لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

شمار قربانیان حمله به مساجد نیوزیلند به ۵۰ نفر افزایش یافت


هزاران نفر از مردم در گوشه‌وکنار نیوزیلند در مراسم ادای احترام به قربانیان شرکت کرده‌اند؛ در تصویر دو شهروند در آوکند، ۲۶ اسفند.
هزاران نفر از مردم در گوشه‌وکنار نیوزیلند در مراسم ادای احترام به قربانیان شرکت کرده‌اند؛ در تصویر دو شهروند در آوکند، ۲۶ اسفند.

شمار قربانیان حمله به مساجد نیوزیلند به پنجاه نفر افزایش یافت؛ در حالی‌که ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند و در این میان ۱۲ نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. رسانه‌های نیوزیلندی حملات را «بدترین حملات تروریستی» در تاریخ کشور نامیده‌اند.

برنتون هریسون تارانت، نژادپرست سفیدبرترپندار استرالیایی، این حملات را در جریان مراسم نماز، روز جمعه گذشته در کرایست‌چرچ، انجام داده‌است و اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد.

مایک بوش، کمیسر پلیس نیوزیلند، ۲۶ اسفند ماه به خبرنگاران گفته است، نیروهای امنیتی در جریان انجام تحقیقات در محل حملات پیکر یک قربانی دیگر را پیدا کرده‌اند و به این تربیت شمار کشته‌شدگان به ۵۰ نفر افزایش یافته‌است.

به گفته آقای بوش ۱۲ تن از زخمی‌ها تحت مراقبت‌های ویژه و در شرایط بحرانی قرار دارند.

از میان چهار نفری که در پی حملات به مسجد نور و مسجد لینوود، در کرایست‌چرچ، بازداشت شدند، تنها یک نفر با اتهام‌ها رسمی روبه‌رو شده‌است: برنتنون هریسون تارانت، ۲۸ ساله، که زاده استرالیا است و حمله مرگبار خود به صف نمازگزاران مسلمان را به‌صورت زنده از فیس‌بوک پخش کرده بود.

بازرس پلیس نیوزیلند، مایک بوش، می‌گوید مشخص شد مرد و زن مسلح دیگری که در پی واقعه بازداشت شدند، برای کمک به کودکان، به محل رفته بودند.

جوان ۱۸ ساله دیگری نیز در جریان عملیات پلیس در محل بازداشت شده که قرار است روز دوشنبه در دادگاه حاضر شود. با این حال پلیس می‌گوید حضور او در محل ارتباطی با حمله برنتون هریسون تارانت نداشته‌است.

بازتاب و پیامدهای حملات تارانت در هر دو کشور نیوزیلند و استرالیا همچنان ادامه دارد.

نخست‌وزیر نیوزیلند هم به کرایست‌چرچ رفته و هم در مراسم یادبود در ولینگتون شرکت کرده‌است

رسانه‌ها و مقام‌های نیوزیلندی، کشتار کرایست‌چرچ را «بزرگ‌ترین حمله تروریستی» در تاریخ نیوزیلند توصیف کرده‌اند.

خانم جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نینیوزیلندزلند، اعلام کرده در شرایط مالکیت سلاح در کشورش تغییراتی خواهد داد. او روز یک‌شنبه در حالی‌که روسری سیاهی بر سر کرده بود، همراه با صدها تن از شهروندان نیوزیلند در مراسم یادبودی برای قربانیان در مسجدی در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند، شرکت کرد.

رسانه‌های نیوزیلندی تصاویری از شهروندان آن کشور را منتشر کرده‌اند، چه باورمندان مسلمان و شهروندان دیگر، که با شعارهایی با مضامین «اتحاد» در گوشه‌وکنار کشور جمع شده‌اند.

در برخی تجمعات در دست مسلمانان شعارهای قدردانی از نیوزیلند دیده می‌شود و در جاهای دیگر پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته شده: «این نیوزیلند نیست»، اشاره‌ای به این که چنین اتفاقی در این کشور سابقه ندارد.

همزمان تلاش‌ها برای آن‌که هرچه زودتر هویت قربانیان مشخص شود، و بستگان آن‌ها بتوانند آن‌ها را به خاک بسپرند، ادامه دارد.

در عین حال رسانه‌های محلی به ستایش از یک شهروند افغان‌تبار به نام عبدالعزیز پرداخته‌اند که توانسته جلوی افزایش شمار کشته‌شدگان در مسجد لینوود را بگیرد.

آن‌طور که ای‌بی‌سی استرالیا گزاش داده عبدالعزیز پس از شنیدن صدای تیراندازی به بیرون از مسجد رفته و خطاب به برنتون هریسون تارانت گفته «به‌ اینجا بیا» و در نهایت در جریان «تعقیب و گریز»، مهاجم را از داخل ساختمان بیرون کشیده‌است. پلیس نیوزیلند اندکی بعد موفق شده تارانت را بازداشت کند.

ای‌بی‌سی استرالیا، رادیو نینیوزیلندزلند، اسکای‌نیوز، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG