لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

رئیس جمهور اسرائیل: اهریمنِ ایرانی باید گرسنگی بکشد، نه اینکه او را تغذیه کرد


رئوون ریولین، رییس جمهوری
رئوون ریولین، رییس جمهوری

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به اورشلیم سفر کرده است، روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر با پیش از دیدار با نخست وزیر اسرائیل با رئوون ریولین، رییس جمهوری این کشور ملاقات کرد. در این دیدار رئیس جمهوری اسرائیل از از صدر اعظم آلمان بخاطر سازوکاری که کشورهای گروه ۴+۱ با ایران بر سر دور زدن تحریم های آمریکایی ایجاد کرده اند، شدیدا انتقاد کرد.

اشاره آقای ریولین به توافق هفته گذشته وزیران خارجه ایران، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در دیدار آنها در نیویورک، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

به گفته رئوون ریولین، «تنها راه حفظ ثبات خاورمیانه این است که اهریمنِ ایرانی باید گرسنگی بکشد نه اینکه او را تغذیه کرد.»

صدراعظم آلمان به رییس جمهوری اسرائیل پاسخ داد که «هدف مان در توقف طرح های هسته ای ایران مشترک است اما سئوال در اینجاست که این کار را باید با حفظ توافق هسته ای انجام داد یا با تحریم؟».

این در حالی است که خانم مرکل سپس در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت دو کشور بر سر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد اشتراک نظر دارند اما در چگونگی رسیدن به این هدف متفاوت فکر می‌کنند.

خانم مرکل در این نشست خبری با تأکید بر اینکه «ما کاملاً متقاعد شده‌ایم و قویاً با اسرائیل هم‌نظریم که باید همه کاری کرد تا ایران از دستیابی به سلاح اتمی بازداشته شود»، گفت: «آنچه باعث می‌شود همیشه متحد نباشیم مسیر رسیدن به این هدف است».

صدراعظم آلمان همچنین بار دیگر حضور نظامی ایران در سوریه و لبنان را تهدیدی برای اسرائیل خواند.

بنیامین نتانیاهو نیز در این نشست خبری گفت: «ایران باید از سوریه بیرون برود و اسرائیل هر کاری برای دفاع از خود انجام می‌دهد تا مانع از به ثمر رسیدن تلاش‌های ایران در لبنان و سوریه علیه اسرائیل شود».

از آغاز صدارت خانم مرکل در آلمان، دیدارهای منظمی بین مقام‌های ارشد دو کشور انجام شده و دیدار روز پنجشنبه صدراعظم آلمان سومین دیدار رهبران دو کشور ظرف کمتر از ۱۰ ماه اخیر به شمار می‌رود.

پیش از برگزاری نشست خبری مشترک، رهبران دو کشور گفت‌وگویی ۷۵ دقیقه‌ای داشتند.

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری مشترکش با صدر اعظم آلمان گفت: «همه کشورها باید دست در دست هم بگذارند تا فعالیت‌های تروریستی ایران را در جهان خنثی کنند».

نخست‌وزیر اسرائیل که هفته گذشته در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از سیاست «مماشات» قدرت‌های اروپایی با ایران انتقاد کرده بود، در این نشست خبری نیز بار دیگر هشدار داد: اروپا نباید ایران را از نظر مالی تغذیه کند.

آقای نتانیاهو ضمن هشدار نسبت به «افزایش تجاوزگری‌های ایران حتی در اروپا» گفت: این مسأله پس از برجام تشدید شد که «میلیاردها دلار به ماشین جنگی رژیم ایران واریز شد».

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه ۹۴ منعقد شد اما اردیبهشت امسال دونالد ترامپ خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد.

پنج کشور دیگر گفته‌اند تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند در این توافق می‌مانند و در حال حاضر مذاکراتی برای حفظ توافق هسته‌ای بین ایران و سه کشور اروپایی، از جمله آلمان، در جریان است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست خبری روز پنج‌شنبه همچنین گفت که از شنیدن خبر استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک «خوشنود شده است».

دادگاهی در آلمان با استرداد یک دیپلمات ایرانی که متهم به دست‌داشتن در برنامه‌ریزی برای حمله به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس است، موافقت کرد.

در جریان تحقیقات مشترک آلمان، بلژیک و فرانسه برای رسیدگی به اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس»، یک دیپلمات ایرانی به نام اسدالله اسدی که در سفارت ایران در وین کار می‌کرد نیز اوایل ماه ژوئیه در آلمان بازداشت شد و بتازگی دادگاهی در آلمان با استرداد او به بلژیک موافقت کرد.

ایران این اتهام را بشدت رد کرده و آن را «عملیاتی پلید» برای «دادن نشانی غلط» خوانده است.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این گفته بود که سازمان اطلاعاتی کشورش، موساد، در خنثی کردن طرح حمله به همایش پاریس سهیم بوده است.

سفر آنگلا مرکل به اسرائیل از شامگاه چهارشنبه آغاز شد و مراسم رسمی استقبال از او و بازدیدش از موزه هولوکاست اورشلیم از صبح پنج‌شنبه آغاز شد.

XS
SM
MD
LG