لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۹

اتریش از دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده سلب مصونیت می‌کند


نشست مجاهدین خلق در پاریس
نشست مجاهدین خلق در پاریس

دولت اتریش از دیپلمات ایرانی که به اتهام ارتباط با تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق دستگیر شده بود، سلب مصونیت دیپلماتیک می‌کند.

این تصمیم یک روز پیش از سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به اتریش اتخاذ شده است.

وزارت خارجه اتریش روز سه‌شنبه ۱۲ تیر اعلام کرد، «از این دیپلمات ایرانی به خاطر حکم جلب اروپایی ظرف ۴۸ سلب (مصونیت) دیپلماتیک خواهد شد.»

وزارت خارجه اتریش همچنین گفته است روز دوشنبه سفیر ایران را به خاطر دستگیری این دیپلمات ایرانی احضار کرده است.

دولت اتریش با احضار سفیر ایران در وین، رسماً از تهران خواسته بود تا مصونیت دیپلماتیک این دیپلمات را لغو کند.

دادستانی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که دو ایرانی‌تبار به ظن طرح‌ریزی برای حمله به همایش شورای ملی مقاومت در پاریس بازداشت شده‌اند. این همایش روز شنبه نهم تیر، در حومه پاریس برگزار شد.

همزمان با اعلام خبر بازداشت این زوج، دادستانی فدرال بلژیک هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام ارتباط با آنها دستگیر شده است. هویت این دیپلماتیک «اسدالله ا.» ۴۷ ساله معرفی شده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه، در مطلبی ضمن اشاره به فعالیت‌های «تروریستی» گذشته ایران در اروپا و دیگر نقاط جهان، نوشته است دیپلمات‌ها و مقام‌های امنیتی فرانسه درباره این موضوع «بسیار محتاطانه» عمل می‌کنند و بسیاری از آنها نیز به خاطر «حساسیت شدید» پرونده و «روشن نبودن» موضوع از گفت‌وگو با این خبرگزاری خودداری کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین زمان‌ وقوع این رویداد را قابل توجه ارزیابی کرده که همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا برای حفظ برجام است.

واکنش وزارت خارجه ایران به بازداشت دیپلمات

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه درباره بازداشت دیپلمات ایرانی در وین گفت که سازمان مجاهدین خلق «پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تأثیرگذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش نمایند.»

بهرام قاسمی افزود: «جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌است هرگونه خشونت و اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان و در هر شکل آن را محکوم و مردود می‌داند طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند تا با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورد.»

سازمان مجاهدین خلق هنوز واکنشی به این اتهامات وزارت خارجه ایران نداشته است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رویترز و مهر / ح.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG