لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۹

بلومبرگ:‌ امارات و عربستان در کوتاه‌مدت قادر به جایگزینی نفت ایران هستند


در ادامه واکنش به خبر عدم تمدید معافیت مشتریان نفت ایران و به دنبال آن کم‌رنگ شدن حضور ایران در بازار نفت، خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد که عربستان و امارات به تنهایی قادر هستند در کوتاه‌مدت ۱.۵ برابر صادرات نفت ایران، افزایش تولید داشته باشند.

این گزارش روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت، با استناد به گفته چندین منبع آگاه نوشت که متوسط صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران طی ماه‌های گذشته ۱.۱ میلیون بشکه بوده، اما عربستان در کوتاه‌مدت قادر به افزایش یک میلیون بشکه و امارات نیز ۵۰۰ هزار بشکه به تولید خود است.

عراق نیز اعلام کرده است آماده افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت است.

خود آمریکا نیز تولید روزانه نفت را به بالای ۱۲ میلیون بشکه رسانده است.

این کشور سال گذشته روزانه دو میلیون بشکه صادرات نفت و محصولات نفتی داشت که نسبت به سال ۲۰۱۷ تقریبا دو برابر شده است. اوج‌گیری صادرات آمریکا در حالی است که تولید نفت آن در سال گذشته به طور متوسط حدود ۱.۲ میلیون بشکه کمتر از سطح کنونی بود.

آمریکا خود نفت نیز وارد می‌کند و در کل واردکننده خالص نفت خام است، اما از اواخر سال آینده میلادی پیش بینی می‌‌شود به صادرکننده خالص نفت تبدیل شود. در همین سال، تولید آمریکا به ۱۳.۴ میلیون بشکه اوج خواهد گرفت و این رشد در سال‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

روسیه طی سال گذشته میلادی ۵۵۶ میلیون تن تولید نفت و میعانات گازی داشت و از ابتدای سال جاری میلادی تولید خود را به‌ خاطر توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان کاهش داده است.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان متعهد شده‌اند در نیمه اول سال ۲۰۱۹ تولید روزانه خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

بلومبرگ می‌نویسد برای سال ۲۰۱۸ روسیه افزایش دو میلیون تنی (روزانه ۴۰ هزار بشکه) تولید را برنامه ریزی کرده است. بدین ترتیب در نیمه دوم سال انتظار می رود تولید این کشور از دو منبع افزایش داشته باشد: پایان توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان و به تبع آن توقف محدودیت تولید برای روسیه؛ همچنین رشد برنامه ریزی شده تولید نفت روسیه نسبت به سال ۲۰۱۸.

در همین حال روز سه‌شنبه در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ‌گاه فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید. کف فروش نفت ایران را مناسبات دوجانبه تعیین می‌کند، نه بلوف‌های سیاسی ترامپ و پمپئو.»

این در حالی است که بلومبرگ با استناد به بانک سرمایه‎گذاری «آر‌بی‌کا کاپیتال مارکت» نوشته است عدم تمدید معافیت‌های نفتی باعث خواهد شد تولید نفت ایران حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول کارشناسان غول بانکی آمریکا، «گولدمن ساکس»، گزارش داد که توقف صادرات نفت تاثیر چندانی بر قیمت‌های نفت و بازار نخواهد داشت و نهایتا ۹۰۰ هزار بشکه از تولید ایران خواهد کاست، اما هم اکنون حدود دو میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت اضافی در جهان موجود است.

در همین حال قیمت نفت بعد از توقف معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی مقداری افزایش یافت، اما هنوز زیر ۷۵ دلار است.

تولید نفت ایران از ۳.۸ میلیون بشکه در ابتدای سال گذشته به حدود ۲.۶۵ میلیون بشکه در ماه مارس رسیده است. صادرات نفت و میعانات گازی کشور نیز ابتدای پارسال ۲.۵ میلیون بشکه بود.

به گزارش نشریه پلاتز، چین در سه ماهه اول ۲۰۱۹ به طور متوسط ۵۵۶ هزار بشکه، هند حدود ۳۰۰ هزار، کره جنوبی ۱۷۷ هزار، ژاپن ۱۷۴ هزار و ترکیه ۱۲۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

البته خرید این کشورها طی ماه‌های نوامبر و دسامبر پارسال بسیار پایین‌تر از این ارقام بود.

منابع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بلومبرگ، رویترز، پلاتز/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG