لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۶

منوچین: گرفتن معافیت از تحریم‌ها برای مشتریان نفتی ایران سخت‌تر از دور قبل خواهد بود


منوچین می‌گوید کشورهایی که دنبال معافیت هستند بایستی بسیار بیشتر از قبل خرید نفت از ایران را کاهش دهند.
منوچین می‌گوید کشورهایی که دنبال معافیت هستند بایستی بسیار بیشتر از قبل خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که گرفتن معافیت از تحریم‌ها برای مشتریان نفتی ایران سخت‌تر از دور قبلی تحریم‌ها (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵) خواهد بود.

استیون منوچین روز یکشنبه ۲۹ مهرماه در مصاحبه‌ با خبرگزاری رویترز در اورشلیم گفت کشورهایی که می‌خواهند از معافیت برخوردار شوند باید بیشتر از میزانی که در دوره اوباما تعیین شده بود، واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

در دوره قبلی تحریم‌ها، مشتریان ایران هر شش ماه یک‌بار باید خرید نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش می‌دادند.

آقای منوچین گفت کشورهایی که دنبال معافیت هستند بایستی بسیار بیشتر از قبل خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

وی همچنین درباره نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت با افت تولید و صادرات ایران گفت که نباید نگران بود و قیمت‌ها همین حالا افزایش یافته است.

قیمت نفت از زمان خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت امسال افزایش یافته و هم اکنون بالای ۸۰ دلار معامله می‌شود که بالاترین رقم طی چهار سال گذشته است. اما ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی است که قیمت نفت در سال آینده با اوج‌گیری تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشورها کاهش خواهد یافت.

رویترز می‌نویسد که تحریم‌های آمریکا احتمالا صادرات نفت ایران را تا دو سوم کاهش خواهد داد.

ایران سال گذشته روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کرد که بنابر ارزیابی سازمان‌های بین‌المللی این رقم در ماه گذشته به ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافته و این کاهش کماکان ادامه دارد.

۱۳ آبان تحریم‌‌های فرامرزی آمریکا علیه صادرات نفت ایران به اجرا در می‌آید. در همین حال اتحادیه اروپا در تلاش است سازوکاری ایجاد کند که ایران قادر به دریافت پول نفت خود باشد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که مشتریان ایران بایستی نهایتا کل خرید نفت از این کشور را متوقف کنند. «فکر نمی‌کنم تا ماه آینده کل صادرات نفت ایران به صفر برسد، اما نهایتا این کار انجام خواهد شد».

وی درباره تاثیر تحریم‌ها علیه تهران گفت که این تاثیر با خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران بسیار چشمگیر خواهد بود.

آقای منوچین گفت که آمریکا شروع به ارزیابی تاثیر تحریم‌ها کرده و با عملی شدن تحریم‌های نفتی، تاثیر آن بر اقتصاد ایران بسیار بیشتر آشکار خواهد شد و اقتصاد ایران در دو سال آینده با چالش مواجه خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال آینده میلادی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد. تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری کمی بالاتر از ۴۰۰ میلیارد دلار بود.

آقای منوچین همچنین گفت که آمریکا در حال رایزنی با سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) است تا دسترسی ایران به این سیستم قطع شود.

در دور گذشته تحریم‌ها نیز آمریکا سوئیفت را مجبور به قطع ارتباطات با ایران کرد. مقر این سازمان در بلژیک است و در دور قبلی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا نیز همپای آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده بود.

اگرچه آمریکا اکثریت هیات مدیره سوئیفت را در اختیار ندارد، اما می‌تواند با تهدید به تحریم این نهاد بین‌المللی، رابطه آن با ایران را قطع کند.

منوچین گفت که مطمئنا تحریم‌های آمریکا انتقالات مالی به هر طریق، چه سوئیفت و چه خارج از آن را هدف قرار خواهد داد. وی گفت هدف آمریکا این است که مطمئن شود تحریم‌ها عمل می‌کنند.

به گفته وی، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اکنون به سرعت بانک‌هایی که برای نقل‌وانتقالات مالی در زمینه کالاهای انسان‌دوستانه اجازه خواهند داشت را شناسایی می‌کند.

آمریکا می‌گوید که نمی‌خواهد تحریم‌ها، مردم ایران و مسائل انساندوستانه را هدف قرار دهد.

منابع: رویتز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG