لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

آلمان اجازه استرداد دیپلمات ایرانی مظنون را به بلژیک صادر کرد


دادگاهی در آلمان با استرداد یک دیپلمات ایرانی که متهم به دست‌داشتن در برنامه‌ریزی برای حمله به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس است، موافقت کرد.

این دیپلمات اسدالله اسدی نام دارد که در سفارت ایران در وین کار می‌کرد و اوایل ماه ژوئیه سال جاری برای تحقیقات مشترک در آلمان، بلژیک و فرانسه درباره این پرونده در ایالت بایرن آلمان بازداشت شد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه (۹ مهر) نوشته که دادگاهی در شهر بامبرگ اعلام کرده که در جلسه روز ۲۷ سپتامبر خود با انتقال آقای اسدی به بلژیک موافقت کرده است.

بر اساس بیانیه دادگاه، وی از آن رو که در خارج از کشور محل خدمت خود (اتریش) و در مرخصی به سر می‌برده، نمی‌تواند از مصونیت دیپلماتیک استفاده کند.

دولت اتریش اندکی پس از بازداشت اسدی در آلمان به طور رسمی از تهران خواسته بود مصونیت دیپلماتیک این دیپلمات را لغو کند.

«اسدالله اسدی» متهم است که در ماه مارس سال جاری «حمله انفجاری» به همایش مجاهدین خلق را به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده بود. این زوج نیز بازداشت شده‌اند.

همایش سازمان مجاهدین خلق روز شنبه ۳۰ ژوئن در نزدیکی پاریس با حضور ۲۵ هزار نفر تشکیل شد.

از جمله سخنرانان این مراسم، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

شش نفر در این ارتباط در بلژیک، فرانسه و آلمان بازداشت شدند که مدتی بعد اعلام شد دو نفر از آنها آزاد شده‌اند.

دادستانی آلمان اسدی را مامور امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرده که برای حمله به گردهمایی یادشده، به زوج ایرانی بازداشت‌شده در بلژیک دستور داده است.

بلژیک در ماه ژوئیه درخواست استرداد اسدی و یک ایرانی بازداشت‌شده دیگر به نام «مرهاد آ.» را مطرح کرده بود.

پلیس بلژیک، «مرهاد آ.» را «همدست» زن و شوهر ایرانی بازداشت‌شده می‌داند که هنگام بازداشت در این کشور، از کیف آنها۵۰۰ گرم ماده و چاشنی مواد منفجره کشف شده بود.

هویت زوج ایرانی نیز «امیر س.» و «نسیمه ن.» عنوان شده است. امیر، نسیمه و مرهاد دارای تابعیت بلژیکی هستند.

وب‌سایت سازمان مجاهدین خلق نیز نوشته که دستگیرشدگان «خود را هوادار مجاهدین جا زده بودند» و هویت آنها «امیر سعدونی» و «نسین نومنی» است.

وزارت خارجه ایران با رد این موضوع، اعلام کرده که «عملیاتی پلید» برای «دادن نشانی غلط» در این زمینه علیه جمهوری اسلامی و همزمان با افزایش تنش‌ها میان این کشور و آمریکا طراحی شده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید افراد بازداشت‌شده در بلژیک خود از «اعضای» سازمان مجاهدین خلق هستند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به نام اسدالله اسدی، درباره سه فرد بازداشت‌شده دیگر گفته است: «طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذیصلاح ایران آمادگی دارند تا با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور، همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»

منابع: خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG