لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۶

صدراعظم اتریش خواستار همکاری روحانی در پرونده دیپلمات ایرانی شد


کنفرانس خبری سباستین کورتز صدراعظم اتریش و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در وین
کنفرانس خبری سباستین کورتز صدراعظم اتریش و حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در وین

صدراعظم اتریش از رئیس‌جمهوری ایران خواست که برای «شفافیت کامل» در مورد اتهام دخالت دیپلمات ایرانی در پرونده اقدام برای بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق، با دولت اتریش همکاری کند.

حسن روحانی در آخرین روز از سفر اروپایی خود روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار، مقام‌های دو کشور محورهای مذاکرات خود را برای خبرنگاران تشریح کردند.

صدراعظم اتریش درباره اسدالله اسدی دیپلمات سفارت ایران در اتریش که به اتهام مشارکت در اقدام ترویستی از سوی پلیس آلمان دستگیر شده، گفت: «ما انتظار شفافیت کامل داریم و مایلم که از شما آقای رئیس‌جمهوری تشکر کنم که به ما اطمینان دادید برای شفاف‌سازی کمک خواهید کرد».

اسدالله اسدی روز یکشنبه در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان دستگیر شد. دستگیری او پس از بازداشت یک زوج ایرانی صورت گرفت که در خودروی‌شان نیم‌ کیلوگرم ماده منفجره کشف شد. بلژیک خواستار استرداد این دیپلمات از آلمان شده است.

پلیس بلژیک اسدالله اسدی را متهم کرده که در توطئه برای بمبگذاری در نشست سالانه مجاهدین خلق مشارکت داشته است.

محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران، که حسن روحانی را در سفر به اتریش همراهی می‌کند در صفحه توئیتر خود در واکنش به این دستگیری نوشته بود: «ایران... آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذینفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند».

رئیس‌جمهوری ایران در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود اشاره‌ای به موضوع دیپلمات ایرانی نکرد و خبرنگاران نیز اجازه نیافتند از سباستین کورتز و حسن روحانی پرسش کنند.

وزارت خارجه اتریش روز دوشنبه، هنگامی که حسن روحانی در سوئیس بود، سفیر ایران را برای توضیح درباره اقدام دیپلمات ایرانی احضار کرد.

این وزارتخارجه روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به خاطر حکم جلب اروپایی، این کشور ظرف ۴۸ ساعت مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی را سلب می‌کند.

در همین حال خبرگزاری‌ ایسنا و تسنیم روز چهارشنبه با انتشار تصاویری، هویت متهمان بازداشت‌شده در بلژیک را «امیر سعدونی» و «نسیمه نعامی» معرفی کرده‌اند. در تصاویری که این خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند امیر سعدونی در کنار مقام‌‌‌های ارشد سازمان مجاهدین خلق و میتنگ‌های آنها دیده می‌شود.

با این حال سایت مجاهدین خلق نوشته است امیر سعدونی و نسیم نعامی که در شهر آنتورپ بلژیک دستگیر شده‌اند، «خود را هوادار مجاهدین جا زده‌اند».

ارگان خبری مجاهدین خلق می‌افزاید اسدالله اسدی از سال ۱۳۹۳ «رئیس ایستگاه اطلاعاتی» حکومت در سفارت ایران در وین بوده و «او دستور نهایی حمله به گردهمایی ۹ تیر را به تروریست‌ها ابلاغ کرده بود».

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه در مطلبی ضمن اشاره به فعالیت‌های «تروریستی» گذشته ایران در اروپا و دیگر نقاط جهان، نوشت دیپلمات‌ها و مقام‌های امنیتی فرانسه درباره این موضوع «بسیار محتاطانه» عمل می‌کنند و بسیاری از آنها نیز به خاطر «حساسیت شدید» پرونده و «روشن نبودن» موضوع از گفت‌وگو با این خبرگزاری خودداری کرده‌اند.

احضار سفیران آلمان، بلژیک و فرانسه

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که سفیران فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) در اعتراض به دستگیری دیپلمات ایرانی و نشست سازمان مجاهدین خلق به وزارت خارجه احضار شده‌اند.

به گفته وی، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه مراتب اعتراض شدید ایران را به کاردار آلمان و سفیر فرانسه اعلام کرده است.

آقای عراقچی، این پرونده را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا خوانده و گفته است این پرونده یادآور خودسوزی اعضای سازمان مجاهدین خلق هنگام دستگیری مریم رجوی رهبر سازمان در پاریس است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود مدیرکل اروپای این وزارتخانه نیز مراتب اعتراض تهران نسبت به درخواست انتقال دیپلمات ایرانی از آلمان را به سفیر بلژیک ابلاغ کرده است.

با استفاده از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه، ارگان خبری سازمان مجاهدین خلق، ایلنا و ایسنا/ح.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG