لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

استانداری خوزستان آمار قربانیان حمله به رژه اهواز را ۲۵ نفر اعلام کرد


ساعتی پیش خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون سیاسی استاندار خوزستان تعداد قربانیان حادثه اهواز در روز شنبه را «۲۵ نفر» اعلام کرد. پیشتر یک مقام از «احتمال افزایش» این آمار گفته بود.

در حالی که آمار رسمی قربانیان حادثه رژه شهر اهواز تا اوایل بعدازظهر شنبه هم‌چنان ۱۱ نفر بود،‌ خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه تعداد آنها را ۲۴ نفر اعلام کرده بود.

پیشتر یک مقام از «احتمال افزایش» این آمار گفته بود.

مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی در مجلس، حتی آمار ۲۹ نفر را نیز برای قربانیان حادثه اعلام کرده است. با این حال این آمار هنوز رسما تایید نشده است.

تیراندازی صبح شنبه، ۳۱ شهریورماه، در زمان برگزاری رژه نظامی در شهر اهواز چند کشته و مجروح بر جای گذاشت. رسانه‌ها در ایران از این حادثه به عنوان «حمله تروریستی» یاد می‌کنند.

به گفته معاون سیاسی استاندار خوزستان، تعداد قربانیان این حادثه در اهواز به ۱۱ نفر رسید و «احتمال افزایش آن وجود دارد».

این مقام تعداد مجروحان حادثه را نیز «بیش از ۳۰ نفر» اعلام کرد.

در بعضی گزارش‌ها تعداد قربانیان این حادثه ۱۲ نفر قید شده که در میان آنها «یک کودک چهار ساله» نیز بوده است.

در حالی که رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گروه موسوم به «الاحوازیه» را مسئول این حمله معرفی کرده، هنوز هیچ گروهی رسما اعلام مسئولیت نکرده است.

آقای شریف، جریان الاحوازیه را تحت حمایت عربستان سعودی، توصیف کرد.

در همین حال، «یعقوب حُر التستری» که خود را سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» معرفی می‌کرد، در گفت‌وگو با رادیوفردا، این حمله مسلحانه به رژه نظامی اهواز را به گروهی موسوم به «مقاومت ملی الاحواز» نسبت داد.

ساعاتی پس از این حادثه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی، به این حمله مسلحانه واکنش نشان داد و «حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌شان» را مسئول این حملات نامید.

وزیر خارجه ایران، تاکید کرد: «واکنش ایران، سریع و قاطع خواهد بود.»

ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و بزرگسالان در میان تلفات حادثه بودند.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی نیز در توئیتر خود در واکنش به این حمله از «ایستادگی اهواز» و «تسلیم نشدن در برابر تروریست‌ها» نوشت و اینکه «خوزستان انتقام خواهد گرفت» هرچند که مشاور رسانه ای حسن روحانی در عین حال تاکید کرد که این انتقام، «فقط با گلوله» نخواهد بود.

خبرنگار شبکه خبر تلویزیون ایران در گزارش زنده خود از این حادثه، گفت: حمله مسلحانه و تیراندازی «در اوایل» رژه نظامی در شهر اهواز اتفاق افتاده و «مراسم رژه کاملا به هم ریخته» بود.

بر اساس گزارش خبرنگار شبکه خبر، مهاجمان از پارکی که پشت محل جایگاه برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح بود به سمت جایگاه تیراندازی کرده‌اند.

روایت صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران از حمله مسلحانه در اهواز
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

خبرگزاری مهر از اهواز گزارش می‌دهد که مهاجمان «دو نفر بودند و لباس نظامی بر تن داشتند».

این خبرگزاری تنها از چند مجروح به دنبال این حادثه خبر می‌دهد و می‌گوید که مهاجمان «به سمت مردم» تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش رویترز به نقل از یک خبرنگار، تیراندازی توسط افراد مسلح «از پشت جایگاه» آغاز شده است.

این خبرنگار از «چند کشته و زخمی» در صحنه این تیراندازی خبر داده است.

​خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش خود از حادثه رژه نظامی اهواز، از مرگ «هشت تا ده نفر» تماما از نیروهای سپاه پاسداران خبر می‌دهد.

آن طور که در این گزارش آمده است، مهاجمان نیز دست‌کم چهار نفر بوده‌اند، دو نفر از آنها کشته شده‌اند و به گفته تسنیم دو نفر دیگر «هم‌چنان تحت تعقیب‌اند».

تصاویر حمله مسلحانه به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:11 0:00

خبرگزاری فارس در گزارش خود از این حادثه می‌نویسد: «۳۰ دقیقه پس از آغاز رژه گذشته بود که ناگهان دو نفر از میان جمعیت به مردمی که در حال مشاهده رژه بودند تیراندازی کردند. گفته می‌شود که دو نفر با اسلحه گرم پس از تیراندازی به سمت مردم قصد تیراندازی به سمت جایگاه را داشتند که توسط نیروهای مسلح مضروب شدند.»

لحظه تیراندازی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:20 0:00

تیراندازی به مراسم رژه نظامی اهواز و کشته و زخمی شدن شماری از افراد حاضر در محل، با واکنش‌های بین‌المللی نیز همراه بود،

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، در پیامی به حسن‌ روحانی، همتای ایرانی خود ضمن همدردی و تسلیت ابراز امیدواری کرد که «تمامی عوامل این اقدام جنایتکارانه و خونین مجازات شوند.»

در بخشی از پیام ولادیمیر پوتین بر «آمادگی این کشور برای همکاری با ایران برای مقابله و مبارزه همه‌جانبه علیه تروریسم» تاکید شده است.

همچنین قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق، نیز حمله «تروریستی» اهواز را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، در پیام وزیر کشور عراق آمده است که «این حمله در سالروز حمله دشمنانه صدام به ایران بار دیگر ماهیت تروریست ها و عوامل استکباری و خوی دشمنانه آنان علیه ملت مسلمان ایران را نشان داد.»

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز از نخستین مقام‌های کشورهای خارجی بود که به این حادثه واکنش نشان داد و این حمله را «به شدت» محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تسلیت این حادثه به خانواده ها و بازماندگان حادثه تاکید کرد: «دولت پاکستان، اقدامات تروریستی را در هر نوع و شکل خود محکوم می کند.»

خانم رفعت مسعود، سفیر پاکستان در ایران نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، این اقدام «تروریستی» را محکوم کرد و نوشت: «پاکستان در این لحظات سخت در کنار کشور دوست و برادر خود ایران می‌ایستد.»

راب مک‌کر، سفیر بریتانیا در تهران، نیز در صفحه توئیتر خود به این حادثه واکنش نشان داد. اقای مک‌کر با «تروریستی» خواندن حمله مسلحانه به رژه نظامی اهواز، تاکید کرده است که «اقدامات تروریستی» در هر کجایی باید محکوم شود.

همچنین صفحه توئیتر سفارت بریتانیا در تهران نیز ضمن ابراز تاثر از «حمله امروز»، با «ملت ایران» ابراز همدردی کرده است.

روز شنبه، سی‌و یکم شهریورماه مصادف است با سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق و به همین مناسبت در چندین شهر کشور رژه نظامی همراه با به نمایش گذاشتن ادوات جنگی و تسلیحات برپا می‌شود، از جمله در تهران این مراسم با سخنرانی حسن روحانی، در بندرعباس با سخنرانی علی لاریجانی و همچنین در اهواز با رژه نیروهای مسلح ارتش و سپاه برگزار شد.

XS
SM
MD
LG