لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

خبرخوان؛‌ روحانی: هیچ اثری در دیدار با دونالد ترامپ نمی‌بینم

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان در دومین روز مهرماه ۹۷ را لحظه به لحظه اینجا بخوانید.

اتحادیه اروپا: حمله تروریستی در اهواز را محکوم می‌کنیم

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را محکوم کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در حمله تروریستی (روز شنبه) به رژه نظامی در اهواز دستکم ۲۵ نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری زخمی شدند. ما با خانواده‌های قربانیان و مردم ایران ابراز همدردی می‌کنیم و بهبود سریع مجروحان را آرزومندیم.»

روز دوشنبه مراسم تشییع کشته‌شدگان این حمله در اهواز برگزار شد.

روسیه به حکومت سوریه سامانه اس۳۰۰ می‌دهد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سامانه پیشرفته‌ای از موشک‌های پدافندی اس۳۰۰ را تا دو هفته دیگر در اختیار حکومت سوریه قرار خواهد داد.
سرگئی شویگو روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت شرایط در سوریه تغییر کرده‌است و ارسال سامانه اس -۳۰۰ به گفته او «برخی بی‌پروایی‌ها را آرام خواهد کرد.»

هفته گذشته یک جنگنده روسی با آتش پدافند حکومت سوریه سرنگون شد. مقام‌های روسیه، اسرائیل را در وقوع این حادثه مقصر دانسته‌اند.
میخائیل بوگدانف؛ معاون وزارت خارجه روسیه ارسال سامانه اس۳۰۰ به سوریه را جزو حقوق روسیه خوانده و ابراز اطمینان کرده‌است که این موضوع به روابط اسرائیل و روسیه صدمه نخواهد زد.

قیمت دلار آمریکا در ایران به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

با ادامه افزایش قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران، برابری دلار آمریکا در مقابل ایران روز دوشنبه با ثبت رکورد تازه‌ای به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

خبرگزاری ایسنا و وب‌سایت اتحادیه طلا و جواهر ایران، ظهر روز دوشنبه قیمت دلار آمریکا را بیش از ۱۵۵۰۰ تومان اعلام کرد. قیمت یورو هم بیش از ۱۸ هزار تومان و پوند بریتانیا بیش از ۲۰ هزار تومان گزارش می‌شود.
قیمت سکه طلا هم بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده‌است. از زمان اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، روند افزایش قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران بی‌وقفه ادامه داشته‌است.

توقف مونتاژ کامیون ولوو در ایران به خاطر تحریم‌ها

شرکت کامیون‌سازی سوئدی «اِی‌بی ولوو» اعلام کرد به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مشکلات بانکداری برآمده از آن، دیگر نمی‌تواند برای قطعاتی که به ایران حمل پول دریافت کند و به این خاطر، تصمیم به توقف مونتاژ کامیون در ایران گرفته‌است.

در ایران بیش از ۲۰۲ هزار کامیون فرسوده وجود دارد که امید می‌رفت با کاهش تحریم‌ها و بازگشت شرکت‌های بزرگ مانند مرسدس بنز، ولوو، اسکانیا و رنو تراکز به بازار ایران بخشی از این کامیون‌ها جایگزین شود.

بیانیه ۴۷۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج از کشور در محکومیت حمله اهواز

۴۷۰ نفر از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی ایرانی داخل و خارج از کشور روز دوشنبه یا انتشار بیانیه‌ای در مورد حمله اهواز نوشتند: «به گمان ما اینگونه اعمال تروریستی جز تشدید خشونت و فضای امنیتی نتیجه‌ای در برنخواهد داشت، چون چرخه خشونت خلاف منافع و امنیت ملی و در نهایت به ضرر مردم ایران است.»

این بیانیه می‌نویسد: «همچنین امیدواریم برخورد عکس‌العملی در فضای احساسی و غیرعقلایی با خشونت تعدادی انگشت‌شمار، به برخورد گسترده و بدون مبنای قانونی با طیفی گسترده تبدیل نشده و به چرخه خشونت در این گوشه سرزمین‌مان نینجامد.»

به نوشته نشریه خبری ایران امروز، امضاءکنندگان این بیانیه افزوده‌اند: «ما همانقدر که عملیات تروریستی و چرخه خشونت را محکوم و مذموم می‌دانیم از بین بردن زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی آن را از طریق عمران و آبادی و توسعه همه‌جانبه لازم می‌دانیم، و رفع هرگونه تبعیض بین همه اقوام و گروه‌های مذهبی، زبانی و قومی ایرانی را ضروری ارزیابی می‌کنیم. استخدام بدون تبعیض در مشاغل دولتی برپایه صلاحیت‌های علمی و سپردن مشاغل مدیریتی در سطح ملی و محلی را برپایه شایسته‌سالاری حق هر ایرانی فارغ از تعلقات مذهبی و قومی می‌دانیم و گام اول دراز بین بردن ظلم و تبعیض خواهد بود.»

محسن کدیور، مصطفی تاج‌زاده، حسن یوسفی اشکوری، عیسی سحرخیز، ژیلا بنی‌یعقوب، مهدی جامی، سعید حجاریان، پژمان حقیقی، و بهمن احمدی امویی از جمله امضاءگنندگان این بیانیه هستند.

تورم ۵ گروه کالایی، بیش از ۱۰ درصد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ۵ گروه کالایی در شهریورماه نسبت به مرداد بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت.

خبرگزاری تسنیم نیز نوشت که قیمت هر کیلوگرم مرغ در خرد‌ فروشی به ۸۹۰۰ تومان و مرغ شمال به ۸۵۰۰ تومان رسید و به محدوده نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار نزدیک شد.

بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مرغ گرم در بازار نباید از ۸۱۷۵ تومان بیشتر به فروش برسد و در صورتی که نرخ آن بیشتر شود، شرکت پشتیبانی امور دام، ملزم به کنترل قیمت‌ها است.

پاسخ جنجالی وزیر بهداشت به مرد نانوا

پاسخ وزیر بهداشت جمهوری اسلامی به یک مرد نانوا که از هزینه‌های پزشکی گلایه دارد، در فضای مجازی جنجال‌برانگیز شده‌است و بسیاری از کاربران برخورد وزیر را تحقیرآمیز دانستند.

در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد، وزیر خطاب به این مرد که همسر بیمارش به دلیل قطع شدن پا باید فیزیوتراپی شود، می‌گوید: «فیزیوتراپی؟ کاری نداره که. باید بمالی دیگه. خودت بمال! اگه تهران بودی که اینها رو هم بلدی دیگه. فیزیوتراپ‌ها چه کار می‌کنند؟»

الکسی ناوالنی از مخالفان ولادیمیر پوتین بلافاصله پس از آزادی از زندان بازداشت شد

آقای ناوالنی روز دوشنبه در حالی که دوره محکومیت زندان ۳۰ روزه‌اش را به پایان رسانده بود در راه بازگشت به منزل به اتهام نقض قانون تجمعات خیابانی بازداشت شد. اتهام تازه می‌تواند منجر به ۲۰ روز زندان دیگر برای آقای ناوالنی شود. الکسی ناوالنی از مخالفان سرشناس رئیس جمهوری روسیه است که بارها خواستار برگزاری تجمعات خیابانی در اعتراض به دولت روسیه شده‌است. او آخرین بار به دلیل برگزاری تجمع خبایانی در ماه ژانویه گذشته ۳۰ روز زندانی شده بود.

وزیر نفت ایران تأیید کرد کره جنوبی خرید نفت را از ایران متوقف کرده‌است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، تأیید کرد که کره جنوبی واردات نفت از ایران را سه ماه است به‌طور کامل متوقف کرده و به صفر رسانده‌است.
آقای زنگنه روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا همچنین تأیید کرد که برخی کشورهای دیگر نیز خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند اما اشاره‌ای به نام این کشورها و مقدار کاهش خریدشان نکرد.

آمریکا از کشورهای دنیا خواسته‌است که تا تاریخ ۱۳ آبان و شروع دور دوم تحریم‌های این کشور علیه ایران، خرید نفت از تهران را متوقف کنند. چین و هند دو خریدار عمده نفت از ایران هستند. چین گفته‌است تغییری در میزان خریدش نخواهد داد ما تعدادی از پالایشگاه‌های هند خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند. وزیر نفت ایران روز دوشنبه همچنین گفت در بلندمدت و میان‌مدت خلأ نفت ایران جبران‌پذیر نیست و قصد آمریکا در صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نمی‌شود.

وزیر اطلاعات ایران: شماری از عوامل مرتبط با حمله اهواز بازداشت شده‌اند

محمود علوی
محمود علوی

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر کشته‌شدگان حملات مرگبار روز شنبه اهواز، صبح روز دوشنبه در این شهر با حضور برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. محمود علوی، وزیر اطلاعات، در این مراسم بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت شماری از عوامل مرتبط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم، بدون استناد به سند و مدرکی، گفت این حادثه در خارج از مرزهای ایران طراحی شده‌است. او همچنین جدایی خوزستان از ایران را خواب و رؤیا دانست. روز شنبه در جریان تیراندازی ۴ مهاجم مسلح به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز، دست‌کم ۲۵ نفر کشته و ۷۰ نفر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز روز دوشنبه با اشاره به حادثه اهواز گفت: «همه عوامل این حادثه شناسایی شده‌اند و در زمان مقتضی خود قطعاً یک گوشمالی سنگینی را خواهند دید.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG