لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

اعتراض ایران به اخراج دو تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی از هلند


بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران اخراج دو تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در هلند را «غیرسازنده»، «غیردوستانه»، «غیرمنطقی» و «فاقد وجاهت قانونی» خواند و خبر داد که این وزارتخانه پس از این اتفاق سفیر هلند را احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، روز شنبه، ۱۶ تیر، اعلام کرد که دستیار وزیر خارجه ایران «بلافاصله» پس از این اتفاق، سفیر هلند را احضار و اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این عمل «غیردوستانه» ابلاغ کرده است.

وی تاکید کرد: «همانگونه که قبلاً نیز به نماینده دولت پادشاهی هلند ابلاغ شد، جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای عمل متقابل محفوظ می‌‌‌دارد».

سرویس اطلاعات و امنیت هلند روز جمعه، ۱۵ تیر، خبر داده بود که دو تن از کارکنان سفارت ایران در هلند حدود یک ماه پیش از این کشور اخراج شده‌اند.

هولبرت بِریده‌مَیِر، سخنگوی سرویس اطلاعات و امنیت هلند، دلیل این اقدام را ذکر نکرده و افزوده بود که این سازمان «متأسفانه نمی‌تواند» در این مورد اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

بر اساس سخنان روز شنبه آقای قاسمی مشخص می‌شود که وزارت خارجه ایران در خرداد ماه سفیر هلند را احضار کرده اما گزارشی در این باره منتشر نکرده بود.

بهرام قاسمی در این باره هم‌چنین اظهار داشت: «انتظار داریم مقامات این کشور، به جای ایراد اتهامات ناوارد و ناروا به دیگران، به تعهدات بین‌المللی خود در قبال دستگیری و محاکمه عناصر تروریستی که حتی از سوی پلیس اینترپل هم برای آنها اخطار قرمز صادر شده است، عمل کرده و درخصوص پناه دادن به اعضای تروریست و جنایتکار گروهک منفور منافقان که دست آنان به خون مردم ایران آلوده است، توضیح دهد.»

اخیراً رسانه‌های هلند از ارتباط یک شهروند ایرانی که در سال ۲۰۱۵ در خیابان‌های هلند ترور شده بود با سازمان مجاهدین خلق خبر داده‌اند.

در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) فردی به نام علی معتمد در شهر آلمیره هلند در خیابان توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

در این رابطه خردادماه امسال دادگاه دو فرد مظنون به قتل او برای نخستین بار در شهر لِیلی‌اِستاد هلند برگزار شد و رسانه‌های هلندی نوشتند که علی معتمد «به احتمال قریب به یقین» همان محمد رضا کلاهی صمدی، عضو سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی است.

در آن انفجار که در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ رخ داد تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، کشته شدند.

دادگاه مظنونان قتل علی معتمد (یا به قولی رضا کلاهی صمدی) قرار است در اوت سال جاری به کار خود ادامه دهد.

بنا به گزارش رسانه‌های هلندی، «دو متهم ۲۸ ساله و ۳۵ ساله» این پرونده از «بزهکاران باسابقه» در هلند هستند.

۱۷ آبان‌ماه سال گذشته نیز یک شهروند ایرانی به نام احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش آزادی‌بخش الاحواز»، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

خبر اخراج دو تن از کارکنان سفارت ایران در هلند همچنین پس از آن منتشر می‌شود که اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت جمهوری اسلامی در وین، در روزهای گذشته در آلمان، در ارتباط با پرونده قصد حمله به محل برگزاری نشست شورای ملی مقاومت بازداشت شد.

دستگیری اسدالله اسدی پس از بازداشت یک زوج ایرانی رخ داد که در خودروی‌شان نیم کیلوگرم ماده منفجره کشف شد. افراد دیگری نیز در ارتباط با این پرونده در بلژیک و فرانسه بازداشت شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

در همین حال، وزارت خارجه ایران از احضار سفیران آلمان، بلژیک و فرانسه در اعتراض به نشست مجاهدین خلق و دستگیری دیپلمات ایرانی خبر داده و پرونده دیپلمات و مواد منفجره را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا توصیف کرده‌است.

با استفاده از خبرگزاری ایرنا،وب سایت زیتون و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG