لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۷

یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با «تلاش برای حمله» به همایش مجاهدین خلق بازداشت شد


نمای عمومی از همایش اخیر شورای ملی مقاومت در حومه پاریس
نمای عمومی از همایش اخیر شورای ملی مقاومت در حومه پاریس

همزمان با اعلام خبر بازداشت یک زوج ایرانی‌تبار به ظن «طراحی حمله» به همایش شورای ملی مقاومت در حومه پاریس، دادستانی فدرال بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی نیز در آلمان به اتهام ارتباط با آنها دستگیر شده است.

به نوشته بیانیه دادستانی فدرال بلژیک که به دست رادیو فردا رسیده است، این دیپلمات در سفارت ایران در اتریش کار می‌کند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اتریش روز سه‌شنبه با احضار سفیر ایران در وین، رسماً از تهران خواست تا مصونیت دیپلماتیک این دیپلمات را لغو کند.

خبرگزاری‌ها جزئیات بیشتری درباره هویت این دیپلمات ایرانی منتشر نکرده‌اند ولی دادستانی بلژیک هویت وی را «اسدالله. ای»، ۴۷ ساله، اعلام کرده است.

در این ارتباط، یکی از خبرنگاران روزنامه آلمانی «بیلد» در توئیتی نوشت که دیپلمات ایرانی، ماده انفجاری کشف شده از سوی پلیس را به دستگیرشدگان تحویل داده است.

در بیانیه دادستانی بلژیک به این موضوع اشاره نشده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کارکنان سفارت ایران در وین به این رسانه گفته‌اند که سفیر ایران در دسترس نیست تا در این مورد اظهارنظر کند.

خبر دستگیری این دیپلمات ایرانی پیش از سفر حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری ایران، به اتریش اعلام شده است. آقای روحانی روز دوشنبه ۱۱ تیر، برای دیداری دو روزه وارد سوئیس شد. او سپس در روز چهارشنبه ۱۳تیر، به اتریش خواهد رفت.

ساعتی پیش از اعلام خبر دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان، دادستانی بلژیک گفته بود که دو ایرانی‌تبار به ظن طرح‌ریزی برای حمله به همایش شورای ملی مقاومت در پاریس بازداشت شده‌اند. این همایش روز نهم تیر در حومه پاریس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، هر دو مظنون روز شنبه به دست مأموران پلیس بلژیک بازداشت شده‌اند و از آنان ۵۰۰ گرم ماده منفجره دست‌ساز کشف شده است. همچنین یک دستگاه انفجاری در خودوری این دو مظنون پیدا شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در همین ارتباط، از این زوج مظنون با نام‌های «امیر. س» و «نسیمه.ن» نام برده که هر دو تابعیت بلژیک دارند. به نوشته بیانیه دادستانی بلژیک، این دو که ۳۸ و ۳۳ ساله هستند، ایرانی‌تبارند.

به نوشته بیانیه دادستانی بلژیک، دستور دستگیری این دو از سوی قاضی تحقیقات شهر آنتورپ صادر شده است. دستگیرشدگان به تلاش برای قتل و حمله تروریستی متهم شده‌اند.

در این میان، به نوشته وبسایت سازمان مجاهدین خلق، دستگیرشدگان «خود را هوادار مجاهدین جا زده بودند».

این سازمان هویت این افراد را «امیر سعدونی» و «نسین نومنی» معرفی کرده است.

جزئیات بیشتر درباره دستگیری‌ شماری از ایرانی‌ها در اروپا در گفت‌وگو با حبیب حسینی‌فرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

به نوشته بیانیه دادستانی بلژیک، سه تن دیگر در فرانسه بازداشت شده‌اند که دو تن از آنها پس از بازجویی آزاد شدند. هویت فرد سوم که در بازداشت به سر می‌برد،‌ «مرهاد. ای» ۵۵ ساله، اعلام شده است.

این گزارش حاکی است که پلیس پنج خانه را در پنج منطقه بلژیک بازرسی کرده است. با این همه،‌ نتایج بازرسی‌ها از سوی دادستانی بلژیک اعلام نشده است.

در بیانیه دادستانی بلژیک گفته شد که دستگیری‌ها با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی بلژیک، فرانسه و آلمان انجام شده‌اند و این موضوع «جلوگیری از حمله تروریستی»‌ را ممکن کرد.

از سوی دیگر،‌ شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، در توئیتی از پلیس و افسران اطلاعاتی این کشور تشکر کرد و نوشت: «یک بار دیگر، همکاری خوب بین کشورها نتیجه داد».

اتهام به ایران برای طراحی حمله به نشست پاریس

دبیرخانه شورای ملی مقاومت روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفته که «توطئه دیکتاتوری تروریستی حاکم بر ایران برای حمله تروریستی» به نشست این گروه در پاریس «در هم شکسته شده» و اینکه «نسیمه.ن» در سال ۲۰۰۹ میلادی از ایران به بلژیک آمده بود.

این تشکیلات سیاسی می‌گوید که پیش از این درباره «آماده‌سازی‌های تروریستی»‌ از سوی دیپلمات‌ها و نیروهای وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه پاسداران هشدار داده بود.

نشست سالانه شورای ملی مقاومت روز شنبه در حومه پاریس برگزار شد و شماری از سیاستمداران و مقام‌های پیشین آمریکا، اروپا و چند کشور منطقه در آن سخنرانی کردند.

از جمله سخنرانان این مراسم، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا بود که در سخنرانی خود از جمله گفت: «ایالات متحده بر فشارهای خود بر رژیم ایران تا فروپاشی آن ادامه خواهد داد و اکنون به طور واقع‌بینانه می‌توان پایان ‌رژیم ایران را شاهد بود».

محور اصلی همایش پاریس، اعتراض‌های گسترده در ایران بود که شرکت‌کنندگان در نشست، آن را «نشانه سقوط جمهوری اسلامی در آینده نزدیک» دانستند.

همچنین، وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی ایران، پیامدهای خروج آمریکا از برجام و نقش اروپا در رابطه با اروپا از جمله موارد مطرح شده دیگر در این همایش بود. سازمان مجاهدین خلق خود را گزینه‌ای برای جایگزینی حکومت جمهوری اسلامی می‌داند.

در مورد این همایش، شاهین قبادی سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، به رادیو فردا گفت که سخنرانان نشست پاریس، بر «اقدام قاطع در برابر حکومت جمهوری اسلامی» تأکید کردند.

خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG