لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

متیس: هیچ نشانه‌ای از قصد ایران برای بستن تنگه هرمز وجود ندارد

مجموعه‌ای از خبرهای روز سه‌شنبه سوم مهر را در اینجا بخوانید.

پمپئو: اقدام اروپایی‌ها برای ایجاد نهاد ویژه تجارت با ایران غیر سازنده است

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از اقدام کشورهای اروپایی برای ایجاد یک نهاد ویژه به منظور ارائه تسهیلات بانکی و تجاری به ایران انتقاد کرد.

اظهار داشت: برنامه اروپا برای ارائه تسهیلات ویژه تجاری غیر سازنده‌ترین اقدام قابل تصور است که باعث تقویت ایران به عنوان مهمترین دولت حامی تروریسم خواهد شد.

نشست وزیران خارجه چهار عضو دائم شورای امنیت، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا، به‌علاوه آلمان، با حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در نیویورک برگزار شد.

طرفین پس از این نشست بیانیه‌ای مشترک در ۱۲ بند صادر کردند.

در بند ۹ این بیانیه، اعضای باقیمانده در برجام تاکید کردند در «پیگیری تعهدات… به‌طور مشخص برای اقدامات واقعی و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت [پول] به ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی» متعهد هستند.

از دیگر مسائل بازتاب‌یافته در بیانیه مشترک، تعهد به اجرای توافق اتمی، ابتکار تاسیس «نهاد ویژه» برای پرداخت‌های صادرات و واردات و در مجموع تاکید بر برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام است.

ارزیابی تقی رحمانی و سعید بشیرتاش، تحلیلگران سیاسی، از سخنرانی‌های دونالد ترامپ و حسن روحانی در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه:

ارزیابی تقی رحمانی و سعید بشیرتاش از سخنرانی‌های روحانی و ترامپ در مجمع عمومی
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:40 0:00
لینک مستقیم

سخنرانی روحانی در سازمان ملل؛ تجمع‌های اعتراضی در نیویورک

در روزی که مجمع عمومی سازمان ملل شاهد برگزاری سخنرانی‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بود، گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی تجمع‌هایی اعتراضی داشتند. گزارش هانا کاویانی را در این مورد ببینید.

تجمع‌های اعتراضی مخالفان جمهوری اسلامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:22 0:00

گزارش ۴۸ صفحه‌ای وزارت خارجه آمریکا در مورد «اقدامات مخرب ایران»

وزارت خارجه ایالات متحده گزارشی در مورد ایران منتشر کرده‌است که به گفته مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در برگیرنده «وسعت رفتارهای مخرب حکومت ایران در داخل و خارج از مرزها، در آستانه ۴۰مین سالگرد انقلاب اسلامی» است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا ۴۸ صفحه است و هفت فصل را در بر می‌گیرد. این هفت فصل با عنوان‌های «حمایت از تروریسم»، «برنامه موشکی»، «فعالیت‌های مالی غیرقانونی»، «تهدید علیه دریانوردی»، «تهدید علیه امنیت مجازی»، «نقض حقوق بشر» و «سوءاستفاده در حوزه محیط زیست» از یکدیگر جدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید

عراقچی: امیدوارم قبل از تحریم‌های نفتی آمریکا بخشی از سازوکار اروپا عملیاتی شود

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، سه شنبه سوم مهرماه ابراز امیدواری کرده است که بخشی از سازوکار پیشنهادی سه کشور اروپایی برای ارائه تسهیلات بانکی و تجاری به ایران قبل از اعمال تحریم های نفتی آمریکا در ۱۴ آبان عملیاتی شود.

عباس عراقچی به تلویزیون دولتی ایران گفته است که نشست کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برجام با ایران در روز دوشنبه دوم مهرماه در نیویورک «گامی بزرگ به جلو بود.»

معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است در نشست گروه ۱+۴ در دوشنبه، «​تعهدات سیاسی قبلی مورد تاکید قرار گرفت همچنین ایده های و راهکارهایی برای مبادلات بانکی ایران و دیگر کشورها طراحی شده و این سازو کارها دیشب مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت».

وی اضافه کرده است:« امیدواریم قبل از ۱۴ آبان ماه یا همان دور دوم تحریم ها آمریکا ، بخشی از این سازوکارها عملیاتی شود . در بخشی از این راهکارها مسیر ویژه اقتصادی برای ایران طراحی شد تا علاوه بر اروپا کشورهای ثالث هم بتوانند در مقابل خرید نفت از ایران اقدام به تبادل ارز و پرداخت آن کنند.

این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد که تحریم‌هایش «توسط اروپا یا هر کس دیگری نقض شود.»

اردوغان: به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهیم

رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به واردات گاز ایران ادامه خواهد داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خود در حال حاضر با ایالات متحده و دولت دونالد ترامپ اختلافات عمده دارد و اخیرا هدف تحریم‌هایی از سوی این دولت هم قرار گرفته است.

خوردن غذاهای سرپایی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد

نتایج یک پژوهش تازه درباره عوامل بیماری افسردگی نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرپایی مثل ساندویچ و مک‌دونالد خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، طبق نتایج این تحقیق، در مقابل آنها که رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای همچون غذاهای یونانی و عربی را دنبال می‌کنند «بسیار کمتر احتمال دارد» که به افسردگی دچار شوند.

این رژیم غذایی به طور سنتی شامل انواع ماهی‌ها، میوه‌جات، حبوبات و دانه‌های خوراکی و سبزیجات است.

پژوهشگرانی از سه کشور بریتانیا و اسپانیا و استرالیا با مطالعه و بررسی نتایج ۴۱ تحقیق گذشته درباره رابطه رژیم غذایی و افسردگی به این نتیجه جدید رسیده‌اند.

امارات از پیشنهادهای سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن «حمایت می‌کند»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اماراتی خبر داد که امارات متحده عربی از پیشنهادهای سازمان ملل برای مذاکره و برقراری صلح در یمن حمایت خواهد کرد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات، پس از دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در شهر نیویورک به این امر اشاره کرد.

هوک: پیش از تحریم ایران، مطمئن می‌شویم که بازار نفت کم و کسری نداشته باشد

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده پیش از آغاز تحریم‌های نفتی ایران اطمینان حاصل خواهد کرد که بازار نفت کم و کسری نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشاره آقای هوک به تحریم‌های یک‌جانبه‌ای است که قرار است اوایل آبان‌ماه آینده علیه جمهوری اسلامی به دست دولت ترامپ اعمال شود.

رئیس گروه اقدام ایران روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به این نکته اشاره کرد.

چند مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ اشاره کرده‌اند که این دولت انتظار دارد واردات نفت از ایران در این فاصله کمتر از دو ماهه به صفر برسد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG