لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۶

برجام، محور اصلی گفت‌وگوهای حسن روحانی در سوئیس و اتریش


حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۱ تیرماه وارد زوریخ شد و مورد استقبال قرار گرفت. بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام از محورهای عمده مذاکرات رئیس‌جمهوری ایران با مقام‌های سوئیسی و اتریشی خواهد بود.

همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا، رسانه‌ها از دستگیری یک دیپلمات ایرانی خبر دادند که متهم است با دو ایرانی که ظن آن می‌رود تلاش داشتند تا به یک همایش مجاهدین خلق در حومه پاریس حمله کنند، ارتباط داشته است.

حسن روحانی پیش از ترک فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: «این سفر فرصتی است تا در زمینه آینده برجام و توافقات با اتحادیه اروپا گفت‌‌‌‌وگو کنیم به ویژه اینکه اتریش از دیروز ریاست دوره‌‌‌ای اتحادیه اروپا را نیز عهده‌‌‌دار شده است و بنابراین با اتریش به عنوان رئیس اتحادیه نیز در این مقطع صحبت خواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری ایران گفت در این سفر قرار است درباره بسته پیشنهادی اروپا که به گفته او در چند روز آینده ارائه می‌شود با مقام‌های اتریشی گفت‌وگو کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز آقای روحانی را در این سفر همراهی می‌کند.

توئیت رئیس‌جمهوری سوئیس به زبان فارسی

پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین بر حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کردند؛ اما تحریم‌های فرامرزی آمریکا همکاری اقتصادی و بانکی شرکت‌ها با ایران را بسیار دشوار کرده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی در هفته‌های اخیر از بیم این تحریم‌ها ایران را ترک کرده‌اند.

ایران گفته که اگر از منافع اقتصادی برجام بهره‌ای نبرد، ممکن است از این توافق خارج شود. تضمین فروش نفت یکی از شرط‌های عمده آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای باقی ماندن در برجام بوده است. آمریکا سه ماه به کشورها فرصت داده که واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

حسن روحانی در حالی ایران را به مقصد اروپا ترک کرده که تبعات خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در کنار مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، بازار ارز و طلا را به شدت متلاطم ساخته و ناراضیان را به خیابان‌ها کشانده است.

در کنار همه اینها بحران زیست‌محیطی و کمبود آب، در سراسر کشور، هر از چندگاه به صورت تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف نمایان می‌شود که آخرین نمونه آن در شهرهای آبادان و خرمشهر است.

رئیس‌‌‌جمهوری ایران پیش از سفر به سوئیس گفته که در سفرش به دو کشور اروپایی در زمینه آموزش و مدیریت منابع آب، روابط صنعتی، تجاری، بهداشت درمان و فناوری‌های نوین، با مقام‌های این کشورها گفت‌وگو خواهد کرد.

صدراعظم اتریش گفته است که در دیدار با حسن روحانی درباره فعالیت‌های ایران در منطقه و وضعیت حقوق بشر به طور صریح صحبت می‌کند.

اتریش از روز یکشنبه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست گرفت. سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای با ایران در شهر وین به امضا رسید.

سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است و ژنو میزبان چند دوره از گفت‌وهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، فرانسه و رادیو فردا/ح.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG