لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

کاخ سفید: معافیت‌ خریداران نفت ایران پایان می‌یابد


دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک به خاطر کاهش صادرات نفت ایران می‌توانند «بیشتر» تولید داشته باشند.
دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک به خاطر کاهش صادرات نفت ایران می‌توانند «بیشتر» تولید داشته باشند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده معافیت‌ خریداران نفت ایران که روز ۱۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد را تمدید نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که دونالد ترامپ تصمیم گرفته تا معافیت‌ برخی کشورها از تحریم‌ نفتی ایران را تمدید نکند.

این بیانیه که روز دوشنبه دوم اردیبهشت منتشر شد، می‌افزاید: ایالات متحده، عربستان سعودی و امارات متحده عربی «توافق کرده‌اند که همزمان با خارج کردن نفت ایران از بازار، اطمینان ایجاد کنند که تقاضای جهانی در این زمینه برآورده خواهد شد».

کاخ سفید در عین حال تاکید کرده که بازار نفت همزمان با پایان دادن به معافیت‌ خریداران نفت ایران در ثبات به سر می‌برد.

در این بیانیه تصریح شده است: «دولت ترامپ و متحدان ما مصم هستند تا کارزار فشار پایدار و حداکثری علیه ایران را برای پایان دادن به فعالیت بی‌ثبات‌کننده این رژیم که ایالات متحده، شرکا و متحدان ما و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند پایان دهند».

در همین حال، دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک به خاطر کاهش صادرات نفت ایران می‌توانند «بیش از کسری نفت» تولید داشته باشند.

لینک مستقیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک بیش از کسری نفت ناشی از تحریم کامل نفتی ایران تولید خواهند کرد».

دقایقی پس از بیانیه کاخ سفید، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که معافیت مشتریان نفتی ایران پس از ۱۲ اردیبهشت که مهلت فعلی‌شان به پایان می‌رسد تمدید نخواهد شد.

دولت ترامپ و متحدان ما مصم هستند تا کارزار فشار پایدار و حداکثری علیه ایران را برای پایان دادن به فعالیت بی‌ثبات‌کننده این رژیم که ایالات متحده، شرکا و متحدان ما و امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند پایان دهند.
بیانیه کاخ سفید درباره پایان دادن به معافیت‌های نفتی مشتریان ایران

آقای پومپئو در یک نشست خبری در محل وزارت خارجه آمریکا گفت: «فشار حداکثری بر رژیم ایران یعنی فشار حداکثری؛ به همین دلیل است که ایالات متحده هیچ استثنایی برای مشتریان نفت ایران قائل نخواهد شد. میزان عرضه در بازار جهانی نفت خوب می‌ماند. اطمینان داریم که بازار پس از این مرحله گذار با ثبات خواهد ماند».

وی افزود: «هدف ساده است: محروم کردن این رژیم یاغی از منابعی است که ظرف چهار دهه گذشته از آن برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه استفاده می‌کرد و ترغیب ایران به اینکه همانند کشوری عادی رفتار کند».

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: ایران تا پیش از تحریم‌های آمریکا، از محل صادرات نفت «سالانه ۵۰ میلیارد دلار» درآمد داشت، ولی برآوردهای وزارت خارجه نشان می‌دهد که «این رژیم ۱۰ میلیارد دلار از درآمدش را از دست داده است».

بولتون: ایران درک کند اگر رفتارش را تغییر ندهد بهایش را می‌پردازد

همزمان با اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که این اعلام و همچنین شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی، باید قاطعیت آمریکا را تا حد زیادی برای تهران روشن کرده باشد.

جان بولتون در پیامی توئیتری نوشت: «رژیم ایران باید درک کند که لازم است یا همین الان تغییر رفتار بدهد یا همچنان بهای رفتار مخربش را بپردازد که [در این صورت] فقط به مردم ایران آسیب می‌زند».

همچنین برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته است در ماه نوامبر به برخی کشورها معافیت داده شد زیرا شرایط بازار نفت اجازه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را نمی‌داد «اما چشم‌انداز کنونی بسیار متفاوت است».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «یک مقام ارشد دولت آمریکا» گزارش کرده است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پر کردن خلأ ناشی از توقف معافیت‌ها متعهد شده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده همچنین گفت که ایالات متحده احساس نمی‌کند که خلأیی پیش بیاید که استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی‌اش را ضروری سازد.

در واکنش به تصمیم جدید دولت آمریکا، وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه اصل تحریم‌ها را «غیرقانونی» می‌داند، از رایزنی‌هایی داخلی و خارجی خبر داده و گفته است اقدام مقتصی در این باره اعلام خواهد شد.

پایان معافیت‌ها، یک‌سال پس از خروج از برجام

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق شش قدرت هسته‌ای با ایران خارج شد و دو دور تحریم‌های معلق شده تهران در نتیجه برجام را بازگرداند که امور نفتی، بانکی و کشتیرانی را شامل می‌شود.

آمریکا پس از بازگرداندن تحریم‌ها، به هشت کشور به مدت شش ماه معافیت داد تا خرید نفت ایران را به طور محدود ادامه دهند.

این کشورها شامل چین، ترکیه، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ایتالیا و یونان بودند، اما تایوان، ایتالیا و یونان به رغم داشتن معافیت، نفتی از ایران نخریدند. این معافیت‌ها تا روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت)‌ اعتبار دارند.

در همین حال، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان بلافاصله پس از بیانیه کاخ سفید اعلام کرد که کشورش از نزدیک بازار نفت را دنبال می‌کند.

‎آمارهای رویترز نشان می‌دهد حمل محموله‌های نفتی از بنادر ایران به سمت کشورهای مشتری در ماه گذشته (مارس) به زیر نیم میلیون بشکه در روز رسیده‌ است.

معمولاً یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد که نفت ایران به دست مشتریان خود در ترکیه، هند، چین، کره جنوبی تا ژاپن برسد، بنابر این انتظار می‌رود دریافت نفت ایران توسط این کشورها در ماه جاری، آوریل، به‌شدت سقوط کند.

این معافیت‌ها به این دلیل داده شدند تا کشورهای واردکننده نفت از ایران فرصت کافی برای جایگزینی آن داشته باشند و همچنین از ثبات در بازار نفت اطمینان حاصل شود.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که افزایش تولید از سوی سایر کشورها باعث شده است که خارج شدن نفت ایران از بازار امکان‌پذیر شود.

ایالات متحده بارها گفته بود که هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. کاخ سفید در بیانیه روز دوشنبه خود بار دیگر تکرار کرد که «این تصمیم در راستای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است تا از دسترسی رژیم آن به منبع اصلی درآمدش محروم شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG