لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

دریچه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۵۴ ۳.۲.۱۳۹۸

آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده، وکیل زندانی

خبرگزاری ایرنا، از قطعی‌شدن حکم ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق نسرین ستوده، وکیل زندانی خبر داد و نوشت با توجه به اینکه او نسبت به حکم اعتراضی نکرده این حکم قطعی شده است.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در ایران، از مجموع حکم ۳۳ سال زندان نسرین ستوده، ۱۲ سال آن قابل اجراست.

همزمان، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، نسرین ستوده را به «مغلطه» کردن متهم کرده و گفت: «رأی صادره برای این فرد هنوز قطعی نیست و اگر اظهار نظری صورت می‌گیرد باید بر اساس رأی قطعی باشد.»

رضا خندان، همسر نسرین ستوده نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «پس از ابلاغ حکم، متهم و شاکی (در این مورد دادستان) ۲۰ روز مهلت دارند تا نسبت به رای صادرشده اعتراض کنند. نسرین به عنوان متهم، در مهلت مقرر اعتراض نداد. از این که دادستان اعتراض داده یا نه اطلاعی نداریم. این که پرونده در چه وضعیتی است به دلیل نداشتن وکیل در پرونده، اطلاعی نداریم».

نسرین ستوده از خردادماه ۹۷ در زندان اوین به سر می‌برد.

۱۵:۵۷ ۳.۲.۱۳۹۸

اجرای حکم زندان افشین برزگر جمشیدی، فعال مدنی در تبریز

افشین برزگر جمشیدی، فعال مدنی در تبریز، برای اجرای حکم زندان خود روانه زندان این شهر شد.

او به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به هشت ماه زندان محکوم شده است.

۱۶:۰۳ ۳.۲.۱۳۹۸

بازداشت چند ساعته زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، از بازداشت چند ساعته خود خبر داد.

او که در اعتراض به بیکارشدن خود، مقابل شهرداری فردوسیه در شهریار تحصن کرده بود، توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد.

این فعال مدنی که پیشتر هم بارها بازداشت و به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است، می‌گوید به دلیل فعالیت‌های مدنی و انتقادهایش از محل کار خود اخراج شده است.

۱۶:۰۹ ۳.۲.۱۳۹۸

حکم تبرئه دادگاه تجدیدنظر برای یک بهایی ساکن شیراز

روحیه نریمان، بهایی ساکن شیراز، در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد.

او که در دادگاه انقلاب شیراز به شش سال زندان محکوم شده بود، اسفندماه ۹۷ پس از تحمل پنج ماه زندان، تا زمان اعلام رای دادگاه تجدیدنظر آزاد شده بود.

همزمان محسن مهرگانی، بهایی ساکن اصفهان نیز پس از گذراندن یک‌سوم از حکم ۲۰ ماه زندان خود، به صورت مشروط از زندان آزاد شد.

۲۰:۱۴ ۳.۲.۱۳۹۸

اعتصاب غذای مجتبی داداشی، فعال دانشجویی زندانی

مجتبی داداشی، فعال دانشجویی ساکن سبزوار، که از ۲۴ فروردین‌ماه برای گذراندن محکومیت خود در زندان سبزوار به سر می‌برد، از روز دوم اردیبهشت‌ماه دست به اعتصاب غذا زد.

برادر او به رادیو فردا گفت که مجتبی داداشی، در اعتراض به «مخالفت با انتقالش به بیمارستان و عدم دسترسی به امکانات درمانی» اعتصاب غذا کرده است.

این فعال دانشجویی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»،‌ «توهین به رهبری» و «توهین به سران قوا» به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مجتبی داداشی، دانشجوی رشته علوم سیاسی، در پی انتشار یک ویدئوی انتقادی در بهمن ماه گذشته بازداشت و پس از سه روز با وثیقه آزاد شده بود.

۲۰:۲۵ ۳.۲.۱۳۹۸

بازداشت یک روزه اصغر امیرزادگانی، فعال صنفی معلمان در استان فارس

اصغر امیرزادگانی، فعال صنفی معلمان، روز ۳۱ فروردین‌ماه در پی حضور در دادستانی شهرستان فیروزآباد بازداشت و پس از یک روز با قرار کفالت آزاد شد.

اتهام‌هایی که به این فعال صنفی تفهیم شده، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» است و گزارش‌ها حاکی است این اتهام‌ها با حمایت او از اعتراض‌های فرهنگیان و معلمان زندانی ارتباط دارد.

۱۳:۳۸ ۴.۲.۱۳۹۸

بازداشت محمدرضا نسب عبدالهی، روزنامه‌نگار

گزارش‌ها از ایران حاکی است، محمدرضا نسب عبدالهی، روزنامه‌نگار ساکن شیراز، روز یکشنبه توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

ماموران امنیتی همچنین به منزل آقای نسب عبدالهی رفته و وسایل شخصی او را نیز با خود برده‌اند.

از علت بازداشت و وضعیت این روزنامه‌نگار خبری در دست نیست.

محمدرضا نسب عبداللهی، در سال ۹۲ نیز به اتهام «نشر اکاذیب» به شش ماه زندان محکوم شده بود.

۱۷:۴۷ ۴.۲.۱۳۹۸

پایان اعتصاب غذای مجتبی داداشی، فعال دانشجویی زندانی

مجتبی داداشی، فعال دانشجویی ساکن سبزوار، که از ۲۴ فروردین‌ماه برای گذراندن محکومیت خود در زندان سبزوار به سر می‌برد، پس از دو روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

برادر او به رادیو فردا گفت که مجتبی داداشی، در اعتراض به «مخالفت با انتقالش به بیمارستان و عدم دسترسی به امکانات درمانی» اعتصاب غذا کرده بود که در پی اعزامش به بیمارستان در روز چهارم اردیبهشت‌ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این فعال دانشجویی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»،‌ «توهین به رهبری» و «توهین به سران قوا» به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مجتبی داداشی، دانشجوی رشته علوم سیاسی، در پی انتشار یک ویدئوی انتقادی در بهمن ماه گذشته بازداشت و پس از سه روز با وثیقه آزاد شده بود.

۱۹:۰۸ ۷.۲.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هفته پیش از آمادگی ایران برای تبادل زندانی با آمریکا خبر داد و یک روز پس از آن عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اعلام کرد که ایران در این پیشنهاد خود جدی ست.

در واکنش به این اظهارات یک مقام وزارت خارجه آمریکا به رسانه‌های این کشور گفت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند جدی بودن خود در مسائل کنسولی را ابتدا با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی نشان دهد.

طی سال‌های اخیر تعدادی از شهروندان آمریکا یا دوتابعیتی‌ها در ایران بازداشت و برای آنان احکام زندان طولانی‌مدت صادر شده، افرادی همچون سیامک و باقر نمازی، ژیائو ونگ، نزار ذکا، مایکل وایت و نازنین زاغری با تابعیت بریتانیایی.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • درخواست عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر برای آزادی فعالان حقوق زنان در ایران
  • آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده، وکیل زندانی
  • و صدور حکم ۱۳ سال زندان برای یک استاد دانشگاه در مشهد
لینک مستقیم


۱۹:۱۱ ۷.۲.۱۳۹۸

بازداشت مژگان کشاورز، فعال مدنی در تهران

برخی فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، از بازداشت مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان توسط ماموران امنیتی در تهران خبر می‌دهند.

از علت بازداشت او و نهادِ بازداشت‌کننده خبری در دست نیست.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مژگان کشاورز در جریان سیل اخیر برای کمک به سیل‌زدگان به استان لرستان رفته بود. مژگان کشاورز همچنین، یکی از معترضان به حجاب اجباری است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG