لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

«اعتراض شدید» تهران به سه کشور اروپایی در رابطه با بازداشت دیپلمات ایرانی


وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران از احضار سفیران آلمان، بلژیک و فرانسه در اعتراض به نشست مجاهدین و دستگیری دیپلمات ایرانی خبر داد. در همین حال رویترز گزارش داد آلمان و فرانسه دیپلمات ایرانی و یک ایرانی دیگر که به اتهام تلاش برای بمبگذاری در نشست مجاهدین خلق دستگیر شده‌اند، به بلژیک مسترد خواهند کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه اعلام کرد که سفیران فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) در اعتراض به دستگیری دیپلمات ایرانی و نشست سازمان مجاهدین خلق به وزارت خارجه احضار شده‌اند.

به گفته وی، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه مراتب اعتراض شدید ایران را به کاردار آلمان و سفیر فرانسه اعلام کرده است.

آقای عراقچی، این پرونده را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا خوانده و گفته است این پرونده یادآور خودسوزی اعضای سازمان مجاهدین خلق هنگام دستگیری مریم رجوی رهبر سازمان در پاریس است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود مدیرکل اروپای این وزارتخانه نیز مراتب اعتراض تهران نسبت به درخواست انتقال دیپلمات ایرانی از آلمان را به سفیر بلژیک ابلاغ کرده است.

اسدالله اسدی، دیپلمات روز یکشنبه در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان دستگیر شد. دستگیری او پس از بازداشت یک زوج ایرانی صورت گرفت که در خودروی‌شان نیم‌ کیلوگرم ماده منفجره کشف شد و تحقیقات از این زوج ایرانی در بلژیک در جریان است.

بلژیک خواستار استرداد این دیپلمات از آلمان شده است. یک ایرانی دیگر نیز در فرانسه به اتهام ارتباط با این اقدام در فرانسه بازداشت شده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع قضایی فرانسوی و آلمانی که نامی از آنها نبرده است گزارش داد که ایرانی دستگیر شده در فرانسه و دیپلمات ایرانی بازداشت‌شده در آلمان به بلژیک مسترد خواهند شد.

یک مقام‌ اطلاعاتی اروپایی هم به خبرگزاری رویترز گفت: «این موضوع به شدت حساس است و بلژیکی‌ها پرونده را جلو می‌برند».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید مقام‌های فرانسوی از اظهارنظر درباره این پرونده خودداری کرده‌اند چرا که به گفته آنها ماهیت این رویداد نامشخص است.

همچنین مقام‌های فرانسوی هنوز واکنشی به درخواست رویترز در مورد احضار سفیرش نداشته است.

روز چهارشنبه صدراعظم اتریش نیز از رئیس‌جمهوری ایران خواست که برای «شفافیت کامل» در مورد اتهام دخالت دیپلمات ایرانی در پرونده اقدام برای بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق، با دولت اتریش همکاری کند. اتریش مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی را سلب کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، رویترز و سایت رادیو فردا/ح.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG