لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

برگزاری رزمایش پدافند هوایی سپاه و ارتش همزمان با بازگشت تحریم‌ها


یک پهپاد مورد اصابت در رزمایش دوشنبه
یک پهپاد مورد اصابت در رزمایش دوشنبه

همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا سپاه پاسداران و ارتش روز دوشنبه «رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت» را در شمال، مرکز و غرب ایران برگزار و سامانه‌های پدافند هوایی این دو نهاد عملیات هایی را اجرا کردند.

به گزارش خبرگزاری های ایران «اجرای عملیات پدافندی در محیط جنگ الکترونیک» و «مقابله با موشک های ضد رادار و موشک های کروز» از جمله مواردی است که در این رزمایش تمرین خواهند شد.

براساس این گزارش‌ها، در این رزمایش، سامانه موشکی «سوم خرداد» که اردیبهشت ماه سال ۹۳ رونمایی شده بود، «یک پهپاد را منهدم کرد».

براساس اظهارات مقامات نظامی ایران، این سامانه «امکان رهگیری چهار هدف و شلیک همزمان هشت موشک را دارد و می‌تواند اهداف را در فواصل حدود ۵۰ کیلومتری منهدم کند».

در این رزمایش همچنین سامانه توپخانه‌ای پدافند هوایی «سراج» نیز «پهپادهایی» را «مورد اصابت قرار داد». این سامانه یک توپ ۳۵ میلیمتری است که توپ و گلوله آن «بهینه شده» است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم از استفاده از « سامانه موشکی تلاش» خبر داد که به گفته این خبرگزاری، «یکی از جدیدترین سامانه های پدافندی» ایران است و «می‌تواند اهداف را در ارتفاع متوسط و بلند مورد اصابت قرار دهد».

براساس این گزارش این سامانه موشکی با شلیک سه موشک «صیاد»، سه هدف هوایی را مورد اصابت قرار داد.

در همین حال امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ادعا کرد که سامانه‌های پدافندی استفاده شده در این مانور «کاملا ایرانی» است. کارشناسان نظامی اما پیش از این این ادعاها که در مورد موارد مشابه مطرح شده بود را رد کرده‌اند.

پس از خروج آمریکا از برجام سپاه پاسداران رزمایش‌هایی را به‌ویژه در خلیج فارس برگزار کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تهدید کرده‌اند که اگر ایران نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت. تهدیدی که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

پس از این تهدیدها، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

به‌رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

با خروج دولت آمریکا از توافق اتمی و اعمال دور نخست تحریم‌ها، دومین و شدیدترین دور تحریم‌های ایالات متحده، از جمله تحریم‌های نفتی، از روز دوشنبه آغاز شد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است، درچارچوب بازگشت تحریم‌ها، بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی یا حقوقی، از جمله، تعدادی بانک و خطوط هوایی و کشتیرانی هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم، فارس و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG