لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۶

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به موضوع بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان


سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در مورد بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان و طرح «حمله به همایش شورای ملی مقاومت»، گفته آمریکا از نزدیک گزارش‌های مربوط به این ماجرا را زیر نظر دارد.

خانم نائورت در جریان کنفرانس خبری معمول وزارت خارجه آمریکا، گفته واشینگتن «احتمالا قصد ندارد جلوتر از تحقیقات بازرسان در فرانسه» در مورد بازداشت دیپلمات ایرانی و طرح «حمله» به همایش اظهار نظری بکند.

یکی از خبرنگاران در جریان کنفرانس خبری، با اشاره به حضور شماری از شهروندان و چهره‌های برجسته ایالات متحده در همایش «شورای ملی مقاومت»، خواستار واکنش وزارت خارجه آمریکا شده بود.

در جریان همایشی که «شورای ملی مقاومت» و نهاد مرتبط با آن «سازمان مجاهدین خلق ایران»، نهم تیرماه در پاریس برگزار کرد، علاوه بر رهبر این گروه و هواداران آن، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از مشاوران حقوقی دونالد ترامپ، بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، و شماری دیگر از چهره‌ها و مقام‌های پیشین غربی حضور داشتند.

اندکی پس از این همایش، گزارش شد یک زوج ایرانی‌تبار به ظن «طرح حمله و بمب‌گذاری» در آن بازداشت شده‌‌اند. دادستانی فدرال بلژیک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام ارتباط با این زوج دستگیر شده است. دیپلمات بازداشت‌شده در سفارت ایران در اتریش کار می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «در مجموع باید بگویم ما کاربرد تروریسم توسط دولت ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم. ما همگی با حملات پیشین ایران آشنایی داریم، و همچنان اقدامات تروریستی که ایران پیش‌تر در آن‌ها دست داشته را محکوم می‌کنیم».

پس از انقلاب بهمن ۵۷، جمهوری اسلامی ایران متهم به «ترور» شماری از مقام‌های حکومت پیشین و مخالفان خود در خارج از کشور، شد. بسیاری از مخالفان حکومت نیز داخل ایران اعدام شدند. برخی گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله لبنان، نیز از سوی آمریکا و برخی دیگر کشورها به‌عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند. دولت‌های آمریکا، در سال‌های گذشته حکومت ایران را در صدر فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» قرار داده‌اند. تهران همواره اتهام‌ حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

جزئیات بیشتر درباره دستگیری‌ شماری از ایرانی‌ها در اروپا در گفت‌وگو با حبیب حسینی‌فرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

خانم نائورت تاکید کرده است که دولت آمریکا از نزدیک گزارش‌های مربوط به تحقیقات فعلی را زیر نظر دارد. او می‌گوید فرانسه قطعا نقش اصلی را در انجام این تحقیقات بر عهده دارد، در ارتباط با آن، ایالات متحده هر کمکی که بتواند ارائه می‌کند.

روز گذشته خبرگزاری فرانسه، گفته بود دیپلمات‌ها و مقام‌های امنیتی فرانسه در جریان تحقیقات «بسیار محتاطانه» عمل می‌کنند و بسیاری از آنها نیز به خاطر «حساسیت شدید» پرونده و «روشن نبودن» موضوع از گفت‌وگو با این خبرگزاری خودداری کرده‌اند.

بازداشت دیپلمات ایرانی و موضوع «طرح حمله» به همایش «شورای ملی مقاومت» با پیامدها و واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده‌است.

سلب مصونیت دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با منصور فرهنگ، نماینده سابق ایران در سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:59 0:00
لینک مستقیم

وزارت خارجه اتریش، جایی که دیپلمات بازداشت‌شده در آن مشغول به کار بود، روز ۱۲ تیر اعلام کرد، از او «طی ۴۸ سلب (مصونیت) دیپلماتیک خواهد شد». وزارت خارجه اتریش همچنین گفته روز دوشنبه سفیر ایران را به خاطر بازداشت این دیپلمات ایرانی احضار کرده است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفته بود «توطئه دیکتاتوری تروریستی حاکم بر ایران برای حمله تروریستی» به نشست این گروه در پاریس «در هم شکسته شد». این گروه در بخشی دیگر از بیانیه خود گفته «پیش از این مقاومت ایران بارها در مورد آماده‌سازی‌های تروریستی» دیپلمات‌های ایران، نیروهای وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه پاسداران «در کشورهای مختلف اروپایی هشدار داده بود».

از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید این ماجرا «اجرای سناریوی دیگری» از طرف سازمان مجاهدین خلق برای «تأثیرگذاری» بر سفر اروپایی حسن روحانی و «تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی» است.

خبر بازداشت دیپلمات ایرانی، در آستانه سفر حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری ایران، به سوئیس و اتریش اعلام شد. همایش «شورای ملی مقاومت» در حومه پاریس برگزار شد. مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، و همچنین شماری از اعضای رهبری این گروه در فرانسه مستقر هستند.

با استفاده از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه، گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG