لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

جانشین فرمانده سپاه: یک موشک بالستیک داریم که آمریکا و روسیه هم ندارند


سلامی: امروز موشکی می‌توانیم پرتاب کنیم که شناورهای متحرک را با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد آن هم نه موشک کروز، بلکه بالستیک.
سلامی: امروز موشکی می‌توانیم پرتاب کنیم که شناورهای متحرک را با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد آن هم نه موشک کروز، بلکه بالستیک.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید که جمهوری اسلامی یک موشک بالستیک در اختیار دارد که از نظر دقت بر تمام موشک‌های آمریکا و روسیه برتری دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین سلامی روز دوشنبه ۱۶ بهمن در مراسمی مربوط به سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران تلاش کرد دستاوردهای جمهوری اسلامی را شرح دهد که از جمله آنها به گفته وی، ساخت موشکی است که شناورهای متحرک را با بالاترین درجه دقت هدف می‌گیرد.

وی اظهار داشت: «من این را گفته‌ام که امروز ما موشکی را می‌توانیم پرتاب کنیم که شناورهای متحرک را با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد آن هم نه موشک کروز، بلکه بالستیک که با قدرت هشت برابر سرعت صوت وارد زمین می‌شود...و به جرات می‌گویم که این فناوری نه در آمریکا وجود دارد نه در روسیه و فقط متعلق به ایران است».

آقای سلامی در ادامه ادعای خود موشک مورد اشاره را با موشک «اسکندر» روسیه مقایسه کرده که از موشک‌های بالستیک بسیار پیشرفته در دنیاست، اما وی با بیان اینکه موشک اسکندر برای «هدف‌های ثابت» است، آن را از نظر فناوری پایین‌تر از موشک بالستیک ساخت ایران دانسته است.

این گزارش اشاره‌ای به نام موشک مورد ادعا ندارد، اما حسین آرین کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با رادیو فردا احتمال می‌دهد که منظور او موشک بالستیک ضد سطحی خلیج فارس است که ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و از موشک فاتح ۱۱۰ الگوبرداری شده است.

آقای آرین معتقد است که «ایران اگرچه در زمینه تولید انواع موشک، پیشرفت داشته است ولی در تنیین توانایی‌های نظامی خود بزرگ‌نمایی می‌کند».

وی با اشاره به موشک بالستیک خلیج فارس گفت: «فرماندهان سپاه به ویژه علی فدوی فرمانده نیروی دریایی بارها اعلام کرده‌اند که این موشک برای نابودی ناوهای هواپیمابر آمریکایی است در حالی که دقت و کارایی آن هنوز ثابت نشده است».

به گفته آرین، اساسا ایده استفاده از این موشک برای نابود کردن ناو هواپیمابر آمریکا بر اساس ارزیابی نادرست از توان نظامی ایالات متحده است چرا که این ناو هواپیمابر یا همان پایگاه هوایی شناور، تحت حفاظت ناوهای گوناگونی قرار دارد که آماده مقابله با تهدیدهای احتمالی سطحی و زیر سطحی و موشکی هستند.

این کارشناس نظامی می‌گوید: «در مجموع حسین سلامی و شمار دیگری از فرماندهان سپاه به علت پردازش نادرست اطلاعات، نداشتن دانش نظامی لازم، یا علل سیاسی ضمن بزرگ‌نمایی توان سپاه تحلیلی عوامانه و نادرست از توان آمریکا و دیگر کشور های منطقه دارند و عموماً کشورهای "دشمن" را حقیر و بیچاره می‌شمارند».

جانشین فرمانده سپاه پاسداران پیش از این نیز در رابطه با توان موشکی جمهوری اسلامی گفته بود که ایران می‌تواند برد موشک‌های خود را به بیش از دو هزار کیلومتر افزایش بدهد.

وی در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود گفته که «شرکت مپنا با ساخت کمپرسور و توربین‌ جزو شش کمپانی برتر عالم در ساخت موتورهای توربینی وکمپرسورهاست که حتی موتور هواپیما می‌سازد که شرکت لوفتانزا طرف قرارداد آن است».

اما حسین آرین این رتبه‌بندی را هم نامعتبر و در راستای تبلیغات سیاسی در سالکرد انقلاب ایران می‌داند.

وی عنوان کرد: «شرکت مهندسی مپنا در عرصه‌های ساخت نیروگاه و زیر ساخت‌های صنعتی فعالیت دارد و همچنین توربین‌های گوناگون تولید می‌کند. شماری از مدیران صنعتی و بازرگانی آلمان هم از بخش تولیداتی این شرکت بازدید کرده‌اند ولی رتبه‌بندی این شرکت از سوی حسین سلامی مبنی بر اینکه جز شش کمپانی برتر دنیا است، مشکوک است».

آقای آرین در پایان گفت: «سخنانی از این دست از سوی سلامی مسبوق به سابقه است. این سخنان هم در راستای تبلیغات سیاسی در دهه فجر است و هم در پاسخ به تغییر استراتژی آمریکا با ادامه حضور در سوریه و رویارویی با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG