لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۳

علی خامنه‌ای: دست عوامل حمله اهواز در جیب سعودی و امارات است


آیت‌الله خامنه‌ای تهدید کرد که «مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد».
آیت‌الله خامنه‌ای تهدید کرد که «مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه دوم مهر عوامل حمله به یک رژه نظامی در اهواز را افرادی خواند که به گفته او، «دست‌شان در جیب سعودی و امارات متحده عربی است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار «جمعی از ورزشکاران مدال‌آور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا» گفته که این حمله «کاری بزدلانه» بوده است.

بر اساس گزارش سایت رهبر جمهوری اسلامی، وی گفت: «بر اساس گزارش‌ها این کار بزدلانه کار همان افرادی است که هر جا در سوریه و عراق گرفتار می‌شوند، آمریکایی‌ها نجات‌شان می‌دهند و دست‌شان در جیب سعودی و امارات عربی است».

آیت‌الله خامنه‌ای تهدید کرد که «مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد».

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه نیز حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را «ادامه‌ توطئه‌»، به گفته او، «دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه» خوانده بود که «هدف خود را ایجاد ناامنی» ایران قرار داده‌اند.

یک روز پیش از این سخنان نیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، عربستان سعودی را به دست داشتن در حمله اهواز متهم کرده و هشدار داده بود که اگر این کشور رفتار‌های خود را «تصحیح» و «عذرخواهی» نکند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «حق پاسخ کوبنده» را «برای خود در هر زمان و مکان محفوظ» می‌داند.

وزارت خارجه ایران نیز بدون ارائه شواهد و مدارکی «دولت‌های منطقه» و حکومت‌های خارجی را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کرده بود.

آمریکا و امارات متحده عربی ادعاهای ایران درباره دست داشتن در حمله اهواز را رد کرده‌اند.

«جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» و همچنین گروه خلافت اسلامی (داعش) همزمان مسئولیت حمله اهواز را به عهده گرفته‌اند.

گروه حکومت اسلامی ویدئویی در «سایت اعماق» منتشر کرده که مدعی است تصاویر و اظهارات سه مهاجم از چهار عامل حمله به رژه نظامی در اهواز است.

مقامات ایران اعلام کرده‌اند که چهار مهاجم مسلح حمله اهواز در واکنش نظامیان حاضر در محل کشته شدند.

وزیر اطلاعات: بخش عمده‌ای از عوامل حمله اهواز بازداشت شده‌اند

در همین حال، وزیر اطلاعات ایران گفته است که «بخش عمده‌ای از عوامل» حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بازداشت شده‌اند.

محمود علوی روز دوشنبه درمراسم تشییع کشته‌شدگان این حمله افزود که عاملان این حمله کشته شده‌اند و «عقبه آنها تا آخرین نفر» شناسایی و بازداشت خواهند شد.

آقای علوی اطلاعاتی درباره افرادی که به گفته او، بازداشت شده‌اند، نداده است.

نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز روز دوشنبه گفت که «همه عوامل این حادثه شناسایی شده‌اند و در زمان مقتضی خود قطعاً یک گوشمالی سنگینی را خواهند دید».

ابوالفضل عابدینی خبرنگار مقیم اهواز روز یکشنبه در توئیتر خود «هویت» چهار عامل حملهاهواز را منتشر کرده بود. هنوز هیچ مقام رسمی در مورد هویت عاملان حمله اظهارنظر نکرده است.

همچنین در ویدئوی منتشره در «سایت اعماق» وابسته به گروه داعش هیچ اطلاعاتی درباره نفر چهارم که گفته می‌شود در این حمله دست داشته است ارائه نمی‌شود.

در همین حال ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که نفر چهارم «در بیمارستان کشته شد» و «اسنادی داشت که نشان می‌دهد آنها از طریق عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمایت می‌شدند».

آقای حسن بیگی به جزئیات این اسناد ادعایی اشاره نکرده است.

بر اساس خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، تسنیم و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG