لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

دلار در ایران به ۱۶ هزار تومان رسید؛ امتناع صرافان از فروش ارز


بازار آزاد ارز در ایران روز دوشنبه دوم مهرماه بار دیگر شاهد افزایش قیمت انواع ارزهای خارجی بود و قیمت هر دلار آمریکا به ۱۶ هزار تومان رسید و برخی از صرافان از فروش ارز خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نرخ دلار در روز دوشنبه به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و سکه چهار میلیون و ۷۴۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین برپایه قیمت‌های منتشر شده در وب‌سایت‌های ارز و طلا، بهای دلار آمریکا به ۱۶ هزار تومان و یورو نیز با حدود هزار تومان افزایش به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

هر پوند انگلیس نیز از مرز ۲۰ هزار تومان گذشت.

برخی از وب‌سایت‌ها نیز نوشته‌اند که قیمت دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافته است.

دلار آمریکا در روز یکشنبه از مرز ۱۵ هزار تومان عبور کرده بود.

از دیدگاه تحلیل‌گران حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز، به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و اروپا، ابهام در تصویب لوایح مبارزه با پولشویی، کاهش صادرات نفت ایران و جلسه شورای امنیت به ریاست‌ دونالد ترامپ در هفته جاری دلایلی است که موجب بالا رفتن قیمت ارز شده است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا، به نقل از یکی از صرافان که نام او اعلام نشده است، نوشت که نرخ دلار ممکن است به ۲۵ هزار تومان نیز برسد.

با این حال یک صراف دیگر پیش بینی کرده که قیمت دلار طی دو تا سه روز آینده به ۱۸ هزار تومان می‌رسد و پس از آن روند کاهشی پیدا کرده و در ماه‌های آینده بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان ثابت خواهد ماند.

این صراف مدعی شده که دولت طی هفته‌های آینده با اعلام سود ۲۶ درصدی سپرده بانک‌ها، نرخ ارز را پایین خواهد آورد.

بانک مرکزی از سال ۹۴ نرخ سود بانکی را از ۲۴ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده است. در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره احتمال افزایش سود نرخ بانکی منتشر شده است.

تنها «چهار میلیارد دلار» در سامانه نیما عرضه شده

در حالی که برنامه‌های دولت حسن روحانی در ماهه‌های گذشته برای کنترل قیمت ارز شکست خورده است، اما با این حال رئیس کل بانک مرکزی گفته که بازار ارز «تقریبا مدیریت شده و فضا به سمت کاهش قیمت ارز می‌رود».

عبدالناصر همتی در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، در عین حال خبر داده که از حدود ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی که تا ۲۳ شهریور انجام شده، تنها حدود چهار میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شده است.

وی اضافه کرد: «روش‌هایی برای بازگشت ارز صادرات به اقتصاد پیش‌بینی شده که بر اساس آن، صادرکنندگان باید رسما واردات انجام دهند و یا ارز را از طریق شبکه نیما و یا هر روشی که بانک مرکزی تعیین می‌کند ارز را در خدمت اقتصاد قرار دهند».

آقای همتی توضیح بیشتری درباره حدود ۱۹ میلیارد دلار ارزی که به گفته او، وارد اقتصاد نشده، نداده است.

در همین حال به گفته خبرگزاری ایسنا، از ششم مردادماه تا ۱۹ شهریور تنها یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۹۳۲ هزار یورو در بازار ثانویه عرضه شده که سهم پتروشیمی‌ها از آن ۷۳ درصد بوده است.

پیش از این نیز برخی از تحلیل‌گران وارد نشدن ارز پتروشیمی‌ها به بازار را از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در کنار خروج آمریکا از برجام دانسته بودند.

دولت در تیرماه شکست سیاست تک نرخی بودن ارز را پذیرفت و «بازارثانویه» ارز را ایجاد کرد که به معنای سه نرخی شدن ارز است.

در این طرح صادرکنندگانی که تا پیش از این ارز خود را در سامانه «نظام یکپارچه ارزی» (نیما) ارائه نمی‌کردند، ‌آن را با نرخ توافقی عرضه می‌کنند تا به کالاهای غیرضروری که شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود تعلق گیرد.

گروهی از منتقدان بازار ثانویه ارز می‌گویند شرکت‌های پتروشیمی و فولاد و دیگر شرکت‌های «خصولتی» [خصوصی دولتی] که تامین‌کننده اصلی ارز بازار ثانویه هستند، بیشترین سود را از این بازار می‌برند.

به اعتقاد این منتقدان، در حالی که این شرکت‌ها از یارانه‌های انرژی و دیگر معافیت‌ها بهره‌مند هستند، ارز حاصل از صادرات را با قیمت بالا در بازار ثانویه عرضه می‌کنند.

بر اساس خبرگزاری‌ ایسنا ، وب‌سایت خانه ملت، وبسایت‌های ارز و طلا،فضای مجازی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG