لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

نخست وزیر نیوزیلند از توافق کابینه برای اصلاح قوانین حمل اسلحه خبر داد


جاسیندا آردرن می‌گوید، اصلاح قوانین حمل اسلحه اعلام می‌شود. (عکس از آرشیو)
جاسیندا آردرن می‌گوید، اصلاح قوانین حمل اسلحه اعلام می‌شود. (عکس از آرشیو)

به دنبال حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ که ۵۰ کشته برجای گذاشت، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، روز دوشنبه ۲۷ اسفند از توافق کابینه این کشور جهت تشدید قوانین حمل سلاح خبر داد.

به گزارش رویترز،جاسیندا آردرن در کنفرانس خبری پس از نشست کابینه دولت گفته است: ظرف ۱۰ روز از وقوع این اقدام وحشتناک تروریستی ما اصلاحاتی را اعلام می‌کنیم که به باورم باعث امن تر شدن کشور خواهد شد.

وی اضافه کرده است که کلیه اعضای کابینه با این اصلاحات موافق بودند.

طبق این گزارش جاسیندا آردرن جزییات بیشتری از این اصلاحات را بیان نکرد.

برنتون هریسون تارانت،۲۸ ساله شهروند استرالیا که گفته می‌شود معتقد به برتری نژاد سفید پوست است، روز جمعه گذشته به مراسم نماز در کرایست‌چرچ در جنوب نیوزیلند، حمله کرد. وی هم اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد. در این حمله دستکم ۴۰ تن نیز زخمی شدند.

رسانه‌های نیوزیلندی، حملات روز جمعه را «بدترین حملات تروریستی» در تاریخ آن کشور توصیف کرده‌اند.

دیوید تیپل، صاحب مغازه اسلحه فروشی «گان سیتی» به رویترز گفته است، برنتون هریسون تارانت از دسامبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸به طور قانونی چهار اسلحه را به صورت آنلاین خریده است.

با این حال دیوید تیپ اضافه کرده است که برنتون تارانت اسلحه نیمه خودکار را که در این حمله استفاده کرد از مغازه «گان سیتی» نخریده بود.

در همین حال، مایک بوش، بازرس پلیس نیوزیلند می‌گوید مهاجم استرالیایی به مساجد نیوزیلند به تنهایی عمل کرده است، اما ممکن است حمایت شده باشد.

مایک بوش همچنین اظهار داشت: «ما بر این عقیده هستیم که تنها یک نفر عامل حملات بوده‌است». او اما افزوده حمایت افراد دیگر منتفی نیست و «بخش بسیار بسیار مهمی از تحقیقات ما را تشکیل می‌دهد».

مقام‌های استرالیایی نیز در حال حاضر مشغول تحقیقاتی در مورد مهاجم هستند. وزیر کشور استرالیا گفته تارانت در سه سال گذشته تنها ۴۵ روز را در خاک کشورش بوده و چه در استرالیا یا نیوزیلند در هیچ یک از فهرست‌های امنیتی تحت نظر نبود.

با این حال رسانه‌های استرالیایی و نیوزیلندی می‌گویند صفحات او در شبکه‌های اجتماعی آکنده از اظهارات و زخم‌زبان‌های برآمده از نفرت بود.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG