشکیل شده است.

این وکیل دادگستری، افزود: «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب یک جلسه برای رسیدگی به این پرونده تشکیل داد که موکل در آن جلسه حضور نیافت و نهایتاً متوجه شدیم دادگاه مبادرت به صدور رأی غیابی کرده است.»

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، ۲۳ خردادماه امسال با حکم جلب، بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت شده بود که در جریان آن بازداشت و تشکیل پرونده اتهامی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

با استفاده از توییتر، وب سایت عفو بین الملل و گزارش رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG