لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

خبرخوان؛‌ روحانی: هیچ اثری در دیدار با دونالد ترامپ نمی‌بینم

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در دومین روز مهرماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

حسن روحانی: هیچ اثری در دیدار با دونالد ترامپ نمی‌بینم

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشستی که با مدیران شماری از رسانه‌های آمریکایی داشت در پاسخ به پرسشی درباره امکان دیدار بار همتای آمریکایی‌اش گفت: «دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز نسبت به رفتار رئیس جمهور آمریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.»

دونالد ترامپ و وزیر خارجه او مایک پومپئو گفته‌اند که حاضرند با مقام‌های ایرانی برای دست یافتن به توافقی جدید دیدار کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اما مذاکره با دولت کنونی آمریکا را منتفی دانسته است.

روسیه: اطلاعات اس ۴۰۰ نشان می‌دهد اسرائیل در سقوط هواپیمای ما مقصر است

سرلشگر ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اطلاعات تازه‌ای که از رادارهای سامانه‌های اس ۴۰۰ مستقر در پایگاه هوایی حمیمیم به دست آمده نشان می‌دهد که نیروی هوایی اسرائیل در سقوط ایلوشین ۲۰ مقصر بوده است.

در واکنش به این حادثه روسیه گفته است که ظرف دو هفته سامانه‌های پیشرفته اس-۳۰۰ را در اختیار دولت سوریه قرار خواهد داد.

روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه اسرائیل را مقصر سقوط هواپیمای ایلوشین ۲ خود بر فراز اسمان لاذقیه اعلام کرد و گفت این اقدام ناشی از «فقدان حرفه‌ای‌گری با اهمال جنایتکارانه» است.

ایگور کوناشنکوف اسرائیل را متهم کرد که با استفاده از خط تماس اضطراری روسیه را گمراه کرده است و درحالی که هواپیماهای اسرائیلی در لاذقیه(غرب) در حال عملیات بوده‌اند، در خط تماس گفته‌اند که در شمال سوریه هستند. این خط برای جلوگیری از درگیری نظامی ناخواسته میان روسیه و اسرائیل ایجاد شده است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای مقصر دانستن اسرائیل را رد کرد و گفت اسرائیل از خط تماس اسرائیل و روسیه به درستی استفاده کرده و جت اسرائیلی از ایلوشین به عنوان سپر استفاده نکرده است. پیشتر اسرائیل سوریه ایران و حزب‌الله را مقصر سقو هواپیمای روس دانسته بود. همه ۱۵ سرنشین هواپیمای روسیه در سانحه هفته گذشته کشته شدند.

واکنش روحانی به هیلی: اگر ما این‌گونه درباره عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر حرف بزنیم مردم آمریکا چه می‌گویند؟

حسن روحانی در دیدار با جمعی از مدیران رسانه‌ها در آمریکا به موضع‌گیری واشینگتن درباره حمله اهواز واکنش نشان داد.

حسن روحانی گفت: «یکی از مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان‌دهنده‌ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست‌ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است. اگر ما این حرف را راجع به عاملان عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر بزنیم مردم آمریکا چگونه قضاوت خواهند کرد؟ اگر این‌طور باشد آیا می‌توان گفت هر اقدام تروریستی که در کشورهای اروپایی و سایر کشورها روی می‌دهد مسئولیتش با دولت‌هایی است که کشورشان قربانی تروریسم شده‌اند؟»

به نظر می‌رسد این اظهارات واکنشی است به اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل. خانم هیلی در پاسخ به اتهام زدن حسن روحانی به واشینگتن در مورد حمله اهواز، گفته بود: «او (روحانی) می‌تواند ما را به هرچه می‌خواهد متهم کند اما او باید به آینه نگاه کند».

نیکی هیلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان سخنی در مورد حمایت از عاملان حمله اهواز به میان نیاورده بود و گفته بود واشینگتن حملات تروریستی را در هر جایی که باشد محکوم می‌کند.​

بولتون: تا ایرانی‌ها در سوریه هستند نیروهای خود را بیرون نمی‌بریم

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه گفت ایالات متحده نیروهایش را از خاک سوریه خارج نمی‌کند مادامی که ایرانی‌ها به پشت مرزهای خود در ایران برنگردند.

آقای بولتون این اظهارات را در یک نشست خبری مشترک با مایک پمپئو، وزیر خارجه، و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، بیان کرد.

وی همچنین تاکید کرد که سیاست دولت آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست بلکه افزایش تحریم‌ها برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین به برنامه فروش سیستم دفاعی اس- ۳۰۰ روسیه به سوریه اشاره کرد و از مسکو خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

روسیه گفته که ظرف دو هفته آینده این سیستم را به سوریه ارسال خواهد کرد.

صادرات گوجه ممنوع شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام کرد صادرات گوجه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

به گزارش ایلنا در این بخشنامه آمده است: «صادرات گوجه فرنگی از تاریخ ابلاغ نامه فوق الذکر تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد.»

در هفته‌های اخیر به خاطر کاهش ارزش ریال تجار روس و ترکیه‌ای خرید گوجه فرنگی از ایران را افزایش داده‌ که باعث افزایش چشمگیر بهای گوجه فرنگی و رب شده است.

خبرگزاری فارس: عاملان حمله به رژه اهواز «پنج نفر» بودند نه چهار نفر

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر داده که مهاجمان به رژه اهواز «پنج نفر» بودند و نه «چهار نفر» که پیشتر گزارش شده بود.

به گفته این خبرگزاری، افراد مهاجم «ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد روز شنبه در محل حاضر و مجددا هشت صبح وارد صحنه شده وکارها را چک کردند و نهایتا ۹ صبح عملیات تروریستی را آغاز کردند».

فارس افزوده است، خودروی عاملان حمله اهواز «یک پراید سفید بود و این افراد لباس مبدل بسیج را بر تن داشتند و مسلح به سلاح کلاشینکف با چندین خشاب اضافه بودند».

بر اساس این گزارش، «سه نفر» از این افراد با هم نسبت خانوادگی داشته و «دو نفر از آنها برادر و نفر سوم پسر عموی آنها بوده است. شغل این افراد... نجاری و کابینت‌سازی بوده است».

ورود دلار به کانال ۱۶ هزار تومان

برپایه قیمت‌های منتشر شده از وبسایت‌های ارز و طلا، بهای دلار آمریکا روز دوشنبه وارد کانال ۱۶ هزار تومان شد. یورو نیز با حدود هزار تومان افزایش به ۱۸ هزار ۵۰۰ رسید.

صفایی فراهانی: وضعیت کشور از مرحله فساد به «غارت» رسیده است

محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از مقام‌های اجرایی دولت‌های خاتمی، هاشمی و موسوی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با نقد کارنامه مدیریت کشور در سال‌های پس از انقلاب، یکی از عمده اشتباهات در سال‌های گذشته را حذف نیروهای کارآمد و متخصص از بدنه مدیریت کشور دانست.

محسن صفایی فراهانی همچنین دولت حسن روحانی را فاقد توان کافی برای مبارزه با «مافیای» اقتصادی و سیاسی در حکومت دانسته و گفت هیچ دولتی در ایران بدون اراده دیگر ارکان حکومتی قادر به از بین بردن فساد نیست.

صفایی فراهانی با اشاره به ناتوانی قانونی و مدیریتی دولت‌ها در حل مسائل بنیادین کشور گفت: «چرا مردم دارند صحنه را خالی می‌کنند؟ به دلیل اینکه نگاه می‌کنند که این انتخاب تاثیری در حضور آنها در جامعه ندارد. یعنی شما انتخابات را برای چه انجام می‌دهید؟ اصلاً مشروطه برای چی به وجود آمد؟ حکومت مردم. حکومت مردم از ناحیه توانایی‌های ملی که واقعاً آن نماینده‌ها بتوانند در جامعه بروز و ظهور پیدا کنند و حرف مردم را بزنند. وقتی نمی‌شود حرف مردم را زد، وقتی شرایطش بوجود نمی‌آید، من به شما قول می‌دهم اگر روند اینگونه باشد مردم در انتخابات بعدی استقبال نمی‌کنند.»

وی همچنین گفت معضل کنونی کشور فراتر «فساد» دانسته و گفت: «یک موقعی بحث فساد بود که می‌گفتند طرف یک درصد می‌گیرد و یک کاری را انجام می‌دهد. ولی امروز وقتی بحث ۳هزار، ۵ هزار و ۱۲ هزار میلیارد تومان مطرح است، دیگر بحث غارت کردن کشور است.»

صفایی فراهانی برای نمونه بحران صندوق‌های سپرده‌گذاری اشاره کرد و گفت کسانی که ۱۲ هزار میلیارد تومان را اختلاس کرده بودند، «انقدر پتانسیل داشتند که ... مردم را به خیابان‌ها بکشانند که از میدان ولیعصر تا بانک مرکزی راهپیمایی کنند و عملاً افکار عمومی را بسیج کنند. فیلم‌های متعددی از اینها گرفته می‌شد که در سایت‌های متعدد گذاشته می‌شد. دولت آخر سر مجبور شد و ۱۵ هزار میلیارد تومان از جیب ملت داد. از کاری که می‌توانست امروز در بودجه عمرانی بگذارد یا پروژه‌ای را فعال کند، داد.»

حمایت دوباره ترامپ از نامزد دیوان عالی آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از نامزد خود برت کاوانا برای دیوان عالی آمریکا دفاع کرد و اتهامات جنسی علیه وی را بی‌پایه و اساس دانست.

دونالد ترامپ گفت: «قاضی کاوانا فردی بی‌نظیر است. من در این مسیر همراه او هستم.»

کریستین فورد قاضی کاوانا را متهم کرده که وی هنگام نوجوانی قصد تعرض به وی را داشته است. کاوانا این اتهام را که برای سال‌ها پیش است رد می‌کند. قرار است کریستین فورد در مقابل قانونگذاران آمریکایی شهادت بدهد.

اتحادیه اروپا لهستان را به دادگاه می‌کشاند

تظاهرات در حمایت از قضات دیوان عالی لهستان
تظاهرات در حمایت از قضات دیوان عالی لهستان

اتحادیه اروپا اعلام کرد لهستان را به خاطر بازنشستگی اجباری قضات به دادگاه خواهد کشاند چراکه با ارزش‌های بنیادین این اتحادیه در تعارض است.

دولت راستگرای لهستان متهم است که با پایین آوردن سن بازنشستگی برای قضات دیوان عالی اهداف سیاسی را دنبال می‌کند.

با پایین آمدن سن بازنشستگی از ۷۰ به ۶۵ سال تاکنون ۲۱ قاضی دیوان عالی مجبور به ترک سمت خود شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG