لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۵

متیس: هیچ نشانه‌ای از قصد ایران برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد

قیمت سمعک در ایران به «۱۰ میلیون تومان» رسیده است

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان می‌گوید که افزایش نرخ ارز روی قیمت «سمعک» تاثیر گذاشته و این مسئله جامعه ناشنوایان را دچار مشکل کرده است.

اکرم سلیمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «سمعکى که قبلا چهار ميليون تومان قيمت داشت اکنون ١٠ ميليون تومان به فروش مى‌رسد و اين گرانى‌ها ناشى از افزايش نرخ ارز است».

وی افزوده است: اگر واردات سمعک مشمول نرخ ارز دولتی نشود چهار تا پنج ماه بعد ناشنوایان به خصوص کودکانی که کاشت حلزون انجام داده‌اند، دچار مشکل می‌شوند، زیرا اغلب کودکان سمعک خود را به سرعت خراب می‌کنند و خريد سمعک با قيمت بالا براى بسيارى از خانواده امکان‌پذير نيست.

قیمت انواع ارزهای خارجی در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته است به طوری که تنها ظرف دو روز گذشته هر دلار آمریکا بیش از سه هزار تومان افزایش قمیت داشته و به ۱۹ هزار تومان رسیده است.

وزیر دفاع آمریکا: هیچ نشانه‌ای مبنی بر بستن تنگه هرمز توسط ایران وجود ندارد

وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت او هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که بیانگر قصد ایران برای بستن تنگه هرمز باشد.

جیمز متیس این اظهارنظر را در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه بیان کرد.

وی گفت که رویه آمریکا در قبال سوءرفتارهای ایران در منطقه تغییر نکرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز ۱۱ تیرماه تهدید کرده بود که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود نفت دیگر کشورها نیز نباید از خلیج فارس صادر شود.

پس از این سخنان و تهدیدهای دیگر مقامات جمهوری اسلامی، واشینگتن به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را تضمین خواهد کرد.

روحانی گفت جای شگفتی است که دونالد ترامپ که رئیس شورای امنیت از اعضای سازمان ملل می‌خواهد به قطعنامه شورای امنیت عمل نکنند. از شورای امنیت به خاطر محکومیت حمله تروریستی اهواز قدردانی می‌کنیم و همچنین حمایت همه اعضای شورای امنیت به غیر از آمریکا از برجام.

در مورد منطقه حائل در سوریه و حضور ایران در این کشور گفت ما تا زمانی که دولت سوریه درخواست کند در این کشور می‌مانیم و دوست داریم هرچه سریعتر قانون اساسی تدوین و انتخابات برگزار بشود. بر مبنای انتخابات هرکس انتخاب شود.

خبرنگاری پرسید آقای ترامپ علیه فلسطینی‌ها عمل می‌کند. آیا ایران می‌تواند حمایت کند از فلسطینی‌ها.

روحانی پاسخ داد موضع فلسطین پیچیده است و ریشه آن به اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها شرایط کنونی منطقه فرق می‌کند. شرایط منطقه ما بخشی ناشی از اشغال و بخشی ناشی از دخالت‌های قدرت‌های بزرگ است. متاسفانه دولت کنونی آمریکا رفتارش به گونه‌ای است که ما را یاد «نژادپرستی» می‌اندازد. مخصوصا درباره مسلمانان و به ویژه فلسطینی‌ها. انتقال سفارت به بیت‌المقدس احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد. جمهوری اسلامی ایران همواره حامی فلسطین بوده و است. به کمک‌های معنوی و مادی به فلسطین ادامه می‌دهیم و مسلمانان باید تلاش کنند که این معضل به نحو قابل‌ قبولی حل و فصل بشود.

خبرنگاری با اشاره به قدردانی ترامپ از ایران و روسیه در مورد ادلب گفت آیا می‌توانید تعهد دهید مردم رنج کمتری بکشند؟

روحانی گفت چه آقای ترامپ تشکر کند و چه نکند ما به دعوت دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم به آنجا رفته‌ایم. ادلب شرایط خاص دارد چون تروریست‌ها در میان مردم هستند. ایران، روسیه و ترکیه درصدد هستند که مردم از تروریست‌ها در ادلب جدا شوند.

خبرنگاری درباره ارزش ریال و افزایش قیمت دلار پرسید و روحانی گفت نرخ ارز غیررسمی که در بازار آزاد وجود دارد حدود یک درصد کل مبادلات ارزی کشور است.

درباره امکان ملاقات وزرای خارجه آمریکا و ایران روحانی گفت قبلا هم صورت گرفته . ظریف با تیلرسون سال گذشته صحبت کردند. اما این بستگی به آمریکایی‌ها دارد که به برجام برگردند. آمریکایی‌ها مقصر هستند.

در پاسخ به خبرنگار دیگری که گفت آیا ایران احساس انزوا می‌کند روحانی گفت آمریکا منزوی است نه ما. با کشورهای منطقه دارای روابط دوستانه هستیم. به ما بگویید که داعش تروریست است یا کسانی که با داعش می‌جنگند. حزب‌الله با این گرو‌ه‌ها می‌جنگد. حزب‌الله داعش را از بیش از ۹۰ درصد سوریه بیرون کرده است. آقای ترامپ گفت در کارزار انتخاباتی‌اش گفت که آمریکا این گروه‌های تروریستی را به‌جود آورده است.

خبرنگاری پرسید پومپئو و بولتون به شدت ایران را در باره متحدانش تهدید کرده‌اند آیا شما می‌توانید از جنگ و درگیری جلوگیری کنید؟

روحانی بدون نام بردن از بولتون گفت کارنامه وی برای دنیا شناخته شده است و پومپئو باید پاسخ دهد که چرا رفته‌اند به منطقه. خود آقای ترامپ گفته که ما بیخود به عراق رفته و همچنین گفته این گروه‌های تروریستی ساخته آمریکا هستند

روحانی گفت بیایید نظر سنجی کنید چقدر از مردم عراق با حضور آمریکایی‌ها موافقند. حضور آمریکا در سوریه هم غیرقانونی است. ما قصد جنگ با آمریکا در هیچ جای دنیا نداریم. نمی‌خواهیم با آنها حمله کنیم ما می‌خواهیم به قانون آمریکا احترام بگذارد.

خبرنگار واشینگتن‌پست با اشاره حملات لفظی ایران و آمریکا پرسید آیا ایران و آمریکا به سوی جنگ می‌روند؟ روحانی گفت این موضوع جدیدی نیست اما دولت کنونی آمریکا حرف‌های تندتری می‌زند ما از آمریکا می‌خواهیم به تعهد خود عمل کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG