لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

ردیابی نفتکش‌های ایرانی در آستانه تحریم‌های آمریکا «دشوارتر شده است»


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه هفتم آبان گزارش داد که ردیابی نفتکش‌های ایران در آستانه دور تازه تحریم‌های آمریکا بسیار سخت‌تر شده است.

بر اساس این گزارش به نقل از منابع صنعتی، ایران از انواع راه‌ها از جمله غیرفعال کردن سیستم سینگال نفتکش‌ها سعی در پنهان نگه داشتن صادرات نفت خود دارد.

این گزارش از قول خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، می‌نویسد هیچ کسی دقیقا نمی‌داند که ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا خواهد توانست چه میزان صادرات نفت داشته باشد.

رویترز می‌نویسد که دانستن میزان صادرات نفت ایران برای بازارهای جهانی نفت بسیار مهم است، اما این موضوع به یک معما تبدیل شده است.

ایران همچنین اخیرا شروع به انبار کردن بخشی از نفت خود در تاسیسات ذخیره نفت چین کرده است. رویترز می‌نویسد که این موضوع نیز به سردرگمی‌ها درباره میزان دقیق صادرات نفت ایران افزوده است، چون تمایز کشتی‌هایی که نفت صادر می‌کنند با آنهایی که نفت برای ذخیره کردن در تاسیسات دیگر کشورها بار می‌کنند، بسیار مشکل است.

قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از روز ۱۳ آبان اجرایی شود.

تخمین زده می‌شود که صادرات نفت ایران در ماه اکتبر کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد. ایران پارسال ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشت.

بر اساس این گزارش، افت صادرات نفت ایران به این میزانی که تخمین زده می‌شود، کافی است که قیمت نفت را بالا ببرد.

آقای فالح هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه نیز گفت که هیچ کسی نمی‌داند چشم انداز صادرات نفت ایران چه خواهد بود.

قیمت‌های جهانی نفت اوایل ماه جاری میلادی تحت تاثیر اخباری از افت صادرات ایران تا مرز ۸۷ دلار صعود کرد که بالاترین رقم در چهار سال گذشته بود، اما دوباره با اطمینان دادن عربستان برای افزایش تولید نفت، ارزیابی‌ها از کاهش مصرف نفت برخی کشورها از جمله چین، همچنین افزایش ذخایر استراتژیک نفت جهان دوباره به حدود ۷۷ دلار کاهش یافت.

شرکت اطلاعات انرژی کپلر به رویترز گفته است ارزیابی‌های مختلف و آمارهایی با اختلاف بسیار چشمگیر درباره میزان صادرات نفت ایران می‌شود: از یک میلیون بشکه تا ۲.۲ میلیون بشکه.

این گزارش به شرکت‌های مختلفی اشاره کرده است که آمارهای آنها از میزان صادرات نفت ایران اختلاف چشمگیری با هم دارد.

خود اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش هفتگی خود ارزیابی کرده است که میزان صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به ۱.۹ میلیون بشکه رسیده است و معلوم نیست بعد از اعمال تحریم‌ها به چه رقمی برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا به رادیو فردا گفت که بر اساس ارزیابی آنها، میزان صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر ۱.۶ میلیون بشکه بوده است.

برخی منابع گفته‌اند که نفتکش‌های ایران سیستم سیگنال‌دهی خود را غیرفعال می‌کنند و تنها زمانی که بار خود را به مقصد رسانده و به نزدیکی مرزهای ایران باز می‌گردند، دوباره سینگال‌ها فعال می‌شود.

اخیرا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد که «توقف صادرات نفت ایران غیرممکن است». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، نیز روز یکشنبه اعلام کرد که به رغم تحریم‌ها، میزان صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه نخواهد افتاد.

ایران همچنین بخشی از نفت خود را به تاسیسات ذخیره نفت «دالیان» چین می‌فرستد. اخیرا رویترز گزارش داد که ایران ۲۰ میلیون بشکه نفت را راهی این تاسیسات کرده است. این میزان نفت، در عمل جزو صادرات نفت ایران حساب نمی‌شود، اما کار ردیابی نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران را مشکل می‌کند.

منابع: رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، شانا، آژانس بین‌المللی انرژی/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG