لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۹

گروه حکومت اسلامی ویدئویی از «مهاجمان به رژه اهواز» منتشر کرد


گروه حکومت اسلامی یا داعش ویدئویی در «سایت اعماق» منتشر کرده که مدعی است تصاویر و اظهارات سه مهاجم از چهار عامل حمله به رژه نظامی در اهواز است.

تصاویر مهاجمان که دو نفر آنها در مقابل دوربین به عربی حرف می‌زنند و یک نفر نیز به زبان فارسی، در یک ماشینِ در حال حرکت ضبط شده است. هر سه نفر لباس نظامی به تن کرده‌اند.

مهاجم فارسی‌زبان می‌گوید که «با یک عملیات قوی و چریکی کافران را می‌کشیم». این سه نفر اقدام خود را «شهادت» در راه خدا می‌خوانند.

رادیو فردا نمی‌تواند به طور مستقل صحت و سقم این ویدئو را تایید کند.

ویدئوی منتشره هیچ اطلاعاتی درباره نفر چهارم که گفته می‌شود در این حمله دست داشته است ارائه نمی‌کند.

تهران می‌گوید که هر چهار مهاجم توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، این در حالی است که رسانه‌های ایران در ساعات اولیه پس از حمله اعلام کردند که یکی از مهاجمان زنده دستگیر شده است.

حمله روز شنبه به رژه نظامی در اهواز دستکم ۲۴ کشته و بیش از ۶۰ زخمی برجای گذاشت. یک گروه محلی و گروه داعش به طور همزمان مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

در ۲۴ ساعت گذشته مقام‌های ایران گروه موسوم به «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را مسئول این حمله معرفی کردند. سپاه پاسداران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با متهم کردن برخی از کشورهای منطقه، تهدید کرده‌اند که «پاسخ کوبنده‌ای» به حمله روز شنبه در اهواز خواهند داد.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر کشته‌شدگان حملات مرگبار روز شنبه اهواز، صبح روز دوشنبه در این شهر با حضور برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در این مراسم بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت شماری از عوامل مرتبط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیز روز دوشنبه با اشاره به حادثه اهواز گفت: «همه عوامل این حادثه شناسایی شده‌اند و در زمان مقتضی خود قطعاً یک گوشمالی سنگینی را خواهند دید.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در مراسم تشییع جنازه، بدون استناد به سند و مدرکی، گفت این حادثه در خارج از مرزهای ایران طراحی شده‌است. او همچنین جدایی خوزستان از ایران را خواب و رؤیا دانست.

گروه داعش خرداد پارسال نیز مسئولیت حمله به پارلمان و آرامگاه خمینی را به عهده گرفت و فیلمی هم از عاملان این حمله منتشر کرد.

ده روز پس از حملات تهران، سپاه پاسداران ضمن تهدید کشورهایی که آنها را «حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تروریست‌های تکفیری» توصیف کرده بود، اعلام کرد یک مرکز به گفته این نهاد، «فرماندهی و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری» در سوریه را با موشک هدف حمله قرار داده است.

حملات موشکی سپاه پاسداران به دیرالزور انجام شد. شمار موشک‌های شلیک‌شده شش فروند اعلام شد و سپاه پاسداران این عملیات را «موفقیت‌آمیز» دانست اگرچه روزنامه «هاآرتص» به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت که از مجموع موشک‌های شلیک شده تنها دو موشک به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

اما انجام این حملات با انتقادهایی روبه‌رو شد. از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا و آمریکا، با اشاره به توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، آزمایش‌های مربوط به آن و نیز پرتاب موشک‌ها به سوریه، گفته بودند این اقدامات ثبات در منطقه را با خطر روبه‌رو کرده‌است.

XS
SM
MD
LG