لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

تاکید پومپئو بر حمایت از اسرائیل در جریان مقابله با نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه


جنگنده اف-۱۵ ارتش اسرائیل
جنگنده اف-۱۵ ارتش اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل حق دارد از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کند و «این یعنی ما تا هر زمانی که تهدیدهای ناشی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه [علیه اسرائیل] وجود داشته باشد، از این‌که اسرائیل آن‌ها را هدف قرار دهد حمایت می‌کنیم».

مایکل پومپئو، در جریان نشستی با یک گروه حامی دولت اسرائیل در واشینگتن، تاکید کرده دولت ترامپ دست به «کارزاری تاریخی و بین‌المللی» برای وارد آوردن فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی زده‌است.

پومپئو در جمع اعضای «بنیاد یهودی برای امنیت ملی آمریکا» (ج‌ی‌ن‌س‌ا) می‌گوید: بشار اسد به خاطر کمک‌های روسیه و ایران و برخی دیگر بازیگران منطقه‌ای موفق شده خود را بر سوریه مسلط کند. داعش هنوز به‌طور کامل نابود نشده است، و این تغییرات در شرایط، سبب شده تا لزوم بازنگری سیاست‌های آمریکا در سوریه احساس شود.

به گفته وزیر خارجه آمریکا نابودی داعش همچنان مهم‌ترین هدف آمریکا است؛ در عین حال باید برای بحران سوریه راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز پیدا کرد و تمامی ایرانی‌ها و نیروهای مورد حمایت ایران باید از سوریه خارج شوند.

دیپلمات ارشد دولت ترامپ می‌گوید «اگر دولت سوریه این اطمینان را ایجاد نکند که تمامی نیروهای مورد حمایت ایران از آن کشور خارج شده‌اند، یک دلار هم از آمریکا برای بازسازی سوریه دریافت نخواهد کرد».

دولت ترامپ در کنار دولت اسرائیل بارها تاکید کرده‌اند که تمامی نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی باید از سوریه خارج شوند. ایران در کنار روسیه، دو کشور اصلی حامی بشار اسد، می‌گویند به درخواست دولت مرکزی سوریه و برای «نبرد با تروریسم» وارد این کارزار نظامی شده‌اند. جمهوری اسلامی خروج از سوریه به‌خاطر فشارهای آمریکا و اسرائیل را رد کرده و می‌گوید چنین خواسته‌ای باید از سوی دولت بشار اسد مطرح شود.

دولت اسرائیل و رهبران آن، در صدر آن‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در موارد مختلف گفته‌اند حضور و گسترش نفوذ ایران در نزدیکی مرزهای خود را «تهدید» امنیتی عمده‌ای می‌دانند و تحت هیچ شرایطی با آن کنار نمی‌آیند.

در ماه‌های گذشته اسرائیل به ده‌ها هدف «ایرانی سوری» حمله کرده‌است؛ از «زرادخانه‌های» ادوات نظامی تا «کاروان‌های حمل سلاح». در موارد اندکی حتی این حملات به‌صورت رسمی از سوی اسرائیل تائید شده‌اند که معمولا رویه دولت آن کشور نیست.

با این حال، پس از سرنگونی یک هواپیمای نظامی روسیه در سوریه در گرماگرم حملات هوایی به اهدافی در لاذقیه، ماجرا ابعاد تازه‌ای نیز به خود گرفته‌است. هواپیمای روسی اشتباها هدف پدافند هوایی سوریه قرار گرفت؛ مسکو اما انگشت اتهام را به‌سوی اسرائیل گرفت و گفت آن کشور را مقصر اصلی می‌داند.

پس از آن بود که روسیه، برخلاف سیاست گذشته خود، سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را در سوریه مستقر کرد. نخست‌وزیر اسرائیل، نیز ۱۵ مهر ماه در نشست هیئت دولت خود از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، «در آینده نزدیک» خبر داده و گفته‌است این دیدار «برای ادامه هماهنگی‌های مهم امنیتی میان ارتش‌های دو کشور» انجام می‌شود.

یوتیوب، وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG