لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۲

مقامات ایران «دولت‌های منطقه» را به نقش داشتن در حمله اهواز متهم کردند


در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۵ نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شدند
در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۵ نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شدند

رهبر جمهوری اسلامی و وزارت خارجه ایران «دولت‌های منطقه» و حکومت‌های خارجی را به نقش داشتن در حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز متهم کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز را «ادامه‌ توطئه‌»، به گفته او، «دولت‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه» خواند که «هدف خود را ایجاد ناامنی» ایران قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد که دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی «موظفند با سرعت و دقت دنباله‌های این جنایتکاران را تعقیب کنند و آنان را به سرپنجه‌ مقتدر قضائی کشور بسپارند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز شنبه در یک پیام توییتری به طور غیرمستقیم یک «رژیم خارجی» را مسئول حمله اهواز معرفی کرد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه‌های مسلح مخالف حکومت در خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان متهم ساخته‌اند. اما عربستان سعودی و این گروه‌ها این اتهام را رد کرده‌اند.

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، شامگاه شنبه حمله اهواز و حملات سال گذشته به مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی را «تاوان ایستادگی دولت و ملت ایران در مقابل تروریسم» دانست.

آقای قاسمی اعلام کرد که این تروریسم در منطقه «توسط برخی کانون‌های تروریست‌پرور منطقه‌ای و با حمایت‌های بی‌دریغ یک قدرت فرامنطقه‌ای» و اسرائیل بر بخش عمده‌ای از جهان تحمیل شده است.

در حالی که آمریکا در سال‌های گذشته به همراه متحدانش با گروه داعش مبارزه کرده، مقامات جمهوری اسلامی بدون ارائه شواهد و مدارکی ایالات متحده، اسرائیل و گاهی بریتانیا را به وجود آوردن این گروه متهم کرده‌اند.

در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز در روز شنبه ۳۱ شهریور، ۲۵ نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شدند. به گفته ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران، هر چهار مهاجم نیز کشته شدند.

بر اساس فهرست منتشر شده در برخی از وب‌سایت‌های محلی از جمله «خوزپرس»، ۱۱ تن از کشته‌شدگان از سربازان وظیفه جمعی «سپاه ولی‌عصر»، پنج تن از جمله یک سرهنگ و یک سروان، از پاسداران رسمی این نیرو، دو تن از بسیجیان وابسته به این نیرو، و یک نفر از روحانیان عقیدتی سیاسی ارتش هستند.

در این فهرست همچنین به محمدطاها اقدامی، فرزند چهارساله یک سرگرد ارتش، و یک جانباز اشاره شده است.

حُر التستری، سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در گفت‌وگو با رادیو فردا گروه «مقاومت ملی اهواز» را مسئول انجام عملیات در شهر اهواز معرفی کرده است، گروهی که به گفته او «عام‌تر و شامل چند گروه است». حُر التستری به دیگر اعضای این نهاد اشاره‌ای نکرده است

اما از سویی خبرگزاری رویترز به نقل از وب‌سایت اعماق، رسانه خبری گروه حکومت اسلامی، بر روی اینترنت می‌گوید که این گروه مسئولیت حمله به رژه نظامی در اهواز را بر عهده گرفته است.

آن طور که رویترز می‌نویسد، گروه داعش «مدارک و شواهدی» از این امر ارائه نکرده است.

همچنین در حالی که حسن روحانی در مراسم رژه تهران حضور داشته، وب‌سایت اعماق به حضور حسن روحانی دراین مراسم اشاره کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دستور داده که «همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌آموز با مرتبطین این جنایت» بسیج شوند.

حسن روحانی همچنین گفت که «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچک‌ترین تهدید کوبنده خواهد بود».

شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، نیز حمله مسلحانه به مراسم رژه نظامیان در اهواز و کشته شدن شماری از نظامیان و شهروندان عادی را به شدت محکوم کرد و آن را «تروریستی» نامید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، وزارت خارجه اسپانیا، وزارت خارجه عمان، وزیر خارجه ترکیه و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در تهران از جمله سفرای بریتانیا و اتریش هم این حمله را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG