لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

سخنرانی روحانی در سازمان ملل؛ تجمع‌های اعتراضی در نیویورک

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سخنرانی خود در سازمان ملل را آغاز کرد. پوشش همزمان این سخنرانی را در خبرخوان سه‌شنبه سوم مهر دنبال کنید.

در روزی که مجمع عمومی سازمان ملل شاهد برگزاری سخنرانی‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بود، گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی تجمع‌هایی اعتراضی داشتند. گزارش هانا کاویانی را در این مورد ببینید.

تجمع‌های اعتراضی مخالفان جمهوری اسلامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:22 0:00

روحانی: آمریکا به میز مذاکره بازگردد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایرانی امریکا را به «بدعهدی» متهم کرد و گفت به دولت آمریکا به خاطر نقض توافق برجام و قطعنامه شورای امنیت نمی‌شود اعتماد داشت.

به گفته روحانی برپایه ۱۲ گزارش آژانس ایران به برجام پایبند بوده اما دولت آمریکا از این توافق خارج شد.

وی گفت نباید اجازه داد که آمریکا از سازمان ملل برای مقاصد انتخاباتی استفاده کند. روحانی تهدید آمریکا برای نقض برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت را خطرناک دانست و گفت این برای اولین بار است که چنین چیزی در سازمان اتفاق می‌افتد.

روحانی گفت: «باید برای همیشه، این خیال‌پردازی را کنار بگذاریم که، می‌توان با سلب امنیت و صلح از دیگران صلح و امنیت بیشتری را برای خود، دست و پا کرد. باید مجال رشد به این تفکر را ندهیم که می‌توان با ایجاد ناامنیِ ساختگی، از دیگران باج‌خواهی کرد. در این مسیر مقابله با چندجانبه‌گرایی، نه نشانه قدرت بازو، که علامت ضعفِ اندیشه است و حکایت از عدم شناخت از جهانی درهم‌تنیده و پیچیده، دارد.»

رئیس جمهور ایران گفت: «دولت ایالات متحده آمریکا دست‌کم در صورت هیأت حاکمه کنونی خود، عزم آن دارد که کلیه نهادهای بین‌المللی را بی‌خاصیت سازد. این دولت درحالی‌که برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبه مصوب شورای امنیت خارج شده، جمهوری اسلامی ایران را به گفت‌و‌گوی دوجانبه می‌خواند. دولتی که هنوز به دولت بودن خود آگاه نیست و عهد و پیمان سَلَف خود را نقض می‌کند و اصل حقوقی مسئولیت دایمی دولت‌ها را نمی‌شناسد. دولتی که به مشورت نخبگان، بها نمی‌دهد از ایران می‌خواهد با او گفت‌وگو کند.»

روحانی افزود: «ما با چه معیاری می‌توانیم با چنین دولت بدعهدی، عهد جدیدی ببندیم. هرگونه گفت‌وگویی باید در تداوم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد، نه با اِعراض از آن و بازگشت به گذشته، که این ارتجاعی بزرگ است. ارتجاعِ بزرگ‌تر آن‌که دولت آمریکا پنهان نمی‌کند که در پی براندازی همان دولتی است که خواستار گفت‌وگو با آن است.»

روحانی سپس با انتقاد از تحریم‌های آمریکا گفت: «تحریم‌های یکجانبه و نامشروع، خود نوعی تروریسم اقتصادی و ناقض حق توسعه است. جنگ اقتصادی که آمریکا تحت عنوان تحریم‌های تازه، آغاز کرده نه تنها مردم ایران را هدف قرار داده، بلکه آثار زیان‌باری برای مردم کشورهای دیگر داشته و در روند تجارت جهانی، اخلال کرده است.»

دعوت آمریکا به میز مذاکره

روحانی در ادامه گفت: «ما هم معتقدیم که در نهایت، راه بهتری جز گفت‌وگو وجود ندارد اما گفت‌وگو، دوسویه است، و براساس برابری، عدالت و منزلت انسان‌ها و بر مبنای قواعد و حقوق بین‌الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ورق پاره نیست. ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید، بازگردید. اگر از برجام می‌ترسید و آن را کارنامه رقیبان سیاسی خود در آمریکا می‌دانید، ما از شما دعوت می‌کنیم به مصوبه شورای امنیت بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که در نهادهای بین‌المللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر، اندیشه انسان‌ها انکار می‌شود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی می‌گردد.»

روحانی با بیان اینکه برای «گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست»، گفت: «می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنمپ موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاست داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌گو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقض اصول اخلاقی و حقوق بین‌الملل است.»

حسن روحانی با اشاره به «حمله تروریستی اهواز» گفت: «ما به عنوان قربانیان دیروز و امروز تروریسم همواره در صف مقدم مبارزه واقعی با تروریسم بوده‌ایم و خواهیم بود. مردم ما امروز عزادار شهادت ده‌ها انسان بی‌گناه اند که روز شنبه توسط تروریست‌هایی بخاک و خون کشیده شدند که با کمال وقاحت از برخی پایتخت‌های غربی و در مصاحبه با رسانه‌هایی که در غرب با دلارهای نفتی اداره می‌شوند مسئولیت این وحشیگری را پذیرفتند.»

روحانی در پایان سخنرانی خود گفت: «طالبان می‌جنگیدیم قبل از آنکه به نیویورک حمله شود.
جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که با داعش جنگید و آن را تصویری مجعول از اسلام‌گرایی نشان داد. ما با داعش می‌جنگیدیم قبل از آن که در پاریس و لندن و بروکسل، عملیات کنند.واقعیات تاریخی درباره ایران را بپذیرید. از تحریم دست بردارید و به تکفیر پایان دهید. جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت، اگر صلح، آرمان شماست.»

اسرائیل، یمن، سوریه از دیگر محورهای سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود.

تجمع مجاهدین و ایرانیان طرفدار سلطنت در نیویورک

روزسه‌شنبه گروه‌های هوادار مجاهدین و طرفدران سلطنت در نیویورک تجمع کرده و شعارهایی علیه حسن روحانی رئیس جمهور ایران و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

عربستان ارتباط با «حمله تروریستی اهواز» را رد کرد

در واکنش به اتهام ایران در مورد ارتباط عربستان با «حمله تروریستی اهواز» یک مقام وزارت خارجه این کشور این اتهام را رد کرد.

خبرگزاری دولتی سعودی به نقل از این مقام سعودی نوشت: «سیاست واضح عربستان سعودی همیشه بر این بوده که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند و از دخالت دیگران در امور کشور جلوگیری نماید.»

این مقام سعودی ایران را متهم به پپشتیبانی از تروریسم در منطقه کرد و از تهران خواست منابع کشور را «در راه حمایت از گروهک‌های تروریستی» استفاده نکند.

ایران عربستان را متهم می‌کند که در منطقه از گروه‌های جهادی و داعش حمایت کرده است.

یدالله صمدی کارگردان سینما درگذشت

یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون روز سه‌شنبه در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

مردی که زیاد می‌دانست اتوبوس، ساوالان دمرل، سارای، آپارتمان شماره ۱۳، دو نفر و نصفی، بانوی من، شهرآشوب و پدر آن دیگر، از جمله آثار اوست.

رکوردزنی جدید دلار همزمان با سخنرانی دلار ترامپ در سازمان ملل

همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، بهای دلار در بازار غیررسمی ایران رکورد تازه‌ای را ثبت کرد و روی ۱۷ هزار تومان متوقف شد.

آماری که وب‌سایت بن‌بست از ارزش برابری دلار منتشر کرده، ۱۷۰ هزار ریال برای خرید و ۱۶۹ هزار ریال برای فروش است. بهای دلار روز گذشته از مرز ۱۶ هزار تومان گذشته بود.

ترامپ: مشتاقم رابطه‌ای گرم با ایران داشته باشیم

ترامپ پیش از ورود به مجمع عمومی به خبرنگاران گفت هم‌اکنون ایران سخت‌ترین تحریم‌ها را متحمل شده است. رئیس جمهور آمریکا گفت: «ایران پیش از آنکه با آنها دیدار کنم باید لحنش را تغییر دهد.»

وی گفت برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های ایرانی ندارد اما این اتفاق در نهایت به واقعیت خواهد پیوست.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «مشتاق است که رابطه گرم با ایران داشته باشد. اما اکنون این اتفاق نخواهد افتاد.»

روز دوشنبه دونالد ترامپ با تغییر لحنی آشکار در توییتر خود نوشت:‌‌ «علی‌رغم درخواست‌ها، برنامه‌ای برای دیدار با رئیس جمهور حسن روحانی ندارم. شاید وقتی دیگر. مطمئنم که او مردی بسیار دوست‌داشتنی است.»

سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی

دونالد ترامپ سخنرانی مجمع عمومی گفت یک سال پیش اینجا بودم و درباره تهدیدی که بشریت را با آن مواجه بود سخن گفتم. وی به موفقیت‌های آمریکا در عرض دوسال اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت ایالات متحده هم‌اکنون قوی‌تر، غنی‌تر وامن‌تر شده است. وی گفت دولت او در کمتر از دوسال تقریبا از همه دولت‌های آمریکا موفق‌تر بوده که با خنده حضار مواجه شد. ترامپ با لبخند گفت انتظار چنین واکنشی نداشتم.

دونالد ترامپ به موفقیت‌های بین‌المللی خود به ویژه در شبه‌جزیره کره اشاره کرد.

کارهایی که به گفته‌ او کمی پیش غیرقابل تصور بود. نظیر آزمایش‌های موشکی و اتمی. وی از کیم جون اون رهبر کره شمالی و دیگر کشورها برای این تحقق این موفقیت قدردانی کرد.

وی اظهار داشت پس از سفر من به عربستان مرکز مبارزه با تروریسم تاسیس شد. عربستان، امارات و قطر میلیون‌ها دلار برای مرم سوریه خرج کردند.

ترامپ گفت: رهبران ایران هرج و مرج، مرگ و خرابی می‌آفرینند و برای همین بود که وی تصمیم گرفت از برجام خارج شود. وی حکومت ایران را به سرکوب مردم خود، فساد و دخالت در کشورهای دیگر نظیر یمن و سوریه متهم کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت برجام برای ایران درآمدزایی داشت تا آن را خرج سیاست‌های خود در منطقه کند.

منازعه اسرائیل و فلسطین از دیگر محورهای سخنرانی ترامپ بود. وی همچنین گفت که آمریکا دیوان بین‌المللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناسد و این نهاد مشروعیت ندارد.ترامپ گفت ما از بسیاری از این کشورهای تولیدکننده نفت دفاع کردیم اما آنها نفت را به ما گران می‌فروشند.

مهاجرت، مواد مخدر، جرم و جنایت موضوعاتی دیگری بود که دونالد ترامپ به آن پرداخت. وی تاکید کرد که کشورها درباره مهاجرت باید خودشان تصمیم بگیرند و نه سازمان‌های بین‌المللی.

ونزوئلا و کوبا از دیگر کشورهایی بود که دونالد ترامپ به شدت از آنها انتقاد کرد.

ترامپ اصلاحات ملک سلمان و ولیعهدش در عربستان را ستود. از هفتاد سالگی اسرائیل و تصمیم مردم لهستان برای در دست گرفتن سرنوشت خود تمجید کرد. اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که لهستان را به خاطر نقض ارزش‌های اروپایی به دادگاه می‌کشاند.

دبیر کل سازمان ملل: تغییرات اقلیمی ممکن است از کنترل خارج شود

هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با سخنرانی آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان آغاز به‌کار کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحده به رهبران جهان گوشزد کرد که جهان هرچه بیشتر به سوی هرج و مرج پیش می‌رود و اعتماد به آستانه شکنندگی رسیده است و تغییر توازن قوا ممکن است به رویارویی بینجامد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد چندجانبه‌گرایی در برهه‌ای که به آن بیشترین نیاز است، مورد تهاجم قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا دقایقی دیگر در مجمع عمومی سخنرانی ‌می‌کند. بسیاری از رهبران جهان رئیس جمهور آمریکا را به خاطر خروج از توافق‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار داده‌اند.

گوترش رهبران جهان را دعوت کرد که برای رفاه مردم بکوشند و در راه تحقق نظمی مبتنی بر قانون با محوریت سازمان ملل تلاش کنند.

گوترش گفت: «آنهایی که همسایگان خود را خطرناک می‌بینند چه‌بسا باعث ایجاد تهدیدی شوند که پیشتر وجود نداشته است. آنها که مرزهای خود را روی مهاجران قانونی می‌بندند تنها قاچاق انسان را تشدید می‌کنند و آنها که در مبارزه با تروریسم حقوق بشر را نادیده می‌گیرند باعث گسترش بذرهای همان افراطگرایی‌ می‌شوند که برای پایان آن تلاش می‌کنند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین از رهبران جهان خواست به تغییرات اقلیمی توجه بیشتر کنند.

وی هشدار داد: «اگر مسیر خود را در دو سال آینده تغییر ندهیم با خطر از کنترل خارج شدن تغییرات اقلیمی مواجه‌ایم.»

گوترش گفت سپتامبر سال آینده کنفرانسی درباره تغییرات اقلیمی برگزار خواهد کرد. آمریکا سال گذشته از توافقنامه پاریس خارج شد.

نقشه ابوظبی در کلیپ خبرگزاری فارس برای انتقام «حمله تروریستی اهواز»

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران کلیپی منتشر کرده با این عنوان: «موشک‌هایی که برای گوشمالی سخت منتظر گرا هستند.»

در این کلیپ به حملات موشکی ایران در منطقه که به تلافی حملات داعش، گروه‌های کرد و اسرائیل صورت گرفته اشاره شده است.

در این ویدئو بدون نام بردن از کشوری مشخص منطقه‌ای نشان داده می‌شود که مشخصات ابوظبی را دارد.

ایران برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به حمایت از «عملیات تروریستی» اهواز متهم کرده‌ است. روز دوشنبه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت دست عوامل حمله تروریستی اهواز «در جیب سعودی و امارات متحده عربی است»

نتانیاهو: به مبارزه علیه ایجاد استحکامات ایران در سوریه ادامه می‌دهیم

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت که اسرائیل به مبارزه با «ایجاد استحکامات» از سوی ایران در خاک سوریه ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل به خبرنگاران گفت: «ما به اقدامات‌مان برای جلوگیری از ایجاد استحکامات نظامی از سوی ایران در سوریه ادامه می‌دهیم و همکاری امنیتی بین ارتش اسرائیل و روسیه ادامه خواهد یافت».

مقام‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها بر مقابله با آنچه که «نفوذ و ایجاد پایگاه نظامی از سوی ایران» در خاک سوریه خوانده‌اند، تاکید و اعلام کرده‌اند که ظرف ۱۸ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ بار به مقرها و پایگاه‌های عمدتا ایرانی و گروه‌های مورد حمایت آن حمله کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG