لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۵

افزایش دوباره قیمت ارز و سکه؛ دلار از مرز ۱۵ هزار تومان عبور کرد


گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که قیمت ارز، سکه و طلا بار دیگر سیر صعودی گرفت و قیمت هر دلار از مرز ۱۵ هزار تومان عبور کرد.

خبرگزاری ایسنا خبر داد قیمت دلار که صبح روز یکشنبه اول مهر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود، در ساعت سه عصر به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

همچنین بر پایه نرخ‌های منتشر شده در سایت‌های مربوط به طلا و ارز، بهای فروش هر دلار در بازار آزاد از ۱۵ هزار تومان عبور کرده است. این وبسایت‌ها نرخ فروش یورو را ۱۷ هزار و ۶۰۶ تومان و نرخ پوند را ۱۹ هزار و ۵۸۴ تومان اعلام کرده‌اند.

در همین حال یک عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت که با وجود تعطیلات (ماه محرم) قیمت ارز افزایش یافت و همین موضوع باعث افزایش قیمت سکه و طلا شد.

محمد کشتی‌آرای بدون اشاره به جزئیات، «مسائل سیاسی» را دلیل افزایش قیمت‌ها دانست.

به گفته وی، در روز یکشنبه قیمت هر مثقال طلا با حدود ۷۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۷۶۹ هزار تومان رسید.

آقای کشتی‌آرای همچنین گفت که سکه تمام چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

برخی از وبسایت‌ها حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را دلیل افزایش قیمت‌ها در روز یکشنبه دانسته‌اند. به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و اروپا، ابهام در تصویب لوایح مبارزه با پولشویی، کاهش صادرات نفت ایران و جلسه شورای امنیت به ریاست رئیس جمهوری آمریکا در هفته جاری از دیگر دلایلی است که موجب بالا رفتن قیمت ارز شده است.

قیمت دلار در در روز یکشنبه هفته گذشته ابتدا به حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت و در نهایت به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود.

از زمان خروج آمریکا از برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، ارزش پول ملی ایران بیش از دو برابر کاهش یافته است.

آمریکا دور اول تحریم‌های معلق شده خود علیه ایران را از روز ۱۵ مرداد بازگرداند و اعلام کرده که در مرحله بعدی تحریم‌ها که روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود، تلاش می‌کند فروش نفت ایران را به صفر برساند.

از دیدگاه برخی تحلیل‌گران تحریم فروش نفت و تحریم‌های بانکی مهم‌ترین تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود، موضوعی که برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز به آن اذعان کرده‌اند.

بر اساس خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG