لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

زنگنه: خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود


بیژن زنگنه می‌گوید، بازار نفت بسیار غیر قابل پیش‌بینی است (عکس از آرشیو).
بیژن زنگنه می‌گوید، بازار نفت بسیار غیر قابل پیش‌بینی است (عکس از آرشیو).

وزیر نفت ایران در واکنش به اقدام آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های تحریمی نفت ایران اعلام کرد «قطعا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی سه‌شنبه سوم اردیبهشت مجلس شورای اسلامی گفت، امروز در «جنگ تجاوزگرایانه آمریکا علیه ملت ایران» هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است.

اظهارات وی واکنشی به تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیتهای نفتی ایران است که دوشنبه اعلام شد. از هفته آینده همه مشتریان نفتی ایران ملزم هستند خرید نفت جمهوری اسلامی را متوقف کنند، وگرنه با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.

تاکنون امارات، عربستان و عراق اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از کمبود عرضه نفت، تولید خود را افزایش خواهند داد.

در همین زمینه خبرگزاری رسمی عربستان نیز سه‌شنبه اظهارت ابراهیم العساف وزیر خارجه این کشور را منتشر کرد که با حمایت از تصمیم آمریکا گفته است: این اقدام دست ایران را برای «حمایت مالی از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه» می‌بندد.

ایران این ادعاها را رد کرده و خود عربستان و آمریکا را عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی می‌کند.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان نیز اعلام کرده است این کشور اجازه نخواهد داد بازار با کمبود نفت مواجه شود. بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده که امارات و عربستان در کوتاه مدت توان افزایش ۱.۵ میلیون بشکه نفت را دارند.

زنگنه گفت بعضی از کشورهای منطقه ظرفیت مازاد تولید نفت خود را بیشتر از واقعیت اعلام می‌کنند.

اظهارات زنگنه در حالی است که عربستان در نوامبر سال گذشته تولید خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز رساند، اما با معافیت آمریکا به مشتریان نفتی ایران، تولید خود را به سرعت کاهش داد و به ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در ماه مارس رساند.

متوسط صادرات نفت ایران طی چند ماه گذشته حدود ۱.۱ میلیون بشکه بوده است. این رقم در اوایل پارسال ۲.۵ میلیون بشکه بود.

زنگنه می‌گوید وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است. «بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از بی‌ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیر قابل پیش‌بینی است».

وزیر نفت می‌گوید آمریکا و هم پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح، اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.

البته، علت اصلی حضور زنگنه در مجلس پاسخ‌گویی به سوالات هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه درباره سیاست‌های گازی کشور بود که اکثریت نمایندگان از جوابهای زنگنه قانع شدند.

در این میان ژاپن گفته است که قطع خرید نفت از ایران تاثیر چندانی بر این کشور نخواهد داشت. روزنامه «تایمز هند» نیز گزارش داده که این کشور برای دوران «بدون نفت ایران» آماده می‌شود و رو به نفت عربستان، کویت، عراق، آمریکا و دیگر کشورها آورده است.

وضعیت برای کره جنوبی چندان سخت نیست، چرا که این کشور عمدتا مشتری میعانات گازی (نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می شود) ایران است، نه نفت خام و بازارهای جهانی با کمبود میعانات گازی مواجه نیست.

چین که طی سه ماه گذشته مشتری ۴۰ درصد از کل نفت صادراتی ایران بوده، نسبت به تصمیم آمریکا برای توقف ارائه معافیتها اعتراض کرده، اما عدم تبعیت خود از این تحریمها را اعلام نکرده است.

ترکیه، تنها مشتری نفتی ایران در غرب نیز سیاستی مشابه چین داشته. هر دو کشور ماه‌هاست با آمریکا پیرامون تجارت دوجانبه و تعرفه‌های گمرکی گفتگو می‌کنند. اخیرا وزیر اقتصاد ترکیه بعد از سفری یک هفته‌ای به آمریکا گفت که سطح تجارت دوجانبه از ۲۰ میلیارد دلار کنونی به ۷۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

منابع: ایسنا، بلومبرگ، خبرگزاری دولتی عربستان، رویترز. د.خ
XS
SM
MD
LG