لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

دریچه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۵۳ ۱۰.۲.۱۳۹۸

بازداشت امیرعلی مرادی، فعال مدنی برای اجرای حکم زندان

امیرعلی مرادی، فعال مدنی ساکن نظرآباد کرج، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه برای اجرای حکم سه سال زندان خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

این فعال مدنی که مهرماه سال ۹۶ بازداشت و پس از سه هفته با وثیقه آزاد شده بود، به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» متهم شده است.

۱۹:۴۲ ۱۰.۲.۱۳۹۸

برگزاری جلسه دادگاه سه عضو کانون نویسندگان ایران

جلسه دادگاه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران، روزهای هفتم و هشتم اردبیهشت ماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

این افراد به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

چاپ کتاب پنجاه سال کانون نویسندگان ایران، انتشار "اندیشه‌ آزاد" نشریه داخلی کانون، برگزاری مراسم سالگرد محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و احمد شاملو و عضویت در کانون نویسندگان ایران از جمله مصادیق این دو اتهام عنوان شده است.

۱۹:۳۶ ۱۰.۲.۱۳۹۸

تایید حکم زندان سیاوش رضائیان در دادگاه تجدیدنظر

حکم زندان سیاوش رضائیان، فعال پیشین دانشجویی، در شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران تایید شد.

این فعال مدنی در دادگاه انقلاب آمل به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه و یک روز زندان محکوم شده بود.

حمایت از دختران خیابان انقلاب و حمایت از زندانیان سیاسی، از مصادیق اتهام‌ او عنوان شده است.

۱۹:۱۸ ۱۰.۲.۱۳۹۸

درخواست آزادی مشروط برای سیامک و باقر نمازی

وکیل مدافع باقر و سیامک نمازی، پدر و پسر ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران، از تصمیم خود برای ارائه درخواست آزادی مشروط دو موکلش به دنبال تغییر دادستان تهران خبر داد.

مهرداد قربانی به خبرگزاری ایرنا گفت که سیامک نمازی در حال گذراندن محکومیت خود در زندان است و باقر نمازی به دلیل بیماری و کهولت سن با نظر پزشکی قانونی، در بیرون زندان و تحت درمان به سر می‌برد.

باقر و سیامک نمازی که در سال ۱۳۹۴ در تهران بازداشت شدند، به اتهام «همکاری با دولت‌های خارجی متخاصم» هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

۱۹:۱۰ ۱۰.۲.۱۳۹۸

بازداشت یک فعال مدنی در تهران

برخی فعالان مدنی در تهران از بازداشت اکرم نصیریان، فعال مدنی خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، او روز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

۱۹:۰۲ ۱۰.۲.۱۳۹۸

برگزاری دادگاه محمدرضا خاتمی در دادگاه کیفری تهران

نخستین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی، روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری تهران به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این فعال سیاسی به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شده و در این جلسه کیفرخواست او قرائت شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان پیشین تهران، پاییز سال گذشته بدون نام‌بردن از محمدرضا خاتمی گفته بود فردی که مدعی تقلب هشت میلیونی در انتخابات سال ۸۸ شده بود، تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است.

۱۴:۱۲ ۹.۲.۱۳۹۸

وضعیت «نامناسب» نرگس محمدی در زندان

وکیل مدافع نرگس محمدی٬ سخنگو و نایب رییس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر٬ از وضعیت «نامناسب» جسمی موکلش در زندان خبر داد.

محمود بهزادی‌راد در این باره گفت که موکلش برای انجام معاینه و آزمایشات پزشکی٬ روز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه به بیمارستان منتقل شد و بنا بر تشخیص پزشکان او باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد.

نرگس محمدی که از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان به سر می‌برد٬ به اتهام «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»٬ «تبلیغ علیه نظام»٬ «عضویت در کمپین لگام٬ کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام» به ۱۶ سال زندان محکوم شده که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی٬ ۱۰ سال آن قابل اجراست.

۱۴:۰۶ ۹.۲.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای مختار زارعی٬ فعال مدنی در سنندج

مختار زارعی٬ فعال مدنی در سنندج٬ در شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به سه سال زندان محکوم شد.

اتهام‌های او «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

مختار زارعی پیشتر هم بارها بازداشت و به اتهام‌هایی مشابه زندانی شده بود.

این فعال مدنی در سال‌های گذشته بارها با نوشتن مطالبی انتقادی روی شبکه‌های اجتماعی، علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران را مخاطب قرار داده بود.

۱۳:۴۴ ۹.۲.۱۳۹۸

سه فعال کارگری همچنان در بازداشت

گزارش‌ها از ایران حاکی است که سه تن از فعالان کارگری بازداشت شده٬ به نام‌های پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده همچنان در بازداشت به سر می‌برند و از وضعیت آنان خبری در دست نیست.

این افراد که روز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه جهت برنامه‌ریزی برای روز جهانی کارگر در پارکی جمع شده بودند٬ به همراه تعداد دیگری از فعالان کارگری بازداشت شدند که سایر افراد طی روزهای گذشته با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

همزمان کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد که در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر، شماری از فعالان کارگری سنندج به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

به گفته این تشکل کارگری، از این فعالان کارگری خواسته شده است که در مراسم روز جهانی کارگر شرکت نکنند.

۱۳:۳۸ ۹.۲.۱۳۹۸

انتقال اسماعیل بخشی٬ سپیده قلیان و امیر امیرقلی به زندان اوین

کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه٬ از انتقال اسماعیل بخشی فعال کارگری و سپیده قلیان و امیر امیرقلی٬ دو فعال مدنی به زندان اوین خبر داد.

بر اساس این گزارش٬ این افراد که در زندان اهواز زندانی بودند٬ روز یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه به زندان اوین منتقل شدند و نخستین جلسه بازپرسی آنان نیز روز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در شعبه ۷ بازپرسی اوین و بدون حضور وکیل مدافع برگزار شد.

این افراد که در ارتباط با اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده‌اند٬ از اواخر دی‌ماه ۹۷ در بازداشت به سر می‌برند و هنوز برایشان دادگاهی تشکیل نشده است.

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی، چندی پیش اعلام کرد که موکلش علاوه بر اتهام‌هایی امنیتی، به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «توهین به مقامات» و «اخلال در نظم عمومی» نیز متهم شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG