لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

سخنرانی روحانی در سازمان ملل؛ تجمع‌های اعتراضی در نیویورک

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران سخنرانی خود در سازمان ملل را آغاز کرد. پوشش همزمان این سخنرانی را در خبرخوان سه‌شنبه سوم مهر دنبال کنید.

ایران از تلویزیون فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» به آفکام شکایت کرد

سفیر ایران در بریتانیا روز دوشنبه در توئیتی خبر داد که جمهوری اسلامی از تلویزیون فارسی زبان «ایران اینترنشنال» به سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا یا «آفکام» شکایت کرده است.

تلویزیون ایران اینترنشنال از لندن برنامه پخش می‌کند.

حمید بعیدی‌نژاد در توئیت خود علت شکایت ایران را مصاحبه این شبکه با سخنگوی گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» عنوان کرده که به گفته وی، یک «گروه تروریستی» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی گروهی موسوم به «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» نشانه رفته‌اند ولی سخنگوی این گروه در مصاحبه‌های مختلف گفته که «گروه مقاومت ملی اهواز» در این حمله دست داشته است.

سفیر ایران در بریتانیا همچنین خواستار آن شده که دولت انگلیس «با شناسایی اعضای این گروه تروریستی، فعالیت آنها را ممنوع و از این کشور اخراج نماید».

مجموعه‌ای از خبرهای روز دوشنبه دوم مهر را در اینجا بخوانید.

تراز می در خصوص «آزادی نازنین زاغری» با روحانی گفت وگو می‌کند

گزارش ها حاکی است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه سوم مهرماه که در جریان دیدار خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در خصوص آزادی نازنین زاغری رتکلیف با وی مذاکره خواهد کرد.

حسن روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف یکی از این شهروندان است که به اتهام تلاش برای براندازی حکومت ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شده و از دو سال و نیم قبل در زندان به‌ سر می‌برد.

خانم زاغری کارمند بنیاد خیریه تامپسون رویترز بود و رایزنی‌های وزیران خارجه پیشین و کنونی بریتانیا با مقامات جمهوری اسلامی برای آزادی وی کارساز نبوده است.

متیس اتهام ایران درباره نقش آمریکا در حملات مرگبار اهواز را «مضحک» نامید

وزیر دفاع ایالات متحده، اتهام تهران به کشورش در مورد دست‌داشتن در حملات مرگبار در اهواز را «مضحک» توصیف کرد و گفت نگران تهدید سپاه پاسداران در مورد واکنش نشان‌دادن به آمریکا نیست.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، دوم مهر ماه در جمع خبرنگاران، اتهام‌های واردشده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به ایالات متحده، و نیز اظهارات جانشین فرمانده سپاه در مورد واکنش به آن‌ها را رد کرد.

حمله اهواز که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله تروریستی نامیده شده، به کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر انجامید.

ساعاتی پس از انجام این حملات، مقام‌های جمهوری اسلامی انگشت اتهام را به سوی شماری از کشورهای منطقه و جهان گرفتند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت عوامل این حمله «دست‌شان در جیب سعودی و امارات متحده عربی است». در همان روز حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، عربستان، آمریکا و اسرائیل را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرد و هشدار داد منتظر واکنش «سخت» ایران باشند.

آقای متیس به خبرنگارانی که در ساختمان وزارت دفاع کشورش حضور داشند، گفته است نگران تهدیدهای ایران نیست: «آن‌ها تا کنون حداقل سه کشور و فکر می‌کنم یک گروه تروریستی را متهم کرده‌اند. خواهیم دید این فهرست چقدر بلند خواهد شد. اما خوب است اگر قبل از این‌که حرفی بزنند، بدانند قرار است چه بگویند».

تاکید ۱+۴ بر «پی‌گیری اقدامات برای پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران»

در پی نشست وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و محمد جواد ظریف، طرف‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و در آن، از جمله بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تاکید کردند.

ایران و ۱+۴ در بیانیه روز دوشنبه بر اجرای برجام در «فضایی سازنده» و تائید آن از سوی شورای امنیت (قطعنامه ۲۲۳۱) تاکید کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند رفع تحریم‌ها «بخشی حیاتی» از توافق اتمی‌ست. طرف‌ها از به‌روزسانی «مقررات انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران از شرایط دریافت وام‌های خارجی برخوردار شود، محسوب شود، استقبال کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا، ۲۶ شهریور ماه در توئیتر خود نوشته بود «با آمدن چهار نوامبر، قوانین متفاوتی در مورد هرکسی که بخواهد دست به داد و ستد با رژیم ایران بزند، اجرا می‌شو؛ همین الان هم کشورهای بسیاری دست به اقداماتی برای تـرک ایران، زده‌اند».

تاکید دوباره روحانی: برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه ان‌بی‌سی، ضمن اشاره به این که ایران را نمی‌توان با الگوی کره شمالی مقایسه کرد بار دیگر تاکید کرد که «برنامه‌ای برای دیدار با ترامپ ندارم».

اشاره آقای روحانی که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد به دیدار دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی است که پس از تهدیدها و مناقشه دو طرف رخ داد.

آقای روحانی در مصاحبه با «اخبار شبانگاهی ان‌بی‌سی» گفت که «الگوی کره شمالی الگوی درستی [برای ایران] نیست،... اما الگوهای دیگری هم هست که می‌توان به کار برد».

یکی از پیش‌شرط‌هایی که روحانی برای آغاز گفت‌وگو میان ایران و آمریکا گذاشت جبران «خساراتی» است که با خروج آمریکا از برجام بر ایران وارد شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل امروز آغاز می‌شود و و رئیس‌جمهور آمریکا از سخنرانان اولیه آن است. سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در اواخر وقت این مجمع و ساعت‌های شامگاهی به وقت ایران پیش‌بینی شده‌است.

دلار آمریکا، هم‌چنان در کانال ۱۶ هزار تومان

دلار آمریکا در بازار ایران روز سه‌شنبه را با قیمت ۱۶ هزار تومان آغاز کرد، همان رکوردی که در روز دوشنبه ثبت کرد.

آن طور که در وب‌سایت‌های غیررسمی بهای ارز و طلا قید شده، قیمت هر دلار آمریکا صبح روز سه‌شنبه ۱۶ هزار تومان و هر یورو ۱۸۸۵۰ تومان است.

شهر ورامین، «رتبه نخست» از نظر فرونشست زمین در جهان

به گفته معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران، شهر ورامین به دلیل استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی از نظر فرونشست زمین «در جهان رتبه نخست» را دارد.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از مهرداد کتال محسنی گفت: «حد مجاز برداشت آب از آب‌های زیرزمینی بر اساس استانداردهای موجود ۴۰ درصد مخزن است، در صورتی که امروز میزان برداشت آب از منابع قابل استحصال تا ۱۲۰ درصد رسیده که نتیجه آن بروز پدیده فرونشست زمین‌های دشت ورامین است.»

در گزارش ایرنا آمده است: «بروز پدیده فرونشست در روستای تقی‌آباد شهرستان ورامین زنگ خطر فرونشست زمین در نزدیکی شهر را به صدا درآورده و اگر امروز برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود ممکن است فردا هیچ اقدامی برای پیشروی این پدیده نتوان انجام داد.»

پاسخ غیرمستقیم دادستان شیراز به اعتصاب کامیون‌داران

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از دادستان شیراز تهدید کرد که «با کسانی‌که به هر شکل مانع خدمات‌رسانی و جابه‌جایی بار و کالا شوند، بر اساس قانون برخوردی جدی انجام می‌شود».

به گفته علی صالحی، عده‌ای در ایران «با تحریک دشمنان و به قصد ایجاد نارضایتی» مانع خدمات‌رسانی کامیون‌ها و تردد آنها در جاده‌ها می‌شوند و با این عده «در چارچوب قانون برخورد خواهد شد».

آقای صالحی گفت: «برخی افراد به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده قصد به حاشیه بردن مطالبات صنفی رانندگان را دارند.»

در این گزارش مشخصا به اعتصاب کامیون‌داران اشاره نشده، اما روز یک‌شنبه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از آغاز دوباره اعتصاب گروهی از کامیون‌داران در چند شهر.

در برخی از شهرها این اعتصاب از روز شنبه آغاز شده بود.

افزایش متوسط قیمت مسکن در تهران طی یک سال: ۷۳ درصد

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آخرین آمار بازار مسکن در شهریور امسال را منتشر کرده است.
خبرگزاری مهر بر اساس این آمار نوشت که قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته‌است.

این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر متر مربع بود که نشان‌دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. به عبارت دیگر قیمت هر متر مربع در شهریور امسال نسبت به مرداد سال جاری ۹٫۳ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳٫۳۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ولایتی مذاکره با آمریکا را منتفی دانست

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، دربارهٔ خواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: «خواب آشفته ترامپ و پمپئو هرگز تعبیر نخواهد شد و این قطعی است.»

او که سه‌شنبه در حاشیه آیین گرامیداشت هفته جنگ ایران و عراق سخن می‌گفت، افزود که «ایران می‌تواند براساس دیپلماسی نگاه به شرق اقتصاد خود را بهبود بخشد» و در ادامه گفت که ایران «تسلیم نخواهد شد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG