لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۲

استرالیا: حمایت خود از برجام را بررسی و بازبینی می‌کنیم


موریسون
موریسون

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، صبح سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه گفته دولت او حمایت از توافق اتمی با ایران را مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهد.

آقای موریسون گفته هدف از این بازبینی این است که مشخص شود آیا «سیاست‌های فعلی برای رسیدن به هدف مناسب هستند یا نه». این اظهارات هم‌زمان با گفته‌های نخست‌وزیر استرالیا در مورد احتمال انتقال سفارت‌خانه آن کشور در اسرائیل، از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس، مطرح شده‌است.

دفتر نخست‌وزیر استرالیا نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفته است «استرالیا قصد دارد بدون پیش‌داوری رویکرد خود در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مرور و بازبینی کند، تا مشخص شود آیا سیاست‌های فعلی ما برای رسیدن به مقصود مناسب هستند یا نه».

در ادامه بیانیه آمده است «هدف از این بازبینی این است که روشن شود آیا این برنامه (توافق اتمی با ایران) بهترین ابزار برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی در مورد بلندپروازی‌های اتمی ایران است یا نه».

دولت اسرالیا می‌گوید در ماه دسامبر (دو ماه دیگر) نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می‌کند.

این اظهارات در حالی‌ست که ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا، دو هفته پیش در سخنرانی خود در مجمع همگانی سازمان ملل، بر حمایت دولتش از توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده بود.

خانم پین گفته بود «استرالیا تا زمانی‌که ایران به تعهدات خود عمل کند، از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کند. پابرجا ماندن کنترل برنامه هسته‌ای ایران به سود منافع جمعی ما است».

دونالد ترامپ، از منتقدام سرسخت توافق اتمی، دولت خود را در بهار گذشته از این توافق خارج کرد، دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران را در مرداد ماه بازگرداند و قصد دارد دور دوم تحریم‌ها را نیز در آبان ماه بازگرداند.

مایکل پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا در جریان یک سخنرانی گفته است دولت ترامپ دست به «کارزاری تاریخی و بین‌المللی» برای وارد آوردن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی زده‌است.

ایالات متحده می‌گوید ایران باید رفتار خود را تغییر دهد و پای میز مذاکره برای توافقی تازه بازگردد. رئیس‌جمهوری ایران اما می‌گوید هدف ایالات متحده ایجاد «جنگ روانی و اقتصادی» برای تغییر رژیم ایران «از طریق مشروعیت‌زدایی» از آن است.

طرف‌های دیگر توافق اتمی، یعنی سه قدرت اروپایی، آلمان، فرانسه و بریتانیا، اتحادیه اروپا، نیز روسیه و چین در توافق اتمی با ایران باقی مانده‌اند.

دولت استرالیا در بیانیه روز سه‌شنبه خود گفته این کشور «متعهد به تعامل سازنده با ایران» است.

از دیگر مسائلی که در سخنان نخست‌وزیر استرالیا و در بیانیه منتشرشده توسط دولت آن کشور در روز سه‌شنبه مطرح شده، موضوع سفارت‌خانه آن کشور در اسرائیل است. اسکات موریسون گفته کانبرا در حال سبک‌وسنگین کردن گزینه انتقال سفارت خود از تل‌آویو به اورشلیم/بیت‌المقدس است.

رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ آذر، به رغم مخالفت‌های بسیاری از متحدانش در منطقه و غرب، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اما این کار اقدامی «تاریخی» توصیف کرده گفته «گام مهمی در مسیر صلح است».

دولت استرالیا روز سه‌شنبه گفته به موضوع تشکیل دو کشور متعهد است و تصمیم نهایی در این مورد بستگی به پیامدهای آن برای منافع ملی آن کشور دارد.

دفتر نخست‌وزیر استرالیا، اس‌بی‌اس، رویترز|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG