لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

سفیر آمریکا: سازوکار ویژه اروپا برای حفظ برجام کار نخواهد کرد


گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا
گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا

گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه گفته است، سازوکار ویژه‌ کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، نتیجه بخش نخواهد بود چرا که شرکت‌ها و موسسات تجاری بین‌المللی با آن همکاری نخواهند کرد.

آقای سوندلند در مصاحبه با «یورو نیوز» گفته است که با رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران و تلاش‌های این اتحادیه برای حفظ برجام موافق نیست.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا گفته است: سازوکار ویژه‌ای که قرار است برای دور زدن تحریم‌های (آمریکا) به اجرا گذاشته شود به یک دلیل ساده کار نخواهد کرد، برای این که اکثر شرکت‌ها از این سازوکار استفاده نخواهند کرد. آنها با یک انتخاب رو به رو هستند. آنها می‌توانند با آمریکا تجارت کنند. آنها می‌توانند با ایران و از طریق این سازوکار تجارت کنند. اما آنها نمی‌توانند همزمان با دو کشور تجارت داشته باشند.

وی اضافه کرده است، تاکنون بسیاری از شرکت‌ها تصمیم درستی اتخاذ کرده‌اند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، و بازگشت تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ اروپایی ایران را ترک کردند.

قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ۱۴ آبان آغاز شوند.

این در حالی است که پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و ایران دوم مهرماه از ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ توافق هسته‌ای خبر داده بودند.

قرار است این سازوکار در جریان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت و تبادلات مالی و بانکی با تهران را امکان‌پذیر کند.

برپایی «نهاد مالی ویژه» برای ادامه داد و ستد با ایران پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی واشینگتن، پیشتر نیز مطرح شده بود.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، ارزش پول ملی ایران در مقابل نرخ انواع ارزهای خارجی به شدت سقوط کرده است.

برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، نیز در گفت وگو با یورونیوز در خصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا بر مردم گفته است: «رژیم ایران باعث این رنج‌هاست نه تحریم‌های ایالات متحده. این روایتی است که رژیم ایران می‌خواهد شما آن را باور کنید اما هیچ دلیلی ندارد. این امر فقط به رژیم اجازه می‌دهد که تقصیر خود را در ۳۹ سال فساد و مدیریت بد و ماجراجویی‌های خشونت‌بار خود در خاورمیانه و فراتر از آن به گردن دیگری بیاندازد.»

وی اضافه کرده است: «قربانیانی که طولانی‌ترین رنج را از رژیم ایران متحمل شده‌اند مردم ایران هستند. این دیکتاتوری مذهبی ۳۹ سال است که مردم خود را با فریب تاراج می‌کند. همین الان در ایران در ده‌ها شهر اعتراض برپا است، معلمان و رانندگان کامیون اعتصاب کرده‌‌اند.»

این در حالی است که روز چهارشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تحریم های آمریکا را «توهین آشکار ایالات متحده به ساز و کارهای حقوقی و بین المللی و ناشی از کینه‌ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران» دانست.

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های یورو نیوز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG