لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

معاون عملیات ارتش: از نفتکش‌های ایرانی در برابر تهدیدها دفاع می‌کنیم


Iran - Iran Delvar , an Iranian Oil Tanker.
Iran - Iran Delvar , an Iranian Oil Tanker.

معاون عملیات ارتش ایران در واکنش به گفته‌های مقامات آمریکایی اعلام کرد که این نهاد از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری ایران در برابر «تهدیدها» دفاع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود موسوی روز دوشنبه ۲۱ آبان، در پاسخ به پرسشی درباره آنچه «تهدید نفتکش‌های ایران در آب‌های بین‌المللی از سوی آمریکا» نامیده شده، گفت که ارتش جمهوری اسلامی برای حفاظت از ناوگان تجاری از آمادگی لازم برخوردار است.

وی تاکید کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش این آمادگی را دارند که «از طریق دستورات ابلاغی با توجه به سلسله مراتب»، از ناوگان تجارت و نفتکش‌های ایران «در برابر تهدیدات حمایت کنند».

آمریکا اخیرا از جامعه جهانی خواسته است که از ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر خود جلوگیری کنند، چرا که نه تنها با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد، بلکه احتمال بروز حوادث و فاجعه زیست‌محیطی نیز وجود دارد.

ایالات متحده هشدار داده‌است که نفتکش‌های جمهوری اسلامی برای فروش مخفیانه نفت و احتراز از دیده شدن، «سامانه شناسایی خودکار» خود را خاموش می‌کند که این امر خطراتی در پی دارد.

پس از این هشدار آمریکا سفارت ایران در لندن در نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی شکایت کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تهدید کرده‌اند که اگر ایران نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت. تهدیدی که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

پس از این تهدیدها، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

به‌رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

با خروج دولت آمریکا از توافق اتمی و اعمال دور نخست تحریم‌ها، دومین و شدیدترین دور تحریم‌های ایالات متحده، از جمله تحریم‌های نفتی، از روز دوشنبه ۱۴ آبان، آغاز شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG