لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

متیس: هیچ نشانه‌ای از قصد ایران برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد

پرسش: پرزیدنت ترامپ گفت که تحریم‌های جدیدی در ماه آبان به اجرا گذاشته می‌شود. اگر تحریم‌ها اجرا شود و اتحادیه اروپا تعهداتش را اجرا نکند ایران چکار می‌کند. از برجام خارج می‌شود.

حسن روحانی: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد انجام دهد که تا الان انجام نداده باشد. هیچ چیز جدیدی برای ماه نوامبر وجود ندارد. این یک بحث تبلیغاتی و روانی است، آمریکا می‌خواهد فشار بیاورد برای روابط بانکی. این حرف ماه نوامبر کاملا تبلیغاتی است.

تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی و ضد قطعنامه شورای امنیت است. وظیفه کشورهاست که این اقدام آمریکا به شکست منجر شود.

ما فعلا در برجام باقی ماندیم و به تعهدات‌مان عمل کردیم. تا زمانی که منافع‌مان تامین شود در برجام می‌مانیم و اگر دیدیم منافع‌مان تامین نمی‌شود سازوکارهایی در برجام پیش‌بینی شده است.

سوال: آیا ایران حاضر است اگر آمریکا به برجام احترام بگذارد برنامه موشکی بالستیک خود را کاهش دهد؟

روحانی: در مورد توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد. از ابتدا موضوع روشن بود. اگر کسی بخواهد تعهدش را زیرپا بگذارد زیرپا بگذارد. توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ روشن است. آمریکا اشتباه کرده و باید به آن بازگردد. آمریکا روزی بازخواهد گشت. این کار آمریکا نه به نفع ملت آمریکا، نه اروپا و نه جهان است.

روحانی گفت خروج آمریکا از برجام غیرقانونی بود. در مجمع عمومی دیدیم که کشورهای زیادی از برجام حمایت کردند. آمریکا کار غیرقانونی در شورای امنیت کرد و روشن شد که آمریکا در مورد برجام تنهاست و اقدام آمریکا را نادرست قلمداد کردند.

با ۱۶ رهبر جهان صحبت کردم و آنها ناخرسندی خود را از خروج آمریکا از برجام ابراز کردند و حمایت از ماندن ایران در برجام حمایت کردند و آن را نشانه هوشمندی ایران دانستند. گروه چهار به علاوه یک از برجام حمایت کردند و بیانیه آنها نشان داد که آن مصمم‌تر از همیشه در پی تحکیم برجام هستند.

روحانی در پاسخ به خبرنگاری که از وضعیت نازنین زاغری پرسید گفت دولت ایران سعی می‌کند کمک کند اما وی در اختیار دستگاه دیگری است. قوه قضاییه است. من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی تلاش خواهم کرد و دسترسی کنسولی داده‌ایم. برخی از این افراد به تازگی مرخصی رفته‌اند.

آمریکا در زمینه تحریم بیش‌فعال بوده و تاکید بر تحریم‌های ماه نوامبر تبلیغاتی است. تحریم‌های آمریکا غیرقانونی و ضد قطعنامه شورای امنیت است.

همه کشورها باید تلاش کنند که این کار غیرقانونی موفق نشود. مادامی که برجام به نفع ملی ما باشد ما در برجام خواهیم ماند.

خبرنگار بی‌‌بی‌سی جهانی از وضع دوتابعیتی‌ها و آزار کارکنان بی‌بی‌سی فارسی پرسید: روحانی گفت دو تابعیتی بودن جرم نیست اما ما قبول نداریم دو تابیعتی‌ بودن. فردی ممکن است دستگیر شود اما ربطی به دوتابعیتی بودن ندارد. روحانی حرفی درباره بی بی سی فارسی نزد.

برگزاری نشست خبری حسن روحانی در نیویورک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، عصر چهارشنبه در یک نشست خبری در نیویورک شرکت کرد که این نشست هم اکنون در حال برگزاری است.

وی در ابتدا گفت: «اتفاقی که ظرف یکسال گذشته افتاده است خروج آمریکا از یک توافق چندجانبه بین‌المللی بود. این خروج غیرقانونی بود. اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام به عنوان یک ابزار دیپلماسی حمایت کردند که به معنای تنها ماندن آمریکا است».

آقای روحانی گفته است: «خروج از برجام مورد تایید همه کشورهای جهان نیست به جز چند کشور. و آن را یک اشتباه سیاسی ارزیابی می‌کنند».

لاوروف در شورای امنیت: شکست برجام تنش در خاورمیانه را افزایش می‌دهد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت شکست برجام تنش در منطقه خاورمیانه را افزایش می‌دهد و نظام منع اشاعه سلا‌ح‌های هسته‌ای را با خطر مواجه می‌سازد.

