لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۷

نتانیاهو: نیروی دریایی اسرائیل نقش مهمی در مقابله با قاچاق نفت توسط ایران دارد


آقای نتانیاهو می‌گوید ایران هنوز از همان راه‌های پنهان که در دوره پیشین تحریم‌ها، برای رساندن نفت به مشتریان استفاده می‌کرد، بهره می‌گیرد.
آقای نتانیاهو می‌گوید ایران هنوز از همان راه‌های پنهان که در دوره پیشین تحریم‌ها، برای رساندن نفت به مشتریان استفاده می‌کرد، بهره می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در آیین پایانی دوره افسری نیروی دریایی ارتش این کشور گفت که «ایران تحریم‌ نفتی را از طریق دریا دور می‌زند».

بنیامین نتانیاهو افزود که با تشدید این تلاش‌های ایران، نیروی دریایی اسرائیل نیز در جلوگیری از این امر، «نقشی مهم‌تر» برعهده دارد.

به گزارش وای.نت و جروزالم پست، نخست‌وزیر اسرائیل «جامعه جهانی را به جلوگیری از اقدام ایران در دور زدن تحریم‌ها از راه دریا یا هر راه دیگر» فرا خواند.

به گفته وی، ایران نفت را در مسیرهایی دریایی به طور «خاموش» قاچاق می‌کند و ممکن است نیروی دریایی اسرائیل با این امر به مبارزه بپردازد.

این سخنان ممکن است به مفهوم تهدید تلویحی نفتکش‌های ایران باشد.

آقای نتانیاهو افزود ایران هنوز از همان راه‌های پنهان که در دوره پیشین تحریم‌ها، قبل از برجام، برای رساندن نفت به مشتریان استفاده می‌کرد، بهره می‌گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در جمع افسران تازه فارغ‎التحصیل نیروی دریایی کشورش و در حالی که ژنرال آویو کوخاوی، رئیس جدید ستاد ارتش در کنارش بود، گفت: «نیروی دریایی مولفه‌ حیاتی در توان ملی و نیز قدرت بین‌المللی ماست...نیروی دریایی هم دفاعی است و هم تهاجمی؛ در عرصه دفاعی از سواحل ما دفاع می‌کند و مانع از رخنه خرابکاران و سایر نیروهای دشمن از راه دریا می‌شود، و در عرصه تهاجمی نیز حیاتی است زیرا به دشمنان ما در صحنه‌های مختلف، شامل صحنه‌های بسیار دور از مرزهای ما، حمله می‌کند».

آقای نتانیاهو که در پنج ماه گذشته وزیر دفاع نیز بوده است، افزود: «من این را به خوبی می‌دانم؛ زیرا فرمانده نیروی دریایی و رئیس ستاد ارتش با فرماندهان واحدها نزد من می‌آیند و عملیات را برای تصویب ارائه می‌کنند؛ من می‌خواهم شما بدانید که (این عملیات‌ها) مرتبا انجام می‌شوند؛ حتی در همین روزها؛ اکثر این عملیات بی‌نام و نشان می‌مانند، و علاوه بر آن، ایران تلاش می‌کند با قاچاق پنهان نفت در مسیرهای دریایی، تحریم‌ها را دور بزند؛ هر چه این تقلاها (از سوی ایران) گسترش یابد، نیروی دریایی وظیفه مهم‌تری در تلاش برای جلوگیری از این اقدامات ایران دارد».

نخست‌وزیر اسرائیل به ماهیت عملیاتی که نیروی دریایی کشورش در مقابله با قاچاق نفت از سوی ایران می‌تواند انجام دهد، یا عملیات دیگری که ممکن است پیشاپیش در این راستا صورت گرفته، اشاره‌ای نکرد.

وی پیشتر گفته بود که اسرائیل در سوریه مستقیما با ایران در جنگ است اما این نخستین بار است که به مقابله دریایی کشورش با ایران در «فواصل بسیار دور از مرزهای اسرائیل» اشاره می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشته است: معلوم نیست که اسرائیل چگونه می‌تواند فعالیت‌ کشتی‌های حامل نفت ایران را متوقف کند مگر اینکه بخواهد وارد درگیری مستقیم دریایی با نفتکش‌های ایران شود.

این خبرگزاری یادآور شده که توان دریایی اسرائیل شامل شناورهای مجهز به موشک و چند زیردریایی، عمدتا محدود به دریای مدیترانه و دریای سرخ است.

برخی کارشناسان پیشتر مدعی شده‌اند که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در قلب دریاها، حمل نفت با نفتکش‌های بدون پرچم و نیز حرکت دریایی با رادارهای خاموش، تحریم‌های نفتی را دور می‌زند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و سایر مقامات بلندپایه ایران صریحا گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران «با افتخار» «تحریم‎های ظالمانه» را دور می‌زند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت امسال، مقامات ارشد آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه، از همه کشورها خواستند که نفت ایران را تحریم کنند «تا جایی که صادرات نفت ایران به صفر برسد».

نخست‌وزیر اسرائیل مدت‌ها پیش از خروج آمریکا از برجام و از دوره پیشین تحریم‌ها علیه تهران، «تحریم‌های فلج کننده» از جمله به صفر رساندن صادرات نفت ایران را مطرح کرده بود.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته برای هشت کشور معافیت محدود از تحریم‌های نفتی ایران صادر کرد اما این معافیت به زودی به پایان می‌رسد و تاکید شده که دیگر تمدید نخواهد شد.

در روزی که نخست‌وزیر اسرائیل در پایگاه نیروی دریایی کشورش از مقابله نیروی دریایی اسرائیل با دور زدن تحریم‌های نفتی ایران سخن گفت، رئیس‌جمهوری ایران در سفر به استان گیلان تاکید کرد، آنچه که علیه ایران جریان دارد یک جنگ اقتصادی است و شرایط ایران، شرایط جنگ است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی در رشت افزود: «امروز دشمن خود را برای مبارزه و جنگ بسیج کرده است و در این راه، پول کشورهای مرتجع منطقه، کینه صهیونیست‌‌ها و دشمنی سردمداران آمریکا در کنار هم مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است».

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پیش از حضور در پایگاه نیروی دریایی در بندر حیفا در شمال اسرائیل، همراه با دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اورشلیم، از محل استقرار سامانه آمریکایی «تاد» بازدید کرد.

ارتش آمریکا دوشنبه این هفته برای نخستین بار این سامانه دفاع موشکی را در صحرای نِگِو در جنوب اسرائیل مستقر کرد.

این پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی آمریکا است که در اوج تشدید خصومت میان دولت بنیامین نتانیاهو و جمهوری اسلامی ایران در اسرائیل مستقر می‌شود.

مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل استقرار «تاد» را بدون اشاره به محدودیت زمانی آن در اسرائیل، «نشان حمایت قاطع آمریکا از امنیت اسرائیل» نامیدند.

XS
SM
MD
LG