وی افزود روسیه با شرکایش در تلاشند برجام را حفظ کنند چراکه به گفته او شکست برجام اثر مخربی هم برای استقرار ثبات در شبه‌جزیره کره دارد.

وزیر خارجه سوئد: میهن‌پرستی ترامپ راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران ندارد

مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد در واکنش به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در نفی «جهانی‌شدن» گفت مشی «میهن‌پرستی» برایبرنامه هسته‌ای ایران راه‌حل نخواهد بود.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «آمریکا با آمریکایی‌ها اداره می‌شود. ما ایدئولوژی جهانی شدن را رد می‌کنیم و آموزه میهن‌‌پرستی را سرلوحه قرار می‌دهیم.»

در واکنش به ترامپ وزیر خارجه سوئد گفت: «جایگزین توافق با ایران چیست؟ برای سال‌ها تحریم‌ را آزمودیم. انزوا را آزمودیم و این تنها به قدرتمندتر شدن محافظه‌کارترین نیروها در ایران انجامید.»

سخنگوی داعش ایران را به حملات بیشتر تهدید کرد

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که ابی‌الحسن المهاجر سخنگوی داعش گفته است حمله اهواز آخرین حمله در ایران نخواهد بود. داعش مسئولیت «حمله تروریستی» به اهواز را که دستکم ۲۵ کشته و دهها زخمی برجای گذاشت به عهده گرفته است. ابی‌الحسن المهاجر گفته است که «سربازان خلافت» نشان دادند که کشور «مجوس» تا چقدر «متزلزل» است. پیشتر یک گروه تجزیه طلب مسئولیت این حمله راه به عهده گرفته بود.

مکرون: مورد ایران نمی‌تواند با سیاست تحریم و محدودیت حل شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیگر سخنران نشست شورای امنیت سازمان ملل بود و در سخنانی به توافق اتمی با ایران اشاره کرد و گفت که پرونده ایران نمی‌تواند با «سیاست تحریم و محدودیت» حل شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید ضروری است که یک استراتژی بلندمدت درباره ایران اتخاذ شود.

وی افزود که کمک به برنامه موشکی بالستیک گروه حزب‌الله و حوثی های یمن تحولی نگران کننده است.

نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ

نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا آغاز شد. قبلا قرار بود آمریکا دستور جلسه را ایران بگذارد اما سپس به موضوع عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای تغییر پیدا کرد.

آمریکا به طور یکجانبه از توافق بین‌المللی برجام که به تایید شورای امنیت رسیده خارج شده و با متحدان اروپایی‌اش در مورد ایران اختلاف پیدا کرده است. عربستان و متحدانش در منطقه و اسرائیل از خروج ترامپ از برجام استقبال کرده‌اند.

دونالد ترامپ دستور جلسه نشست شورای امنیت را قرائت کرد. حفظ صلح و عدم اشاعه دستور جلسه عنوان شد.

ترامپ گفت بسیاری از ما به خطر سلاح‌ هسته‌ای توجه داریم.

وی سوریه را به قتل عام مردم خود با استفاده از سلاح‌ شیمیایی و با حمایت ایران و روسیه متهم کرد.

ترامپ بار دیگر گفت به خاطر رفتارهای ایران در حمایت از تروریسم و ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک اتمی، از برجام خارج شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت رژیم ایران در صدر کشورهای حامی تروریسم است و به مناقشات منطقه‌ای و فراتر از آن دامن می‌زند. به گفته ترامپ ایران با چنین سیاستی هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وی تاکید کرد که آمریکا در ماه نوامبر (۱۴ آبان) دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا می‌گذارد.

ترامپ بار دیگر گفت که این تحریم‌ها سخت‌تر از همه تحریم‌ها خواهد بود و هرکس این تحریم‌ها را نقض کند با تبعات سنگین مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا با این حال از ایران، روسیه و سوریه به دلیل به تعویق انداختن عملیات ادلب قدردانی کرد و گفت: «تروریست‌ها را بزنید، اما امیدوارم که خویشتنداری ادامه یابد، دنیا نظاره‌گر است.»

دلار: ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان

بهای دلار در بازار آزاد در ساعت ۵ بعداز ظهر به وقت تهران به ۱۸ هزار ۷۰۰ تومان افزایش یافت. یورو ۲۱ هزار ۸۲۴ تومان و پوند بریتانیا ۲۴ هزار ۴۷۵ تومان رسید.

بهای سکه تمام جدید نیز به ۵ میلیون ۴۶۷ هزار تومان افزایش یافت. روز گذشته همزمان با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل بهای ارز در ایران جهش دیگری را شاهد بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG